خبرگزاری کار ایران

شاه‌آبادی در پاسخ به ایلنا:

تاخیر در پرداخت حقوق همیشه وجود داشته است

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۳۸

شاه‌آبادی در مورد تاخیر در پرداخت حقوق نوازندگان اركستر ملی گفت: این تاخیر‌ها همیشه در مجموعه‌های دولتی وجود دارد و در آینده هم خواهد بود و تضمینی برای اینکه در این سیستم همه‌ی پرداخت‌ها به موقع انجام شود، وجود ندارد.

ایلنا: نشست خبری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع ارکستر ملی ایران، صبح امروز (دوشنبه ۸ آبان‌ماه) با حضور حمید شاه‌آبادی؛ معاون هنری وزارت ارشاد، محمد میرزمانی؛ مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد و علی ترابی؛ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در دفتر این معاونت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاه‌آبادی در ابتدای این نشست که در پی خبر ایلنا مبنی بر انحلال ارکستر ملی ایران برگزار شد، گفت: موضوع تجمیع ارکسترهای ایرانی در فروردین ماه امسال در این معاونت مطرح شده بود. در حال حاضر تمام مراحل برای تاسیس موسسه‌ی ارکسترهای ایران شکل گرفته و می‌توانیم اعلام کنیم که شرایط برای ایجاد یک موسسه‌ی جدید فراهم شده است.

او ادامه داد: از ابتدای انقلاب روالی برای نیروهای فعال در ارکستر ملی تدارک دیده شد که این شغل هم جز مشاغل ستاره‌دار قرار گرفت و به همین دلیل با بازنشسته شدن نیروهای این ارکستر، امکان جایگزینی نیروهای ثابت وجود ندارد. دلیل چنین طرحی این بود که ارکستر در فضایی خارج از فضای دولتی شکل بگیرد. به همین دلیل امروز بعضی از نیروهای فعال در ارکستر قراردادی هستند و بخش دیگر از قبل به صورت رسمی باقی مانده‌اند.

معاون هنری وزارت ارشاد در خصوص موسسه‌ی ارکسترهای ایرانی توضیح داد: در سازوکار جدید پیش‌بینی شده، هر دو ارکستر ملی و سمفونیک و همچنین گروه کر، زیر نظر یک مجموعه فعالیت خود را به صورت مستقل از هم ادامه خواهند داد. بودجه‌ی لازم برای این کار پیش بینی شده و برای رعایت مقررات، اعتبارات را به یک موسسه‌ی جدید واگذار می‌کنیم. در این موسسه، نیروهای انسانی ارکستر‌ها ساماندهی خواهند شد. برای این کار مقرر شده این موسسه هر ساله نسبت به برگزاری آزمون‌های تخصصی گزینش، زیر نظر داوران برگزیده شورا، اقدام شود و نیرو‌ها هر ساله از نظر فنی و اداری گزینش جدید بشوند تا مطمئن باشیم در هر دوره‌ای، قوی‌ترین و موثر‌ترین نیرو‌ها در این ارکستر فعالیت می‌کنند.

شاه‌آبادی ادامه داد: بنا نداریم نیرو‌ها به صورت دائم در ارکستر باقی بمانند و ارکستر باید از نیروهای جدید بهره‌مند شود. به طور کلی، سیاست وزارت ارشاد حمایت کامل از هر ارکستری است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که از ۱۵ آبان‌ماه امسال، فراخوان جذب هنرمندان این حوزه را انجام بدهیم و از طرف دیگر کلیه افراد عضو در این ارکستر در آزمون‌های تخصصی شرکت کنند تا ارکستر بتواند با سازوکار جدید کار خود را انجام دهد. من تاکید می‌کنم ارکستر ملی همچنان فعال است. ۱۵ آذر ماه نیز آزمون‌های علمی و تخصصی انجام می‌شود و از ۱۵ دی ماه فعالیت‌های این موسسه آغاز خواهد شد. معیار اصلی این موسسه جذب نیروهای جدید و متخصص در هر ۳ زمینه‌ی گروه کر، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک است.

شاه آبادی به حمابت‌های این معاونت از مجموعه‌ی ارکستر‌ها اشاره کرد و گفت:‌ امسال از طرف معاونت هنری، بودجه 1 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برای حمایت از ارکستر‌ها اختصاص یافته است. بنابراین حمایت اداره کل موسیقی و معاونت هنری از ارکستری‌ها کاهش نیافته است. البته ممکن است دستمزد‌ها با افت و خیز و با تاخیر پرداخت شده باشد که این مساله طبیعی است، اما اعلام می‌کنم که شرایط از این بد‌تر نخواهد شد.

در این قسمت خبرنگار ایلنا از شاه‌آبادی پرسید: نوازنده‌های ارکستر ملی مدت‌هاست حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و سر تمرین‌های خود حاضر نمی‌شوند و ارکستر ملی حالت تعطیلی پیدا کرده است. شما چطور می‌گویید ارکستر ملی همچنان در حال فعالیت است؟ این با حرف‌های شما منافات دارد.

معاون هنری وزارت ارشاد پاسخ داد: در مجموعه‌ی ارکستر چیزی به نام پرداخت حقوق به افراد غیر دولتی مفهومی ندارد. قراردادهای اعضای ارکستر هست که بعضآ با تاخیر پرداخت شده و مابقی هم پرداخت خواهد شد. در مورد ادامه‌ی فعالیت‌ها هم هر چیزی که شوراهای ارکستر و مجموعه فنی ما صلاح بدانند، از نظر ما مشکلی ندارد و حتی اگر وقفه‌ها و کوتاهی‌هایی هم در این برنامه‌ها صورت بگیرد، به همین دوره‌ی انتقالی بر می‌گردد. ارکسترهای ما تا همین چندی پیش اجرا داشتند و اجراهای جدید آن‌ها هم به اداره‌ی کل موسیقی و تصمیمات آن‌ها بر می‌گردد. ممکن است در حین فرآیند انتقال، بعضی کار‌ها افت و خیز داشته باشد. طبیعی است که ممکن است در یک مقطع زمانی، رپرتوار جدیدی برای یک گروه وجود نداشته باشد، یا به هر دلیلی به یک جمع بندی نرسیده باشند که کار جدیدی را اجرا کنند که این مساله به معنی تعطیلی کار نیست. در مورد تاخیر در پرداخت حقوق افراد هم باید بگویم که این تاخیر‌ها همیشه در مجموعه‌های دولتی وجود دارد و در آینده هم خواهد بود و تضمینی برای اینکه در این سیستم همه پرداخت‌ها به موقع انجام شود، وجود ندارد. دسته‌ای از اعضای ارکستر که کارمند رسمی و یا قراردادی دولت هستند، در پروسه حقوقی دولتی قرار دارند و حقوق خود را دریافت کرده‌اند. دسته‌ی دیگری که عضو رسمی دولت نیستند و به طور انفرادی قراردادهایی را با انجمن موسیقی دارند، در قالب این قرارداد‌ها تعهداتی وجود دارد که ممکن است زمانی به دلایلی به تاخیر بیافتد.

در ادامه شاه‌آبادی در واکنش به سوال دیگر خبرنگار ایلنا که پرسیده بود شما تایید می‌کنید كه همه‌ی نوازنده‌ها قرارداد رسمی داشته‌اند، پاسخ داد: کل نوازنده‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند، گروهی که عضو رسمی وزارت خانه هستند، گروهی که پرسنل قراردادی وزارت خانه هستند و گروهی که اکثریت افراد هستند و قراردادهای فردی یا گروهی با موسسه توسعه معاصر و یا انجمن موسیقی دارند. همانطوری که گفتم ممکن است در زمانی پرداخت‌ها به مشکل برخورد کند که این مساله همیشه وجود داشته و با تامین اعتبار برطرف می‌شود.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا که مشکلی با شورای هدایت کننده ارکستر ملی وجود داشته و آیا از اعضای این شورا در مجموعه ارکسترهای ایرانی هم استفاده خواهد شد و یا کل مجموعه قرار است با یک سبک و سیاق اداره شود، پاسخ داد: بدنه اجرایی ارکستر ایران کاملآ واحد است، اما بدنه‌ی تخصصی جدا است. اعضای هیات مدیره به زودی معرفی می‌شوند و برای نفرات از ظرفیت فعلی استفاده می‌کنیم و تغییری در اعضا به وجود نخواهد آمد.

در این قسمت خبرنگار ایلنا به پرداخت حقوق به نوازندگان این مجموعه اشاره کرد و از تبعیض برای پرداخت حقوق به نفرات حاضر در مجموعه ارکستر ملی یاد کرد که شاه‌آبادی پاسخ داد: من از این مساله اطلاعی ندارم و این مساله را آقای ترابی باید جواب بدهد.

شاه آبادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از افتخارات مدیران من، وضعیت فعلی ارکسترهای ایران است. در طول این دوسال ارکستر‌ها بیشترین ادعا‌ها را داشتند و من اجراهای مناسبتی را مفید می‌دانم. اگرچه اجراهای تخصصی نیز برای مخاطب عام و خاص مهم است. نمی‌دانم در این چند روز اخیر چرا بعضی از ساخت شایعات لذت می‌برند و بعضی‌ها حقوق نگرفتنشان را تبدیل به یک خبر برای رسانه‌های دشمن کردند. بعضی به جای این‌که نیروی نظام باشند، به دنبال این هتسند که برای رسانه دشمن خبر تهیه کنند. این مساله چه لطفی دارد؟

او در پایان سخنانش گفت: توان تخصصی ارکستر‌ها بسیار بالاست و تا زمانی که من چنین مسئولیتی را دارم تمام تلاشم را می‌کنم که ارکستر‌ها را حفظ کنم. از طرفی هم نمی‌توانیم نسبت به ارکسترهای خصوصی بی‌تفاوت باشیم و آن‌ها را رقیب خود بدانیم.

در ادامه‌ی این نشست ترابی در توضیحات خود گفت: در مورد حقوق‌های پرداخت نشده باید بگویم که بله، حقوق نوازندگان از مردادماه به این سمت پرداخت نشده البته مدت زیادی هم نیست، در واقع ارکستر تنها حقوق مرداد ماه خود را نگرفته است که تنها 38 روز از آن گذشته و حقوق شهریور نیز پرداخت نشده است و به زودی پرداخت می‌شود. در مورد بیمه نوازندگان هم باید بگویم که ما از لحاط قانونی نمی‌توانیم نوازندگان را بیمه کنیم و سابقآ یکی از ایراداتی که به ما گرفته می‌شده همین بوده که کار بیمه و استخدام انجام می‌دهیم. ما سعی کرده‌ایم این کار را به صورت پرداخت مستقیم حق کارفرما به نوازندگان و تسهیل مراحل بیمه خویش فرمایی برای آن‌ها، این مشکل را بر طرف کنیم.

او در مورد بخش دیگر سوال خبرنگار ایلنا در مورد وجود تبعیض برای پرداخت حقوق بین آهنگسازها و نوازنده‌های ارکستر گفت: هر چند که ممکن است شخصی که می‌خواهم از او اسم ببرم ناراحت شود، اما برای اینکه مصداقی صحبت کنم، باید بگویم که آخرین کاری که ما برای ارکستر ملی خریده‌ایم، «شب دهم» «فردین خلعتبری» بود که مجددآ تدوین و تنظیم شده و تا این لحظه حتی یک ریال هم از مبلغ قرارداد را به آقای خلعتبری نپرداخته‌ایم.

ترابی درباره‌ی اینکه چرا ارکستر ملی در چند ماهه اخیر هیچ فعالیتی نداشته توضیح داد: این مساله به دلیل فنی بوده است ما با گروه کامکار‌ها قرارداد داشتیم اما از طرفی آن‌ها نیز خودشان یک اجرای مستقل پیش رو داشتند، بنابراین طبیعی بود که ابتدا به فعالیت خودشان برسند. طی نشستی که با هوشنگ کامکار داشتیم قرار براین شد که اجرای ارکستر از مهر به اسفند موکول شود. همچنین آثار کامبیز روشن روان نیز با رهبری خودش قرار است دی‌ماه انجام شود. این نکته را در نظر بگیرید که ارکستر ملی با ارکستر سمفونیک فرق دارد ارکستر سمفونیک هر لحظه که بخواهد می‌تواند برنامه اجرا کند اما ارکستر ملی باید آثارش براساس موسیقی ایرانی تنظیم شود و این مساله زمان‌بر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز