خبرگزاری کار ایران

از زایش تا عفریت مرگ در نقاشی‌های سورئالیستی

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۵۲

زاهدی در آثارش به موضوعات اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد در تابلویی انفجار بمب اتمی در فرانسه را نشان می‌دهد، درختانی شبیه به انسان را به تصویر کشیده که خشک و پژمرده شده‌اند، در واقع هنرمند تبعاتی که انفجار بمب اتمی در پی داشته را نمایان ساخته است.

ایلنا: این روز‌ها نقاشی‌های محمود ق. زاهدی بر روی دیوار گالری شکوه به نمایش درآمده است. عنوان این نمایشگاه «رنگ و خیال» است و محمود ق. زاهدی در این آثار رویکردی سورئالیستی داشته اما در پس آثارش فیگور‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند.
به گزارش ایلنا؛ این نقاش پیشکسوت آثاری با تم‌های متفاوت را در این نمایشگاه به تماشا گذاشته است. اکثر آثارش به صورت بداهه خلق شده‌اند و نقاش از قبل برای آن‌ها طراحی نکرده است بلکه در لحظه هنگامی که قلم مو را بدست گرفته نقش‌ها به آثارش راه یافته‌اند، او در این رابطه گفت: در مورد روند خلق آثار در مرحله اول بوم سفیدی را انتخاب و در‌‌ همان لحظه فکر می‌کنم که چه چیزی را به تصویر کشم و شروع به پیاده کردن ذهنم می‌کنم در این بین ممکن است به اتمام رسیدن اثری یک روز یا یک ماه به طول انجامد.
هنگام بازدید از آثار نمایشگاه «رنگ و خیال» به تابلوهایی با تونالیته رنگ‌های شاد و شارپ برمی‌خوریم که زاویه‌ای از نگاه هنرمند را پیش چشمانمان نمایان می‌سازد، گویی زاهدی به دنیا این گونه می‌نگرد، او در مورد استفاده از رنگ‌های شاد و زنده در آثارش گفت: در گذشته که در آلمان زندگی و نقاشی می‌کردم، پروفسوری که در زمینه نقاشی تخصص داشت به من گفت رنگ‌های آثارت تیره هستند و به نظر می‌رسد جایی از قلبت تیره است، من هم گفتم این بدلیل دوری از وطن است، وقتی به ایران بازگشتم ابتدا سعی کردم رنگ‌ها ی آثارم را عوض کنم و بعد خود به خود تغییر کردند و رنگ‌های روشن و زنده جایگزین تیرگی‌ها شدند. این مسئله از عشق من به ایران نشات می‌گیرد.
تابلوهای عرضه شده در این نمایشگاه برآمده از ذهن و افکار هنرمند هستند و هر کدام داستانی را حکایت می‌کنند. او در این آثار برای زنان جایگاه ویژه‌ای قائل است و معتقد است: زنان نقش مهم و ویژه‌ای در طول تاریخ داشته و دارند، آن‌ها مادر هستند و اهمیت خاصی دارند.
وی در پاسخ به این سوال که زنان آثارش بیشتر غمگین و افسرده‌اند؛ گفت: من زنان مختلف با حالات روحی گوناگونی را به تصویر کشیده‌ام، این آثار فقط شامل زنان غمگین نمی‌شود اما شاید فشار‌ها و محدودیت‌هایی که همیشه روی زنان بوده است مرا ترغیب کرده است که در این آثار بیشتر به آن‌ها بپردازم. در کل می‌توانم بگویم شرایط و محیط بر روی آثارم تاثیر بسزایی دارند.
این هنرمند پیشکسوت عنوانی برای آثارش انتخاب نمی‌کند و دوست دارد مخاطبان با توجه به افکار و ذهنیت خودشان از تابلو‌ها برداشت‌های گوناگون داشته و در مورد هدف و ایده اولیه نقاش در آثارش تامل کنند.
او در آثارش به موضوعات اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد در تابلویی انفجار بمب اتمی در فرانسه را نشان می‌دهد، درختانی شبیه به انسان را به تصویر کشیده که خشک و پژمرده شده‌اند، در واقع هنرمند تبعاتی که انفجار بمب اتمی در پی داشته را نمایان ساخته است و در تابلویی دیگر در نمایشگاه بازتابی از ضرب المثل کوه به کوه نمی‌رسد آدم به آدم می‌رسد را نشان می‌دهد که بر روی صخره‌هایی تصویری از آدم‌ها را نقش کرده است.
زاهدی در تابلو‌هایش خودش را به زندگی مردم نزدیک می‌کند و از زایش انسان تا مسائل اجتماعی که انسان‌ها در زندگیشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در آخر افریت مرگ را به تصویر در آورده است.
علی ق. زاهدی متولد ۱۳۲۱ زابل است و بیش از ۲۵ سال است به طور حرفه‌ای نقاشی می‌کند، او پرتره سازی را نزد دوست و استادش زنده یاد عباس کاتوزیان فرا گرفته و در سال‌های تحصیل در انگلستان آن را به صورت جدی پیگیری کرده است، زاهدی پنج نمایشگاه انفرادی در هامبورگ آلمان برگزار نموده ونمایشگاه حاضر در گالری شکوه، ششمین نمایشگاه انفرادی او محسوب می‌شود.
نمایشگاه نقاشی‌های «رنگ و خیال» تا چهارشنبه ۲۴ آبان ماه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از چهار تا هشت بعد از ظهر از این آثار دیدن نمایند.
شایان ذکر است گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز