خبرگزاری کار ایران

برنامه بشری از رادیو قرآن پخش می‌شود

بشری، یکی از برنامه‌های متنوع رادیو قرآن است که تلاش می‌کند تا در یک فضای شاد و پر هیجان، اوقات به یادماندنی برای مخاطبین این شبکه فراهم کند.

ایلنا: بشری، یکی از برنامه‌های متنوع رادیو قرآن است که با محوریت مسابقه در زمرهٔ برنامه‌های عصرگاهی این رادیو قرار دارد و تلاش می‌کند، تا در یک فضای شاد و پر هیجان، اوقات به یادماندنی برای مخاطبین این شبکه فراهم کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ مهدی صفری سردبیر و نویسنده برنامه «بشری» درخصوص ویژگی‌های این برنامه گفت: بشری یک برنامه مسابقه محور است که می‌کوشد، علاوه بر رعایت شأن رادیو قرآن – رسانه‌ای که به فرمایش مقام معظم رهبری، یک آبروی جهانی، برای جمهوری اسلامی ایران است – قالبی شاد، متنوع و متفاوت را ارائه دهد.

وی ادامه داد: این برنامه کاری از گروه آموزش رادیو قرآن است و هدف آن آموزش غیرمستقیم و مسابقه گونه مطالب مختلف معارفی و قرآنی است و می‌توان گفت «بشری» یکی از معدود برنامه‌هایی است که طیف گسترده‌ای از مخاطبان رادیو قرآن را با خود همراه می‌کندچرا که تمام شنوندگان می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند وبخشی از مخاطبان که تمایل به شرکت در برنامه بصورت زنده را داشته و از اطلاعات خوبی برخوردارند، می‌توانند از طریق ارسال یک پیامک، برای شرکت در مسابقه اعلام آمادگی کنند.

سردبیر برنامه «بشری» در رابطه با دیگر شنوندگانی که علاقمند به شرکت در این برنامه هستند هم گفت: برای دیگر مخاطبان نیز یک مسابقه پیامکی بصورت روزانه طراحی شده که بار‌ها در طول زمان برنامه، پخش می‌شود و بدین ترتیب تمام مخاطبین بشری، می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

صفری نحوه ارتباط با بشری را دو بخش تلفنی و پیامکی عنوان کرد و افزود: شنوندگان برای شرکت در مسابقه زنده تلفنی، فقط کافی است، نام و نام خانوادگی خود را به همراه نام برنامه بشری به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۰۱۰۰ ارسال کنند برای شرکت در این بخش، افراد به قید قرعه از میان پیامک‌های دریافتی، انتخاب شده و با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

وی برای شرکت در بخش پیامکی برنامه بشری نیز گفت: برای شرکت در مسابقه پیامکی بشری نیز، کافی است، شنوندگان برنامه گزینهٔ صحیح را به سامانهٔ پیام کوتاه ۳۰۰۰۰۱۱۴ ارسال کنند و برنده مسابقه پیامکی هر روز، در برنامهٔ روز بعد معرفی می‌شود.

سردبیر برنامه «بشری» با اشاره به بخش اینترنتی برنامه تصریح کرد: یک مسابقه نیز برای مخاطبین اینترنتی سایت رادیو قرآن بصورت روزانه طراحی و ارائه شده است و نتایج نیز از طریق سایت رادیو قران اعلام می‌شود..

صفری خاطرنشان کرد: نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده شما مخاطبین ارجمند رادیو قرآن، همواره راهنما و راهگشای خوبی برای برنامه سازان این شبکه بوده است و گروه برنامه سازی بشری نیز تمایل دارد، از نظرات و دیدگاههای شنوندگان بهره‌مند شوند، لذا می‌توانید دیدگاه خود را دربارهٔ بشری، در زمان پخش برنامه به سامانهٔ ۳۰۰۰۰۱۰۰ ارسال نمائید همچنین رایانامه بشری به آدرس Boshra@irib. ir نیز آماده دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات مبسوط شنوندگان می‌باشد.

سردبیر برنامه بشری در رابطه با تفاوت این برنامه با دیگر برنامه‌های مسابقه محور رادیویی گفت: بشری برنامه‌ای مسابقه محور است و یکی از تفاوت‌های اصلی این برنامه، با برنامه‌های مشابه خود، در سطح بندی شرکت کنندگان براساس میزان اطلاعاتشان می‌باشدبه طوری که در این مسابقه از هر شرکت کننده در بخش مقدماتی ۳ پرسش مطرح می‌شود که اگر حداقل به ۲ پرسش پاسخ صحیح گفته شود، آن شرکت کننده به مرحله دوم راه می‌یابد و در غیر اینصورت از دور مسابقه خارج می‌شود.
در مرحله دوم با فرض اینکه شرکت کننده راه یافته با این بخش، دارای اطلاعات حداقلی و لازم می‌باشد، دانسته‌های او در قالب آیتمی، «سرعتی – دقتی» سنجیده می‌شود، بدین صورت که هر شرکت کننده باید در طول مدت ۶۰ ثانیه به مجموعه متنوعی از سوالات، با بلی یا خیر پاسخ گوید.
وی افزود: داشتن دقت کافی، علاوه بر سرعت لازم برای پاسخ به سئوالات این بخش، علاوه بر ایجاد هیجان، فضائی را فراهم می‌آورد تا سطح اطلاعات شرکت کننده به خوبی محک زده شود؛ بخش پایانی مرحله دوم مسابقه بشری پخش یک فراز تلاوت از مجموعه تلاوت‌های شاخص جهان اسلام است که شرکت کننده باید به نام قاری به نام سوره و شماره آیه و مفاهیم آیه مورد نظر اشاره نماید و با توجه به اطلاعات وی امتیاز دریافت می‌کند و هرکدام از سوالات که صحیح پاسخ گفته شود دارای ۳ امتیاز است و در پایان مرحله دوم، امتیازات کسب شده هر فرد به وی اعلام شود.

صفری تصریح کرد: مرحله فینال با حضور ۲ شرکت کننده‌ای که بالا‌ترین امتیاز را در طول برنامه کسب کره‌اند، برگزار می‌شود در این مرحله که هر دو فینالیست بصورت زنده بر روی خط ارتباطی برنامه می‌باشند، قطعه نمایشی قرآنی پخش می‌شود، که هر کدام زود‌تر به اطلاعات خواسته شده مانند آیه مورد نظر در نمایش، اشاره کنند به امتیاز آن دست می‌یابند.

یکی دیگر از سئوالات پخش فینال، میزان آشنایی شرکت کنندگان با رادیو قرآن است و بدین منظور از جدول پخش برنامه‌های رادیو قرآن، سئوالاتی مطرح می‌شود که هر پاسخ صحیح برای شرکت کننده، امتیاز در پی خواهد داشت.
در پایان، امتیازات هر دو فینالیست جمع بندی و اعلام می‌گردد و به نفر اول ۲۰ امتیاز، به نفر دوم ۱۰ امتیاز علاوه بر امتیاز کسب شده خودشان تعلق می‌گیرد.

سردبیر برنامه بشری منابع پرسش‌های مطرح شده در این برنامه را نیز بخش‌های مختلفی از احکام و عقاید عنوان کرد و افزود: سئوالات مرحله اول شامل ۳ سئوال از احکام – مفاهیم قرآنی و مناسبت‌های روز می‌باشد. منبع سئوالات احکام، از توضیح المسائل امام خمینی (ره) و غالباً از سئوالاتی مطرح می‌گردد که مورد اتفاق تمام مراجع عظام تقلید است.

یکی دیگر از سئوالات بخش اول، سئوالات مناسبتی است که با توجه به مناسبتهای شاخص هر روز و با عنایت به کتاب شریف مفاتیح الجنان مطرح می‌شود، در این بخش نگاهی ویژه به مجموعه ارزشمند نهج البلاغه خواهد بود و در ایامی که مناسبت خاصی وجود ندارد، منبع سئوالات، نهج البلاغه امیر مومنان (ع) است.

وی سوالات مرحله را نیز از تجوید و سیره دانست و گفت: تجوید قرآن کریم از حلیه القرآن استاد موسوی بلده، علوم قرآنی از کتاب التمهید آیت ا... معرفت، آشنایی با سیره اهل بیت (ع) از کتاب سیره اهل بیت (ع) اعمال مناسبت‌ها و ایام خاص از کتاب شریف مفاتیح الجنان آشنایی با انبیاء از کتاب قصص انبیاء (ع) در بخش دوم از شرکت کنندگان پرسیده می‌شود.

صفری به شنوندگان این برنامه توصیه کرد تا برای آشنایی با فرازهای تلاوت قاریان بزرگ جهان اسلام به سایت رادیو قرآن مراجعه کنند و دراین رابطه گفت: برای آشنایی با فراز تلاوت‌ها، تلاوت‌های شاخص رادیو قرآن بسیار راهگشاست بعلاوه برای آگاهی از جدول پخش برنامه‌های رادیو قرآن می‌توانید به سایت رادیو قرآن به نشانی WWW. radioqoran. ir مراجعه نمایید.

وی درباره سئوالات پیامکی بشری نیز بیان داشت: هر روز فایل صوتی مسابقه پیامکی بشری برروی سایت رادیو قرآن قرار می‌گیرد و برای پاسخ به آن تا ساعت ۲۴ هر روز فرصت دارید تا پاسخ صحیح را به سامانه ۳۰۰۰۰۱۱۴ ارسال نماییدو برندگان پیامکی هر روز به همراه مبلغ جایزه مشخص شده در برنامه روز بعد بر روی سایت رادیو قرآن قرار می‌گیرد به علاوه برندگان روزانه بشری نیز در سایت رادیو قرآن معرفی و اعلام می‌شوند.

شایان ذکراست برنامه بشری کاری از گروه قرآن و آموزش است که به سردبیری و گویندگی مهدی صفری؛ تهیه کنندگی فاطمه سالمی هرروز از ساعت۱۸: ۰۵ از رادیو قرآن موج اف‌ام ردیف ۱۰۰مگاهرتز پخش می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز