خبرگزاری کار ایران

50 میهمان از آمریکا در جشنواره فیلم مستقل حضور دارند

کد خبر : ۹۶۶۸۷

در جشنواره فیلم‌های مستقل (افق نو) بیش از ۵۰ میهمان از آمریکا و بقیه از اروپا حضور دارند ضمن اینکه ۲۷ فیلم در بخش بین الملل و ۲۱۲ فیلم از بخش داخلی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

ایلنا: نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی فیلمسازان مستقل با حضور نادر طالب‌زاده(دبیر جشنواره)، غلامرضا منتظمی(دبیر کنفرانس) و یزدان عشیری(مدیر روابط عمومی) برگزار شد.
به گزارش ایلنا، طالب‌زاده گفت: خوشحالم در شرایطی که ایران در تحریم قرار گرفته محفلی سینمایی ایجاد کردیم تا زبان سینمای ایران را به گوش جهانیان برسانیم.
وی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش انجام می‌شود، توضیح داد: بخش اول فیلمسازی است که شامل حضور فیلمسازان مستقل از همه نقاط جهان است و بخش دیگر کنفرانس است که با حضور اندیشمندان بزرگ دنیا برگزار خواهد شد.
دبیر جشنواره یادآور شد: هرکدام از این اندیشمندان خود یک رسانه محسوب می‌شوند زیرا دارای روزنامه، مجله و سایت هستند.
وی با بیان اینکه این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را باید به فال نیک گرفت، گفت: در این جشنواره و کنفرانس محققان مطرحی حضور دارند که در مبحث بیداری اسلامی فعال هستند بنابراین این رویداد فرصت خوبی برای اهالی رسانه است تا به این افراد برای ساخت فیلم‌های مستند کمک کنند ضمن اینکه ازآخرین خبر‌ها مطلع شوند.
دبیر جشنواره یادآور شد: در جشنواره فیلم‌های مستقل (افق نو) بیش از ۵۰ میهمان از آمریکا و بقیه از اروپا حضور دارند ضمن اینکه ۲۷ فیلم در بخش بین الملل و ۲۱۲ فیلم از بخش داخلی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
وی در ادامه گفت: به دلیل هجمه‌های فرهنگی که در طول این سال‌ها علیه ایران شده است، ساختار این جشنواره طوری است که هر سال باید پربار‌تر از سال گذشته برگزار شود. باید این نکته را هم یادآور شوم که در گذشته هالیوودیسم بهتر از افق نو بوده است اما امروز این حرکت نشان می‌دهد که افق نو بسیار موفق‌تر و چشمگیر‌تر بوده است.
طالب‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: این جشنواره به دلیل نوع میهمانانی که در آن حضور دارند و جدیت آن انعکاس بسیار خوبی در سطح بین المللی داشته است.
دبیر جشنواره فیلمسازان مستقل (افق نو) بیان کرد: سعی بر این است تا در این کنفرانس رسانه‌ها حضور بیشتری داشته باشند و توقع داریم تا رسانه ملی نیز این کنفرانس را به صورت زنده پخش کند.
وی یادآور شد: سال گذشته بخش ویژه‌ای برای فیلم‌های خاصی داشتیم که علیه ایران ساخته شده بود و جالب این بود که میهمانان سایر کشور‌ها تا به حال زیاد درگیر این نوع فیلم‌ها نشده بودند و از نزدیک در بطن فیلم‌هایی که علیه ایران ساخته شده بود قرار نگرفته بودند. یکی از این فیلم‌ها «اورشلیم شمارش معکوس» است که مسیحیان آن را ساخته بودند و این سومین کتابی بود که توسط آن‌ها نوشته شده بود که به صورت فیلم درآمده بود و ۸۰ میلیون نفر این فیلم را از کانال مسیحیان دیده بودند.
دبیر جشنواره توضیح داد: در این فیلم نشان داده بودند که ایرانی‌ها مامور شده بودند که در ۶ شهر بزرگ آمریکا بمب گذاری کنند و سعیشان بر این بود تا نشان دهند که ایرانی‌ها سازنده بمب‌های جهان هستند و فیلم دیگری که نشان می‌دادند یک ایرانی مسئول بمب گذاری در سه شهر آمریکا شده بود. البته ما علیه این فیلم‌ها شکایت کردیم و در دست بررسی است اما تاکید ما بر این است تا این فیلم‌ها منجر به رای در سنای آمریکا نشود.
طالب‌زاده گفت: ساختن این نوع فیلم‌ها توسط کشورهای دیگر نشان از این امر دارد که ایران ظرفیت‌های زیادی دارد که باید به خوبی به آن‌ها پرداخته شود. در این کنفرانس هم ما به این موضوعات خواهیم پرداخت زیرا این کار حواس مطبوعات آن کشور‌ها را جمع می‌کند و باید یادآور شوم که ما علیه فیلم «آرگو» هم شکایت کرده‌ایم.
وی یادآور شد: در کنفرانس سال گذشته اندیشمندان مطرحی از سایر کشور‌ها بودند که حضور آن‌ها بسیار چشمگیر بود. از جمله «گلاور» بود که از مواضع ایران دفاع کرده بود.
طالب‌زاده متذکر شد: باید توجه داشت که ایران باید تبدیل به محوری شود که اهل رسانه و اندیشمندان در کنار هم جمع شوند و باتوجه به اینکه در ابتدای دولت بعدی قرار داریم امیدوارم همکاری لازم را با ما داشته باشند تا بتوانیم از این فرصت‌ها برای مظلومیت و مواضع ایران دفاع کنیم.
دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که چه تدبیری برای فیلم‌هایی که در سایر کشور‌ها علیه ایران ساخته می‌شود اندیشیده‌اید؟ پاسخ داد: در سایر کشور‌ها نیز فیلم‌هایی علیه ایران ساخته شده است ضمن اینکه بسیاری از فیلمسازان آمریکایی هم در سایر کشور‌ها علیه ایران فیلم‌هایی ساخته‌اند و ما تنها محدود به هالیوود نیستیم و در جستجوی سایر فیلم‌ها نیز در این زمینه هستیم.
وی درباره نتیجه شکایت ایران علیه این فیلم‌ها نیز توضیح داد: ما علیه این فیلم‌ها شکایت کرده‌ایم و در دست پیگیری است ضمن اینکه وکیل ما در فرانسه هم پیگیر است و چون اولین بار است که چنین شکاینی صورت گرفته به نوعی چالش ایجاد شده است زیرا انتظار چنین شکایتی را نداشتند. البته ما باید از سی سال پیش این شکایت را انجام می‌دادیم تا فرهنگ سازی شود که ایران سر این مسائل کوتاه نمی‌آید.
طالب‌زاده درباره فیلم‌هایی که ایران در جواب فیلم‌های ساخته شده علیه ایران ساخته شده است، توضیح داد: فیلم‌هایی که ایران ساخته بیشتر جنبه شبه صادراتی داشته است و از مرزهای ایران خارج نشده است. من معتقدم باید فرمولی برای آن پیدا کرد زیرا ایران حرف‌های زیادی در این زمینه خواهد داشت ضمن اینکه فعالیت‌هایی که ایران در این زمینه انجام داده بیشتر شبه مهاجم بوده است و تنها در حد برگزاری جشنواره و گرفتن جایزه بوده است.
 غلامرضا منتظمی نیز گفت: این کنفرانس برای سایر کشور‌ها بیشتر از این نظر تکان دهنده بود که علیه ایران هجمه‌هایی وارد شده بود و فیلم‌هایی ساخته شده بود که واقعیت نداشت.
وی افزود: این ایده که از طرف نادر طالب‌زاده اعلام شد که علیه این فیلم‌ها شکایت بین‌المللی کنیم بسیار عقلانی بود زیرا اگر این کار صورت نمی‌گرفت یعنی ما این اتهامات را پذیرفته‌ایم و زمانی که این شکایت انجام شد همه روزنامه‌ها و رسانه‌های جهان به آن پرداختند. این نوع بازتاب‌ها نشان از آن است که در غرب هم واکنش‌هایی نسبت به هالیوود وجود دارد.
منتظمی یادآور شد: در کنفرانس سال گذشته منتقدان ایرانی شرکت نداشتند امیدواریم امسال حضور پررنگی داشته باشند زیرا باید دقت داشته باشیم که فیلمسازان مستقل سایر کشور‌ها از ایران دفاع می‌کنند و بابت این دفاع عا هزینه پرداخت می‌شود.
دبیر کنفرانس فیلمسازان مستقل گفت: ما باید به تمدن، فرهنگ و کشورمان افتخار کنیم زیرا در کنفرانس بیداری اسلامی هم که به صورت جهانی برگزار شد هیچ اندیشمندی حضور نداشت اما در این کنفرانس اندیشمندان زیادی شرکت دارند.
وی درباره بودجه جشنواره نیز توضیح داد: بودجه جشنواره در حدی است که پاسخگوی هزینه‌های هتل، بلیط، پذیرایی و... باشد. ما باید در پذیرایی از میهمانانمان کوشا باشیم زیرا فیلمسازان مطرحی همچون «مرلی می‌ن» از اروپا و «موسوویچ» نویسنده معروفی که بیش از ۸۰ کتاب نوشته حضور دارند.
یزدان عشیری گفت: دومین جشنواره فیلمسازان مستقل (افق نو) از ۱۲ تا ۱۶ شهریورماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.
وی در ادامه افزود: با توجه به موفقیت این جشنواره در دوره نخست که با حضور نمایندگان بیش از هفتاد کشورجهان برگزار شد، امیدوارم دومین جشنواره بین المللی فیلم‌های مستقل (افق نو) چند گام جلوتربرگزار شود.
عشیری خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری این جشنواره کنفرانس بین المللی فیلم‌های مستقل نیز با حضور فیلمسازان مستقل دنیا برگزار می‌شود که همواره شاهد جنب و جوش بیش از پیش در عرصه سینمای ایران باشیم. در ادامه چشم انداز و رویکردهای این جشنواره را از‌بان نادر طالب‌زاده و غلامرضا منتظمی دبیران جشنواره و کنفرانس می‌شنویم.
عشیری در ادامه یادآور شد: در جشنواره فیلم مقاومت سال گذشته رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده بدند که ایران تبدیل به کعبه فیلمسازان ضدامپریالیزمی شده است.

وی در ادامه گفت: بیش از ۴۲۰ فیلم در بخش داخلی و بین المللی به دبیرخانه جشنواره رسیده است و با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار تا ۳۱ مردادماه تمدید شده است انتظار می‌رود تا به تعداد این آثار افزوده شود و از اول شهریورماه کار بازبینی فیلم‌ها آغاز خواهد شد.
عشیری همچنین گفت: باتوجه به حضور فیلمسازان صاحب نام سایر کشور‌ها سعی می‌کنیم زمینه‌ای فراهم شود تا رسانه‌ها هم در هتل آزادی حضور داشته باشند تا بیشترین بهره را از این میهمانان در حوزه‌های خود ببرند ضمن اینکه سعی می‌شود تا از حضور رسانه‌های خارجی در ایران هم بیشترین استفاده را ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز