خبرگزاری کار ایران

پیگیری خبری ایلنا/

رسانه‌ای كردن درخواست صدا و سیما عامل پخش عزاداری های زنجان شد

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۸۳

تیزرهای مسجد زینبیه اعظم بعد از رسانه ای شدن درخواست سی میلیونی برای پوشش مراسم سوگواری زینبیه اعظم زنجان از شبکه اشراق زیر نویس وپخش شد، در صورتی که سالهای گذشته از سه روز مانده به ایام عزاداری سالار شهیدان از شبکه استانی پخش می شد.

زنجان ـ ایلنا: چندی قبل طی خبری اعلام شد كه صدا و سیمای استان زنجان برای پخش عزاداری‌های محرم از صدا و سیما تقاضای 30 میلیون تومان وجه نقد و دو هزار پرس غذای نذری كرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این موضوع كه با مخالفت هیئت امنای مسجد زینبیه روبرو شده بود؛ باعث شد تا روز هفتم محرم هیچ تبلیغاتی از عزاداریهای پرشور محرم از زنجان پخش نشود، اما با رسانه‌ای شدن مسئله بلافاصله تبلیغات عزاداریها آغاز و بدنبال آن پخش روتین این عزاداری‌ها كه خواست اغلب مردم عزادار ایران است، آغاز شد.

این موضوعات باعث شد انگشت اتهام به سمت خبرنگارانی برود كه این موضوع را رسانه‌ای كردند اما شكی نیست كه اگر این اتفاق نمی‌افتاد چه بسا عزاداری‌ها به خوبی پوشش داده نمی‌شد یا اینكه هیئت امنای مسجد زینبیه مجبور به پرداخت وجه مورد تقاضا می‌شدند.

در صداقت زحمتكشانی كه اقدام به تهیه و ضبط و پخش برنامه می‌كنند، شكی نیست اما بر مسئولانی كه چنین اقدامی كردند انتقاد وارد است كه چرا برنامه‌ای معنوی كه دیدن آن خواسته هر دلسوخته عاشورایی است به مسائل مادی و دنیوی آلوده می‌كنند تا اصلا چنین موضوعاتی قابلیت طرح بیابند.

پس از طرح موضوع، برخی آن‌را جوسازی رسانه‌ای و برخی دیگر آنرا كذب اعلام كردند، در صورتی كه نامه ارسالی صدا و سیما به مسجد زینبیه و مستندات دیگر این خبر از جمله صدای مصاحبه شوندگان و... در آرشیو خبرگزاری ایلنا موجود است.

به هر حال با اقدام خبرگزاری ایلنا، عزاداری‌های پرشور محرم از شهر شور و شعور حسینی زنجان، مانند هر سال پخش شد و آرزومندان و مشتاقان اگر نه به حضور مادی با حضور معنوی و به بركت تصاویر دل به آن سپردند و چشم‌های خود را در چشمه سار شوق زنجانیهای معزز شستشو دادند.

اطلاع ندارم 50 میلیون تومان بدست صدا و سیما رسیده یا نه؟

استاندار زنجان درچهارمین نشست خبری خود با خبرنگارن زنجان در جواب سوال خبرنگاری در باره صحت درخواست 30میلیون تومانی صدا و سیمای مرکز زنجان برای پوشش مراسم عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان گفت: استانداری زنجان مبلغ 50 میلیون تومان نقد برای پوشش تصویری در ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) برای کمک به شبکه استانی تصویب کرده بود و قرار بود پرداخت شود که اطلاع ندارم به دستشان رسیده یا نه؟ در نتیجه صدا و سیمای مرکز زنجان نیازی به درخواست مبلغ از مساجد زینبیه وحسینیه اعظم نداشت.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به پوشش بزرگترین رخداد شیعه در استان زنجان افزود: اگر هم درخواستی در این زمینه بوده است ارتباطی به مسئولین این دستگاه نداشته است.

مقام عالی استان با بیان اینکه این بحث یک جوسازی وفضا سازی بوده است افزود: این بحث درحال حاضر منتفی شده است.

مردم مكرر علت پخش نشدن تیزرهای عزاداری محرم را می‌پرسیدند.

یک منبع آگاه در این زمینه در زنجان در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت:‌ مردم ولایتمدار زنجان در مراجعات خود به عوامل زینبیه اعظم درصدد اطلاع از علت عدم تبلیغ در 6 روز اول ایام سوگواری مسجد اعظم زینبیه در دهه اول بودند و می‌خواستند علت عدم پخش نشدن تیزهای تبلیغی را بدانند.

وی با بیان اینکه مردم در این زمینه می‌خواستند بدانند که آیا قصور از جانب عوامل زینبیه بوده یا از جای دیگر افزود:‌ پرداخت آن مبلغ درخواستی هنگفت برای پوشش یک روزه اجتماع مراسم سوگواری زینبیه اعظم کار شرعی نبوده است.

پرداخت این مبلغ اشكال شرعی داشت؟

وی در ادامه اظهار داشت: مردم ولایتمدار ایران و استان از اقصی نقاط دور ونزدیک حتی خارج از مرزهای ایران این مبالغ نذری را برای این هیئات نذر می‌کنند و هزینه این مبالغ برای این امور دارای اشكال شرعی است.

این فرد مسئول در ادامه با اشاره به اینکه هیئت امناء این مسجد اعظم بدون مشورت یا بدون نظر مردم اجازه هزِینه این مبالغ را برای انجام این اقدامات را ندارد، افزود: مردم باتوجه به نیت پاک وارادت به امام حسین (ع) وحضرت زینب کبری(س) این مبالغ را از 100تومان تا مبالغ بالا برای این اماکن مقدس نذر می‌کنند و با خلوص نیت می‌پردازند تا در همین راه هزینه شود.

پوشش برنامه‌های سید الشهداء از امکان مقدس بنا به منویات مقام معظم رهبری جزو الویت‌های صدا وسیما است.

وی گفت: در مملکت امام حسین (ع) و تشیع پوشش برنامه‌های سید الشهداء از این امکان مقدس بنا به منویات مقام معظم رهبری جزو الویت‌های صدا وسیما است.

تصمیم گیری و انتخاب هیئت امناء با رای و نظر از اداره کل اوقاف انجام و در این موارد بدون مشورت با علماء و مراجع هیچ کاری صورت نمی‌گیرد.

اما طبق نظر افراد آگاه در این زمینه گویا سالهای قبل نیز در خواستها در این زمینه بوده است چنانکه در سال قبل مبلغی توسط شورای شهر زنجان برای پوشش این همایش پرداخت شده است،‌ که اسناد این دستور در حال حاضر نیز موجود است.

در این راستا انتخاب هیئت امناء نیز توسط اوقاف انجام می‌گیرد و در مورد هزینه‌ها نیز هیئت امنا با کسب تعیین تکلیف از اوقاف اقدامات را انجام می‌دهند و بدون مشورت هیچ کاری صورت نمی‌گیرد، مردم باید بدانند در طول 8سال اخیر ریالی از نذورات مسجد زینبیه اعظم زنجان به جای بدون ضرورت پرداخت نشده است.

قدردانی از صدا و سیما برای پخش عزاداریهای محرم از زنجان

ایلنا بر اساس رسال خبری خود سعی بر پوشش تمام اخبار دارد و در این زمینه اخبار رسیده از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز زنجان حاکی است،‌ ائمه جمعه استان زنجان ضمن قدردانی از صدا و سیما به دلیل پوشش مناسب و بی‌سابقه عزاداری‌های مردم استان، اقدام رسانه ملی را تعظیم شعائر دینی و اعتقادی برشمردند.

پوشش مناسب و بی‌سابقه عزاداری‌های مردم استان در رسانه ملی و پخش آن توسط 14 شبکه برای داخل و خارج کشور موجب شد تا مسئولان و ائمه جمعه استان از این اقدام رسانه ملی تقدیر و آن را قابل تقدیر قلمداد کنند.

مراسم عزاداری دستجات عزاداری استان زنجان به مدت یک هزار و 962 دقیقه از صدا و سیمای مرکز زنجان و 14 شبکه به صورت زنده برای علاقمندان به عزاداری پخش شد.

بر این اساس مراسم عزاداری هشتم محرم(حسینیه اعظم) به مدت 422 دقیقه، مراسم عزاداری (زینبیه اعظم) به مدت 385 دقیقه، مراسم عزاداری فاطمیون به مدت 20 دقیقه، مراسم عزاداری مکتب الزهراء (س) به مدت یک ساعت و 41 دقیقه و مراسم عزاداری مسجد احمدیه به مدت 50 دقیقه از شبکه‌های الکوثر، قرآن، شبکه یک، 2، 3، خبر، مستند، سحر 2، تهران، شما، پرس.تی.وی، جام جم یک و 2 و شبکه اشراق پخش شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به تلاش شبانه‌‌روزی رسانه استانی در دهه ماه محرم گفت: نخستین بار که عزاداری زنجانی‌ها رسانه‌ای و برای سایر استان‌ها این عزاداری مردم الگو شد، در دوره مدیریت مهندس ضرغامی اتفاق افتاده که جای تقدیر دارد.

قدردانی گسترده مسئولان استان زنجان از صدا و سیما

جمعی از مسئولان استان زنجان از جمله استاندار و نماینده ولی فقیه در استان از صدا و سیما قدردانی كردند.

به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای مرکز زنجان، امام جمعه زنجان گفت: عشق به اهل بیت در زنجان ریشه دیرینه دارد و این عشق و ارادت مردم در قالب عزاداری‌ها به خوبی بروز می‌كند.

آیت الله شیخ علی خاتمی گفت: نقش صدا و سیما در به تصویر كشیدن این شور و عشق حسینی بی‌نظیر و ارزشمند است.

وی از فعالیت خوب و نقش شبكه‌های سراسری و استانی رسانه ملی در پوشش مراسم ماه محرم قدردانی كرد و افزود: شبكه استانی با همه توان وارد عمل شد و همراه با شبكه‌های سراسری، فرهنگ اسلامی را به خوبی معرفی كرد.

استاندار زنجان نیز با قدردانی از صدا و سیما برای پوشش مناسب برنامه‌های عزاداری محرم در استان زنجان گفت: در سفر رئیس سازمان صدا و سیما به زنجان به مناسبت افتتاح طرح‌های صدا و سیما از وی به علت تلاش رسانه ملی بخاطر انعكاس این مراسم در سالهای گذشته تشكر كردم.

محمد رئوفی نژاد افزود: معرفی زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی و ثبت عزاداری حسینیه زنجان در فهرست میراث معنوی نیز مرهون همین تلاش های رسانه ملی در انعكاس تصاویر مراسم عزاداری است.

نمایندگان مردم زنجان، طارم و خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در پیام های جداگانه ای از تلاش صدا و سیمای مركز زنجان بخاطر انعكاس دقیق و گسترده عزاداری مردم زنجان تشكر و آنرا یكی از شاهكارهای این مركز ارزیابی كردند.

رئیس هیات امنای حسینیه اعظم زنجان هم با ابراز رضایت كامل از عملكرد رسانه استانی در ایام محرم، گفت: صداوسیما در محرم امسال توانست به خوبی عشق و ارادت میلیون ها انسان آزاده را به نهضت خونین عاشورا و حماسه حسینیه به تصویر بكشد.

آقای غم پرور گفت: رسانه ملی با دو ویژگی گستردگی مخاطب و انتقال سریع پیام از نقاط مختلف نقش بی بدیلی در گسترش و ترویج معارف و ارزش های دینی در جامعه دارد.

وی تدبیر درست مدیران رسانه استانی را با رویكردهای قابل استناد به قیام كربلا و پیمایش میدانی و پردازش محتوایی به این واقعه، تاثیرگذار دانست و یادآور شد: این رسانه عملا ضمن خرافه زدایی از این واقعه تاریخی و تاریخ ساز، همه همت خویش را صرف معرفی حقیقت آن كرده است.

سرهنگ علی رضا صالحی فرمانده انتظامی استان زنجان نیز در دیدار با مدیركل صدا و سیمای استان زنجان نقش این رسانه را در انعكاس مراسم عزاداری مردم زنجان بسیار مهم و قابل توجه خواند.

در كنار قدردانی مسئولان استان زنجان از صدا و سیمای این استان رئیس و معاونان رسانه ملی نیز از مدیر كل مركز زنجان و كاركنان زحمت كش این مركز قدردانی كردند.

عزت الله ضرغامی رئیس، مجید آخوندی معاون سیاسی سازمان و كیومرث طهماسبی معاون امور استان های سازمان صدا و سیما در پیام های جداگانه ای انعكاس مراسم حسینیه اعظم را هنرمندانه و اثر گذار ارزیابی كردند.

علی سهندی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی ظهر(14آذر) در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان از انعکاس قابل توجه دسته‌های مذهبی زنجان در رسانه‌های ملی اشاره و تصریح کرد: باید از عملکرد شبکه استانی در این مورد تقدیر کرد.

در ادامه اخبار روابط عمومی صدا وسیمای مرکز زنجان آمده است؛

براساس ارزیابی معاونت امور استانهای سازمان

"صدا و سیمای مرکز زنجان رتبه ممتاز را در بین مراکز از آن خود کرد."

رسانه ملی بر اساس سیاستهای سازمانی و راهبردهای فرهنگی خود بر اصل فرهنگ سازی و انتقال فرهنگی تاکید دارد و در تلاش است تا عزاداری های جمعی را در کشور بر اساس مدل عزاداری زنجانی ها بسط و توسعه دهد.

این مراسم ها سالهاست که عظمت و شکوهی خاص دارد و سال به سال با افزایش خیل عزاداران حسینی مردم مومن و ولایت مدار استان و عزاداران شهرها و استانهای دیگر و حتی عزادارانی از کشورهای دیگر روبرو است.امسال هم دست اندرکاران رسانه استانی صدا و سیمای مرکز زنجان در تلاشی وصف ناشدنی مراسم محرم را ماهرانه به تصویر کشانید ند.

صدا و سیمای مرکز زنجان توانست با به تصویر کشیدن حضور پرشور حسینیان زنجانی مقام ممتاز را در بین سایر مرکز از آن خود کند.

طهماسبی معاون امور استانها، با ارسال نامه ای به مدیرکل مرکز عنوان کرد: هنرمندان متعهد پرتویی ازذات پاک کبریایی اند، همو که هنرمند مطلق است. پاسداشت هنر متعهد شیوه دیرین فرهنگ ما و قدردانی از صاحبان این هنر از توصیه های موکد است. اکنون که با همراهی عزاداران سالار شهیدان، توانستید به زیباترین شکل، این فرهنگ دینی و ایینی را به مردم متدین سراسر کشور معرفی کنید و در بین سایر مراکز، رتبه ی ممتاز را کسب نمایید، این تلاش و موفقیت بزرگ را قدر میدانم میدانم و سپاسگذار همه تلاش هایتان می‌باشم.

در پایان ایلنا این خبر را اضافه می کند که صدا وسیمای مرکز زنجان در روزهای منتهی به ایام محرم طی سفر ضرغامی ریاست صدا وسیما به مناسبت افتتاح طرح‌های صدا و سیما در این سازمان از هیچ رسانه ای برای پوشش خبری دعوت نشده بود و اغلب خبرنگاران خبر سفر ضرغامی به استان زنجان را فقط از طریق خبر شبکه اشراق به طور خلاصه در حین تجیل هیئت امناء مسجد حسینیه اعظم زنجان با تابلو فرش از ریاست سازمان را شاهد بودند و در گفتگو با اعضای هیئت امناء مسجد زینبیه اعظم از آنان نیز برای حضور در این مراسم دعوت بعمل نیامده بود.

به هر حال اگر موضوعی اتفاق افتاده كه به دلیل ورود بجا و اصولی مسئولان و رسانه ها حل و فصل و منجر به خیر شده است نباید پس از آن خبرنگاران را متهم به سیاه نمایی و جو سازی كرد و باید متذكر شد اتفاقا این همانجایی است كه رسانه ها باید به وظیفه ذاتی خود كه همانا انتقاد صحیح و سازنده است عمل كنند تا از رسالت خود جا نمانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز