خبرگزاری کار ایران

جوایز نمایشگاه عکس سوگواره ملی «عین لام می‌م» افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۳۶۵۵۴

مدیر موسسه فرهنگ و هنر شیعه از افزایش جوایز نمایشگاه عکس سوگواره ملی «عین لام می‌م» خبر داد.

ایلنا: میثم توکلی بینا مدیر موسسه فرهنگ و هنر شیعه با بیان اینکه این نمایشگاه توانست بیشترین تعداد عکس در حوزه نماد‌ها و نشانه‌های قومی را جمع‌آوری کند، اظهار داشت: ۷ هزار و ۵۹۷اثر از ۶۱۴ عکاس در سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که این موضوع نشاندهنده گستردگی فرهنگ عاشورایی است.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه عکس سوگواره ملی «عین لام می‌م»، وی با اشاره به اینکه جمع آوری این عکس‌ها فتح بابی برای پژوهش در زمینه آداب و رسوم مناطق مختلف ایران است، توضیح داد: در محورهای کلی ویژگی‌ها، تنوع‌ها و جذابیت نمادهای مختلف عزاداری، جایگاه و اهیمت نماد‌ها در فرهنگ عزاداری مردم، تصویر تفاوت‌ها و گوناگونی قومیتی نمادهایی همچون عَلَم در عزاداری‌ها و هرگونه خلاقیت‌های هنری در عکاسی که با موضوع نماد‌ها به ویژه عَلَم مرتبط باشد، آثاری از شهرهای مختلف به دبیرخانه ارسال شد که هر کدام زمینه‌ای برای پژوهش‌های عمیق هستند.
مدیر موسسه فرهنگ و هنر شیعه با اشاره به اینکه هنر و فرهنگ، زبان یک قوم است، توضیح داد: در دنیای امروز بسیاری از مناسبات دستخوش تغییرات شده‌اند و برای حرکت و اثرگذاری در این عصر باید از راه هنر وارد شد. ایران با توجه به فرهنگ شیعی و پشتوانه هنری ایران از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است وباید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
توکلی بینا گفت: جوایز این جشنواره در بخش‌های اصلی، بخش ویژه، برگزیده هیئت علمی و جایزه ویژه نوجوان به برگزیدگان و افرادی که شایسته تقدیر هستند اعطا خواهد شد که جوایز در این دوره از جشنواره اضافه شده است.
حجت الاسلام سید عباس صحفی قائم مقام موسسه فرهنگ و هنر شیعه با بیان اینکه به تمامی شرکت کنندگان گواهی اهدا می‌شود، گفت: به تمامی شرکت کنندگانی که اثر آن‌ها بذیرفته شده باشد، گواهی اهدا خواهد شد. همچنین به تمامی عکس‌هایی که به نمایشگاه پایانی راه بیدا کنند مبلغ ۵۰ هزار تومان اهدا خواهد شد و تمامی عکس‌های راه یافته به نمایشگاه در کتابی نفیس به چاپ رسیده است که یک نسخه از کتاب به صاحبان آثار راه یافته به نمایشگاه اهدا خواهد شد.
وی ادامه داد: ما به منظور پژوهش، شناسایی و معرفی میراث فرهنگ و هنر شیعه در سطح بین المللی اقدام به راه اندازی مؤسسه‌ای با نام مؤسسه فرهنگ و هنر شیعه کرده‌ایم و بنا داریم نمایشگاه‌های عکس این چنینی را در سطح استان‌ها و گالری‌های خارج از کشور داشته باشیم.

علی کربلایی مدیر اجرایی این نمایشگاه نیز با بیان اینکه در این نمایشگاه شاهد آثاری از سراسر کشور هستیم، گفت: در ابتدا فراخوانی برای حوزه‌های هنری و دانشگاه‌ها ارسال شده و برای تعدادی از هنرمندان هم دعوت نامه فرستاده شد. برخی از شرکت کنندگان آثار خود را از طریق پست و برخی به صورت حضوری به دبیرخانه تهران ارائه دادند.
وی با بیان اینکه حدود ۲ ماه دایر شدن و برپایی نمایشگاه به طول انجامید، افزود: گالری این آثار سوگواری ما به دو بخش اصلی (مستند) و ویژه (خلاقیت هنری و عکس‌های نو آورانه) تقسیم می‌شود.
کربلایی همچنین توضیح داد: شرکت کنندگان در هر بخش ۵ عکس به همراه ۲ مجموعه عکس ارسال کردند (یعنی حداکثر مجموعه ۱۰ تک عکس و ۴ مجموعه عکس در دو بخش) بوده است. عکس‌ها تک رنگ، سیاه و سفید و رنگی، دیجیتیال و نگانیوی هستند.
به گفته وی؛ گالری به ۳ بخش ویژه، مستند، اساتید تقسیم شده است که در بخش اساتید از هر استاد ۳ اثر در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
موسسه فرهنگ و هنر شیعه در محرم و صفر امسال سوگواره ملی عکس عین لام میم (تجلی نماد‌ها و نشانه‌های عاشورایی) را در سطح ملی و حرفه‌ای برگزار کرد. پس از داوری از میان حدود ۷۵۰۰ عکس دریافتی ۱۴۰ اثر به بخش مسابقه راه یافت که در گالری ۱و۲ فرهنگسرای نیاوران تا پایان روز شنبه (آخر صفر) در معرض نمایش قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز