خبرگزاری کار ایران

بهمن معتمدیان:

اجرای «آوازخوان طاس» به پایان رساندن یک کار ناتمام بود

اجرای عمومی نمایش «آوازخوان طاس» به کارگردانی معتمدیان با بازی هومن برق‌نورد، سروش صحت، امید روحانی، بهاره رهنما، هوتن شکیبا و فلامک جنیدی از ۱۲ مهرماه در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر آغاز می‌شود.

ایلنا: انرژی به جا مانده از اجرای ناتمام نمایش «آوازخوان طاس» در من مانده بود؛ به همین دلیل و با تشویق دوستان دوباره به سمت تئا‌تر بازگشتم. این بار سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر را مناسب‌ترین سالن برای اجرا دیدم که با حمایت مجید سرسنگی اجرای «آوازخوان طاس» در این سالن می‌سر شد.

به گزارش ایلنا، «بهمن معتمدیان» در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‎الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر درباره کارگردانی نمایش «آوازخوان طاس» و رویکردش به این متن از «اوژن یونسکو» گفت: علاقه من به اجرای این متن مانند بسیاری هنرمندان از دوران دانشجویی آغاز شد. اولین بار که ترجمه آن را خواندم آنقدر تأثیر گذار بود که انگیزه‌ای قوی برای اجرا بشود. رویکرد ضد قصه، طنز و نگاه جامعه‌شناسانه متن برایم بسیار جذاب بود. در آن زمان که اواخر دهه ۷۰ بود چند بار آن را به روی صحنه بردم اما برای اجرای عموم در بازبینی رد شد.

وی ادامه داد: فرهاد آئیش، محمد یعقوبی، سروش صحت، رامین ناصر نصیر، فلامک جنیدی و... در آن سال‌ها بازیگران این نمایش بودند که در حال حاضر صحت و جنیدی از آن گروه همراه ما مانده‌اند.

وی که این سال‌ها به فیلم‌نامه‌نویسی و ساخت فیلم‌های مستند مشغول بوده و پس از دوازده سال دوباره به تئا‌تر بازگشته است، ادامه داد: انرژی به جا مانده از اجرای ناتمام این اثر در من مانده بود. به همین دلیل و با تشویق دوستان دوباره به سمت تئا‌تر بازگشتم. این بار سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر را مناسب‌ترین سالن برای اجرا دیدم که با حمایت آقای سرسنگی اجرای «آوازخوان طاس» در این سالن می‌سر شد.

معتمدیان که جایزه برایان جشنواره فیلم ونیز را برای فیلم «خستگی» دریافت کرده است، درباره تغییراتی که حین تمرین‌ها در گروه بازیگرانش روی داد گفت: حساسیت من نه تنها در انتخاب بازیگر بلکه در دکور، موسیقی، نور و... نیز وجود دارد. بازیگری در این نوع نمایشنامه‌ها خاص است و شاید هر بازیگری نتواند ارتباط مناسبی با آن برقرار کند بنابراین مجبور بودم گزینه‌هایم را بشناسم و در صورت لزوم از بازیگران دیگری دعوت کنم.

کارگردان نمایش «ژاک یا تسلیم» درباره شیوه اجرایی اثرش و اینکه آیا به مدرنیسم وفادار مانده یا نه گفت: تمرین و اجرای یک اثر نمایشی براساس دوره‌ای که متن در آن نوشته شده است، کاری دانشگاهی و برای آموزش هنرجو است اما در کار حرفه‌ای، خلاقیت کارگردان، آگاهی او و ارتباط ‎اش با جامعه، فلسفه او و هنرش باعث می‌شود که حرف نمایشنامه را از فیل‌تر ذهنی خودش عبور دهد. این اجرای «آوازخوان طاس» نیز رویکرد من به این اثر است. مسلما اگر کارگردان دیگری آن را اجرا کند، وحدت بازی، دکور، میزانسن و سایر عناصر نمایش با کار من متفاوت خواهد بود.

معتمدیان درباره طراحی صحنه نمایش «آوازخوان طاس» توضیح داد: «پویا آریان‌پور» نقاش باسابقه و از دوستان صمیمی من است. چون در این سال‌ها از فضای تئا‌تر دور بودم به طبع طراحان صحنه زیادی را نمی‌شناختم بنابراین از او دعوت کردم چون به روحیات و سلیقه من واقف است و من نیز سلیقه و توان او را می‌شناسم.

وی تصریح کرد: او در این کار از فرم‌های اینستالیشن آرت و ویدئو آرت بهره برده که مطمئنم مورد توجه خیلی از منتقدان قرار خواهد گرفت. من طراحی لباس را هم به آریان‌پور سپردم چون طراحی صحنه و لباس در این کار از هم جدا نیستند.

اجرای عمومی نمایش «آوازخوان طاس» به کارگردانی معتمدیان با بازی هومن برق‌نورد، سروش صحت، امید روحانی، بهاره رهنما، هوتن شکیبا و فلامک جنیدی از چهارشنبه ۱۲ مهرماه، ساعت ۲۰: ۳۰ در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر آغاز می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز