فرجالله سلحشور:
دروغ محوری از ویژگیهای سینمای غیرمذهبی است
دروغ محوری، انسان محوری و دوری از مکتب الهی، مادی گرایی، توجه صِرف به زیبایی فیلمنامه و ایجاد نوعی کشش و جذابیت، مهمترین ویژگیهای سینمای غیر دینی را شامل میشوند.
ایلنا: کارگردان فیلم یوسف پیامبر گفت: در دوران پیش از انقلاب، افراد مذهبی نگرش مثبتی به سینما نداشتهاند و وجود تصاویر موهن و غیر اسلامی ماهیت سینمای قبل از انقلاب را به خوبی برای مردم روشن ساخته بود و در در واقع سینما، کانال ورود فرهنگ بیگانه به کشور محسوب میشد.
به گزارش ایلنا از مشهد، فرجالله سلحشور در مراسم اختتامیه جشنواره انقلاب در قاب شیشهای مشهد با بیان مطلب فوق افزود: با وقوع انقلاب اسلامی و گریز بسیاری از هنرمندان به خارج از کشور، ضرورت ایجاد یک سینمای مذهبی احساس شد که بر این اساس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شکل داده شد.
سلحشور ادامه داد: فیلمهایی مانند توجیه، بلمی به سوی ساحل و تیرباران از جمله فیلمهایی است که در این دوران ساخته شد و در این میان تمامی سعی سینمای مذهب محور، تولید فیلمهای صادقانه با رویکرد مذهبی بود که متاسفانه مجال زیادی برای تبلور پیدا نکرد.
وی با بیان اینکه در این دوران سینمای ایران به سمت ایجاد تعریفی نوین درباره سینما گام بر میداشت، تصریح کرد: علی رغم این تلاشها، حمایت مسئولان وقت سازمانهای هنری و سینمایی کشور در استفادهٔ از هنرمندان غیر متعهد و جایگزینی آنها با هنرمندان مذهبی، باعث ناکام ماندن در این هدف بزرگ شد که در این میان تاسیس موزه سینما نیز این روند منفی را تسریع کرد.
این منتقد سینما ازعدم تجربه نیروهای انقلابی در عرصه سینما از یک سو وعدم تعریف جدید در رابطه به هنر سینمایی در میان هنرمندان مذهبی از سوی دیگر، به عنوان دو دلیل شکست این اندیشه دینی نام برد و اظهار کرد: تمامی این عوامل باعث شد که نیروهای مذهبی در تلاطم سینمای غرب محور غرق شوند و رنگی دگر به خود بگیرند که میتوان به کارگردانانی مانند محسن مخملباف اشاره کرد.
سلحشور در ادامه به بررسی شاخصههای سینمای غیر مذهبی پرداخت و افزود: دروغ محوری، انسان محوری و دوری از مکتب الهی، مادی گرایی، توجه صِرف به زیبایی فیلمنامه و ایجاد نوعی کشش و جذابیت، مهمترین ویژگیهای سینمای غیر دینی را شامل میشوند.
وی نکته قابل تاسف در برابر این هجمه تبلیغاتی غرب را تسلیم شدن مسئولین فرهنگی–هنری کشور به این موضوع دانست و تاکید کرد: تنها راه احیای سینمای دینی، بهره گیری از آموزههای قرآن و اهل بیت (ع) است، چرا که بسیاری از داستانها و آموزههای قرآنی قابلیت تبدیل به هنرهای تصویری را دارند.