درنشست خبری کارگاه خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت مطرح شد:
مدیریت فرهنگی از معماری غافل است
متاسفانه مدیریت فرهنگی از معماری غافل است و این غفلت نیز درحال افزایش است درحالیکه بعد از زبان معماری مهمترین عنصر فرهنگ است اما همین عنصر در مدیریت فرهنگی جایگاهی ندارد.
ایلنا: وحید قاسمی دبیر کارگاه خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت معتقد است که امروز مدیریت فرهنگی از معماری غافل است و این غفلت هر روز در افزایش است.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری کارگاه معماری خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت ظهر امروز(7 بهمن) در محل دبیرخانه رویدادهای معماری کشور برگزار شد.
وحید قاسمی دبیر این کارگاه با اشاره به وضعیت معماری در کشور گفت: متاسفانه مدیریت فرهنگی از معماری غافل است و این غفلت نیز درحال افزایش است درحالی که بعد از زبان معماری مهمترین عنصر فرهنگ است اما همین عنصر در مدیریت فرهنگی جایگاهی ندارد.
وی ادامه داد: مدیریت فرهنگی معماری را فقط در اندازه ساختمان میبیند و اصلا به عنوان عنصری که به جامعه تاثیر میگذارد و یا تاثیر میپذیرد قبول نمیکند.
قاسمی با اشاره به اهداف برگزاری کارگاه خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت گفت: ما در این کارگاه به دنبال ایجاد پرسش هستیم که هرگز به دنبال دادن پاسخ نیستیم و برگزاری چنین کارگاههایی تازه آغاز ماجراست.
وی ادامه داد: این رویداد در راستای ارتقای دانش معماری و مطالبهای که جامعه مخاطب معماری داشت انجام میشود فراخوان این کارگاه ارسال شده است و براساس این فراخوان افراد در قالب دو یا سه نفره طرحهای خود را ارسال میکنند و بعد در قالب گروههای ۷ الی ۱۲ نفره به مدت یک روز در تهران کارگاه برگزار میشود و بعد از پانزده الی ۱۸ اسفند شرکتکنندگان کارگاههایی را در خوزستان برگزار میکنند و از شهرهای خوزستان بازدید میکنند.
بعد از این سفر چهارروزه نیز در ۲۱ و ۲۲ فروردین نتیجه گیری نهایی راجب طرحها انجام میشود.
محمدرضا رحیمزاده عضو هیات علمی کارگاه نیز گفت: کارگاه خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت به رابطه معماری و فرهنگ میپردازد زیرا ما معتقدیم فرهنگ ما ماخذ هویت ماست واین ماخذ به صورت یک عنصر پیوسته در طول زمان وجودداشته است این کارگاهها به دنبال بررسی تغییراتی است که بعضا توسط بیگانگان در مناطق مختلف به وجود آمده و این تغییرات پدیدههای مختلف به دنبال داشته است.
وی با اشاره به اهمیت رابطه انسان و معماری گفت: فرهنگ ایران در طول سالها به فرهنگهای مختلف واکنش نشان داده اما تسلیم نشده با استوار باقی مانده است همین استواری یک نوع معماری را به وجود آورده که پایههای معماری کشور براساس آنها بنا شده است اما در امر معماری و هنر قالب و الگو وجود خارجی ندارد زیرا معماری فقط ساخت یک شی نیست بلکه معماری با حضور انسان تکمیل میشود به همین شما هیچ دوخانهای را نمیتوانید شبیه هم پیدا کنید.
رحیمزاده با انتقاد از ساخت خانههای انبوه و تاثیر منفی آنها بر معماری شهری گفت: اینکه مدیریت دولتی به دنبال تولید خانههای انبوه است کار درستی نیست و تولید خانههای انبوه بدون توجه به بافت معماری آنها مانند تولید کارتنهای یک شکل است.
ما نمیتوانیم یک مسکن را به عنوان نمونه بگیریم و آن را تولید انبوه کنیم این سیاست حتی در اروپا و به خصوص اروپای شخصی نیز اجرا شده و شکست خورده است برای تولید انبوه باید قطعاشان انسانی رعایت شود.
وی با اشاره به سابقه فرهنگی ایران گفت: ایران هرگاه مورد تهدید قرار گرفته مقاومت کرده و خصوصیات برجسته آن تغییر نکرده است این تهدیدات و تغییرات از دوره حمله اسکندر وجود داشته و در حالی که کشورهای دیگر در زمان حمله دچار تغییرات زیادی شدند اما ما در ایران همیشه مقاومت کردهایم.
وی تاکید کرد: ایران براساس گفته دکتر نصر یک پل فیروزهای است که فرهنگهای مختلف را به هم وصل میکند واین یک پل و پیام معنویتی دارد و هرچند دیگران فرهنگ ایران را همواره تهدید کردند اما ایران هیچگاه و هیچ کشوری را تهدید نکرده است و همیشه مدافع بوده است. کسانی که میخواهند ایران را بشناسند باید فرهنگ ایران را بشناسند و روایت ایرانی را بشناسند زیرا ایران نام یک زبان و یا یک نوع روش زندگی خاص نیست.
ناصر نوروزاده چگینی عضو دیگر هیات علمی کارگاه نیز گفت: اهداف برگزاری چنین کارگاههایی فهم سرزمین است امروز یکی از اشتباهات ما در تصمیم گیریها این است که شناخت درستی از سرزمین خود و وضعیت موجود نداریم لذا نمیتوانیم تصمیم درست بگیریم.
وی با اشاره به نقش نفت در زندگی ایرانیان گفت: صنعت نفت و ورود آن به ایران باعث تغییراتی در گروههای مختلف قومی همچون بختیاریها شد و یک فرصت جدیدی را از لحاظ معیشتی به وجود آورد اما عارضهای را از لحاظ سکونت به وجود آمد و نفت باعث شد که یک فرهنگ سکونتی جدید به وجود بیاید.