خبرگزاری کار ایران

به نبال قطع شبک‌ ها،

صدا و سیما به اینتل ست اعتراض کرد

کد خبر : ۸۵۵۳۰

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصمیم شركت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست در جلوگیری از پخش شبكه‌های ایرانی ازجمله شبكه خبری انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی را به شدت محكوم كرد.

 ایلنا: صداوسیمای جمهوری اسلامی در نامه‌ای تصمیم اینتل ست برای قطع شبكه‌های ماهواره‌ای این رسانه را غیرقانونی خواند.

به گزارش ایلنا، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصمیم شركت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست در جلوگیری از پخش شبكه‌های ایرانی ازجمله شبكه خبری انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی را به شدت محكوم كرد و آن را از نظر قانونی توجیه‌ناپذیر دانست.

صدا و سیما در نامه ای الكترونیكی به شركت اینتل‌ست اعلام كرد: «بدین وسیله اعتراض شدید خود را نسبت به تصمیم این شركت در توقف ارائه خدمات ماهواره‌ای به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از پایان 30 ژوئن 2013 (9 تیر 1392) اعلام می‌كنیم.» در این ایمیل آمده است تصمیم اینتل‌ست نه تنها ناقض قراردادها‌ی دو طرفه بین این شركت و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، بلكه با تعهدات اینتل‌ست به موجب اساس‌نامه «سازمان بین المللی ارتباطات ماهواره‌ای» (ITSO) مغایرت دارد.
براساس قرارداد سازمان بین المللی ارتباطات ماهواره‌ای ITSO، شركت اینتل‌ست باید خدمات ماهواره‌ای خود را بدون هیچ‌گونه تبعیضی در اختیار همه اعضای این سازمان قرار دهد.
در این ایمیل آمده است: بهانه‌های امریكا برای تعلیق ارائه خدمات به شبكه‌های ایرانی «از نظر قانونی موجه نیست» و «خلاف تعهدات و اصولی» است كه امریكا ادعای حمایت و وفاداری به آن‌ها را دارد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایمیل خود تصریح كرد اقدام اینتل‌ست در قطع پخش ماهواره‌ای برنامه‌های شبكه‌های ایران موجب اختلال در جریان آزاد اطلاع‌رسانی و نقض حقوق عمومی همه افرادی خواهد شد كه از این خدمات استفاده می‌كنند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد بر اساس قرار داد بین دو طرف، هیچ گزینه‌ای به غیر از اقدام قانونی علیه شركت اینتل‌ست برای درخواست غرامت ندارد و از دولت ایران می‌خواهد بر اساس بند 19 اساس‌نامه سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای، احقاق حق كند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین به شركت اینتل‌ست توصیه كرد به تعهدات خود در قرارداد پایبند باشد و در تصمیم خود تجدید نظر كند.

شبكه پرس تی‌وی و دیگر شبكه‌های ماهواره‌ای ایران از ژانویه 2012 میلادی هدف موج حملات دولت‌های اروپایی و شركت‌های ماهواره‌ای قرار گرفته‌اند. اینتل‌ست این تصمیم را به دنبال تصمیم مشابه شركت خدمات ماهواره‌ای یوتل‌ست و دیگر شركت‌های ماهواره‌ای مبنی بر قطع پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی ایران در چندین كشور غربی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا اتخاذ كرده است. شركت‌های اروپایی ارائه خدمات ماهواره‌ای ادعا می‌كنند در پیروی از تحریم‌های ضد ایرانی، پخش ماهواره‌ای برنامه‌های شبكه‌های ایرانی را متوقف كرده‌اند. این درحالی است كه مایكل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پرس تی‌وی گفته است، این تحریم‌ها مشمول رسانه‌های ایرانی نمی‌شوند. در همین حال، میشل د روزن، رئیس اسرائیلی ـ فرانسوی شركت خدمات ماهواره‌ای یوتل‌ست، با ارسال نامه به شركت‌های ماهواره‌ای خواسته است، همكاری خود را با شبكه‌های ایرانی متوقف كنند. لابی اسرائیل در امریكا نیز آشكارا از روند تلاش اروپا برای ساكت كردن صدای رسانه‌های ایرانی در اروپا حمایت كرده است.
فعالان رسانه‌ای از جمله انجمن صنفی روزنامه نگاران فرانسه،حمله به شبكه‌های ایران را نقض آزادی بیان دانسته‌اند؛ نقضی كه توسط دولت‌های اروپایی كه خود دم از آزادی بیان می‌زنند، آغاز شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز