خبرگزاری کار ایران

واکنش احزاب فرانسه به ساخت مسجد استرازبورگ

کد خبر : ۱۶۵۷۴

مسجد جامع استرازبورگ، واکنش برخی احزاب را دراین کشور برانگیخته است.

ایلنا: مسجد جامع استرازبورگ، تنها مسجد این شهر مهم در فرانسه است که پروژه احداث و تکمیل آن، با دشواری‌های فراوان و توقیف‌های پی در پی روبرو بود اما چندی پیش با کمکهای مالی مسلمانان، این مسجد رسما افتتاح شد. این همبستگی و موفقیت، واکنش برخی احزاب را دراین کشور برانگیخته است.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت لبیک به نقل از «lemonde»، در فرانسه بنا به قوانین سال ۱۹۰۵، دولت مجاز به تامین بودجه برای گسترش هیچ کدام از ادیان نیست، اما در منطقه «آلزاس و لرن»، قوانین محلی حق احداث مساجد را برای مسلمانان از محل بودجه عمومی یا کمک‌های مردمی به رسمیت می‌شناسد. در این شرایط مسجد جامع استرازبورگ به صورت رسمی در ماه سپتامبر افتتاح شد.
بنا به اعلام وزیر کشور فرانسه، ۳۹ درصد کلیه هزینه‌های اجرای این پروژه را مسلمانان خیر کشور مراکش تامین کرده‌اند و ۲۵ درصد از کشورهای کویت و عربستان سعودی تامین شده است که نشان دهنده همبستگی مسلمانان و موفقیت این طرح است.
این موفقیت باعث واکنش‌های شدید برخی احزاب سیاسی در فرانسه شده است. سخنگوی حزب لائیسیته «مارین لوپن» در بیانیه‌ای اعلام کرده است: برای ما این حمایت از منافع مسلمانان در کشور فرانسه به ویژه در شهر استرازبورگ قابل پذیرش نیست، اما ما نمی‌توانیم مانع اجرای قوانین محلی در منطقه «آلزاس و لرن» شویم؛ لکن چنین حجم گسترده‌ای از کمک‌های مالی به این مسجد از طرف مسلمانان خارج فرانسه، با اصول لائیسته حزب ما سازگار و قابل قبول نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز