خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه نقاشی‌های رکسانا منوچهری در گالری اثر افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۴۰۹۱۱

نمایشگاه نقاشی‌های رکسانا منوچهری با عنوان «سایه بازی» عصر جمعه ششم بهمن ماه در گالری اثر افتتاح شد.

ایلنا: ركسانا منوچهری در این نمایشگاه ۱۰ اثر اکرلیک بر روی بوم را در معرض تماشای عموم قرار داده است.
به گزارش ایلنا، او در نقاشی‌های خود دغدغه‌هایش در خصوص تفاوت میان دو فرهنگ یا دو دوره زمانی را در قالبی جدید ارایه کرده است. این هنرمند جوان مدت سه سال در سئول (کره جنوبی) زندگی کرده و پس از آن تا به امروز مقیم دوبلین ایرلند است، از این رو با نگاه به آثارش می‌توان گفت که مهاجرت و قرار گرفتن در فضاهای مختلف تاثیر بسزایی در آثارش داشته‌اند. او فیگورهای برگرفته از مینیاتور ایرانی را در مقابل زمینه‌های نقاشی‌های رنسانس قرار داده است، در واقع با این کار تفاوت‌ها و عدم تجانس دو دوران را به تصویر کشیده است و مخاطب را با چالشی فکری رو به رو ساخته است.
او در مورد آثارش می‌گوید: آثار تازه‌ای که در این نمایشگاه ارائه داده‌ام با آثار قبلی‌ام متفاوت است اما می‌توان گفت که از نظر مفهومی در یک راستاست. از هفت سال پیش طراحی خطی در زمینه نقاشی‌های رئالیستی‌ام وارد شده است اما در هر نمایشگاه موضوع آن تغییر می‌کند. آثاری که در نمایشگاه قبلی‌ام در گالری اثر عرضه کرده بودم به نوعی تلفیق دو مذهب مسحیت و اسلام بود، برای مثال در این آثار فضای کلیسای مسیحی را در کنار یک فضای اسلامی قرار داده بودم.
او در ادامه اضافه کرد: در نقاشی‌های تازه‌ام زمینه‌ها از دوره اولیه رنسانس گرفته شده و با فیگورهای ایرانی مربوط به دوره‌های مختلف قاجاریه، صفویه، نقش‌های تخت جمشید تلفیق شده است.
فیگورهای آثار منوچهری همه بدون چهره هستند و به نوعی نقاش در این آثار سایه‌ای از فیگور را به تصویر کشیده است، عنوان نمایشگاه «سایه بازی» نیز بر این اساس انتخاب شده است.
در آثار منوچهری نوعی طنز به چشم می‌خورد طنزی که برگرفته از تضادی است که در آثارش دیده می‌شود، او یک فضای تعزیه را با فضای اروپایی تلفیق کرده یا نوازنده‌های قاجاری را در تپه‌ای که در ایتالیا یا فرانسه قرار دارد به تصویر کشیده است. منظور از طنز ناهمگونی المان‌ها و تضاد آن‌ها در آثارش است.
منوچهری در مورد تلفیق فضاهای غربی با فیگور‌ها و المانهای شرقی در آثارش می‌‌گوید: من از وقتی به کره جنوبی رفتم فیگور‌ها و مینیاتورهای ایرانی را در فضای سرد و مدرن کره نقاشی می‌کردم وقتی فضای زندگی‌ام تغییر کرد و به دوبلین ایرلند رفتم فضای آثارم اروپایی شد و فیگور‌هایم در آن فضا قرار گرفتند. فکر می‌کنم در هر جای دنیا که باشیم، همه ما تاریخ و پیشینه‌ای داریم که به آن افتخار می‌کنیم من بعنوان یک ایرانی که خارج از کشور زندگی می‌کنم از محیط تاثیر می‌گیرم در واقع المان‌ها و فیگورهای شرقی از دورنم و فضای غربی از محیطی که در آن زندگی می‌کنم نشات می‌گیرد.
پالت رنگی آثار منوچهری محدود است او در هر اثر از دو تا سه رنگ بهره گرفته تا آن طور که دوست دارد احساسش را بر روی بوم نقاشی پیاده سازد، خودش در این رابطه می‌گوید: من در هیچ دوره‌ای در آثارم از رنگ‌های مختلف استفاده نکرده‌ام و بر اساس احساس و مفهومی که قصد دارم بیان کنم رنگ‌ها را انتخاب می‌کنم.
در کاتالوگ نمایشگاه سهراب مهدوی، منتقد هنری در یادداشتی با عنوان سایه بازی در کارهای رکسانا منوچهری چند سوال محوری در مورد مفهوم آثار این هنرمند ارائه داده است که پاسخ‌های آن می‌تواند زمینه ساز بحث‌های اجتماعی و هنری پدید آورد. مهدوی در این یادداشت می‌پرسد: «آیا هنرمند می‌خواهد بگوید که شباهتی میان شخصیت‌های نقاشی‌های ایران قدیم و ایرانیان امروز نمی‌بیند؟ آیا او می‌خواهد نشان دهد که پیشینیان فرهنگی ما (از قاجار بگیر تا هخامنشی) جز روح واره‌ای نیستند؟
این شخصیت‌ها بخاطر پخ و دو بعدی بودن از پیرامونشان متمایزند. از اندام خوش تراشیده، و طنازی‌های مینیاتوری آن‌ها که بگذریم، انگار جزوی از یک نمایش سایه بازی‌اند و وجودشان به فاصله‌شان از منبع نور بسته است. آیا این پیامی است مبنی بر اینکه از فرهنگ شرقی تنها سایه‌هایی در صحنه بازی جهانی باقی مانده؟»
رکسانا منوچهری متولد ۱۳۵۳ تهران است، او در سال ۱۳۸۱ فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران را اخذ نمود و عضو انجمن نقاشان ایران و نیز انجمن هنرمندان خارجی سئول است.
او تا کنون در نه نمایشگاه انفرادی شرکت داشته است و این چهارمین باریست که «منوچهری» در «گالری اثر» نمایش انفرادی آثارش را برپا کرده است. آثار وی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ در نمایش‌های بین المللی (آرت فر‌ها) «کیاف» سئول کره جنوبی، «آرت سیپا» سئول و آرت دوبی حضور پر رنگی داشته و در قالب نمایشگاه‌های گروهی علاوه بر حضور در بینال‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ داخلی، نقاشی‌هایش بار‌ها و بار‌ها در کره جنوبی و همین طور لهستان و فنلاند به روی دیوار رفته است.
«سایه بازی» رکسانا منوچهری تا پایان بهمن ماه به روی دیوار گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان بر فروشان، پلاک ۱۶ است و علاقمندان می‌توانند یکشنبه تا پنجشنبه ۱۱ صبح تا ۸ بعد از ظهر و جمعه‌ها ۴ تا ۸ از این آثار دیدن نمایند. گالری اثر روزهای شنبه تعطیل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز