دبیرکل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان:
مردم فقط در ترافیک موسیقی گوش میکنند
اگر در حوزه موسیقی مردمی سنگر را خالی کنیم دشمنان فرهنگی از آن طرف به سرعت سنگرهای هنری ما را تسخیر می کنند، بنابراین باید کاملا در این حوزه موسیقی وجذب مخاطب داخلی هوشیار باشیم.
ایلنا- رشت: دبیرکل و رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان، اذعان کرد: گوش مردم ظرفیت شنیدن معنا و مفهوم کلمات قابل تامل را ندارد و این روزها فقط در اتو مبیل و در ترافیک موزیک گوش میکنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، همایون سلیمی در نشست انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان با ابراز تاسف از اینکه این روزها بعضی از تولیدکنندکان موسیقی داخلی با گفتن این جمله و ایجاد این تفکر در میان مصرف کنندکان موسیقی که کلام باید بر مبنای ملودی باشد، خود را از نظر مسولیت پذیری در حوزه تولید موسیقی فاخر تبریه میکنند، تاكید كرد: هیچ مشخص نیست بر سر ترانه داخلی ما چه آمده؟ مشکل از کجاست؟
وی خاطرنشان کرد: برخی از دفاعیات امروزی بعضی از تولیدکنندکان حوزه موسیقی مصرفی، «گوش مردم ظرفیت شنیدن معنا و مفهوم کلمات قابل تامل را ندارد، این روزها مردم فقط در اتو مبیل و در ترافیک موزیک گوش میکنند و از سوئی دیگر کلماتی میخواهیم همه فهم، ساده و روان»، هست.
این مسئول، تصریح کرد: عدهای از مردم در استانهای مختلف موسیقی روز را کاملا برای یک نوع تفریح و سرگرمی میپسندند و آثار ماندگار دههٔ ۵۰را به نوع موسیقی نسبت میدهند.
سلیمی متذکر شد: اما با دقیق شدن براین موضوع هنری که با مردم سروکار دارد میفهمیم که ماندگاری آن آثار به همراه آثار اولیه پاپ در ۱۰سال اخیر به کلام بر میگردد نه نوع موسیقی. چرا اینکه عدهای خواستند با نوع موسیقی دههی۵۰ در میان خاطرات هنری مردم موسیقی دوست کشورمان ماندگار شوند که چنین نشد.
وی بیان داشت: بسیاری از مردم اعتقاد دارند که در موسیقی پاپ، هنر قحط است و این نوع موسیقی صرفا برای جذب مخاطب و سرگرمی عوامالناسزاده شده و ادامهٔ حیات میدهد.
این فعال بخش موسیقی گیلان، تاکید کرد: در پاسخ به این مهم میتوان گفت بله خب پاپخوانهای زیادی در نقاط مختلف کشور هستند که فقط به فکر جذب مخاطب کوتاه مدت خود هستند و میخواهند با تحت تاثیر قرار دادن آنها شرایط مطرح شدن خود را در میان مصرف کنندکان موسیقی کوتاه مدت حفظ کنند و به این روال ادامهٔ حیات میدهند اما نمیتوان این قضاوت را در مورد تمام اهالی محترم موسیقی پاپ که آثار قابل احترامی در کارنامه هنری خود دارند کرد.
سلیمی، اظهار کرد: آیا تمام آهنگهای موسیقی پاپ که در کشور و توسط تازه واردان این بخش تولید میشود آثار دم دستی هستند که صرفا برای سرگرمی خلق شدهاند؟ آیا به واقع یک پدیدهٔ صرفا تفریحی و سرگرمی میتواند این همه علاقمند را به طور جدی به دنبال خود بکشد؟
وی اضافه کرد: آیا یک پدیدهٔ تفریحی میتواند تا به این حد حس و اعتقاد و وقت این همه هوادار خوانندههای موسیقی پاپ را در سراسر کشور وحتی دردورترین نقاط ایران تحت تاثیر خودش قرار دهد؟ آیا وجود این همه توجه و تعصب و عشق در بین هواداران خوانندههای پاپ نمیتواند دلیلی بر جدی بودن موسیقی پاپ باشد؟
دبیرکل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان، یاد آور شد: فرض بگیریم که آلبومهای بسیاری از خوانندههای پاپ در کشوربرای ما و یا کارشناسان جدی و تاثیرگذار از نظر محتوای کلی که شامل همه موارد هنری وفنی نباشد.
به گفته سلیمی، باید به این نکته توجه کرد که همین موسیقی و آثار پاپ برای بسیاری از جوانان و هواداران خوانندهها جدید و کمی قدیمی در این بخش هنری جدی و مهم است که با جان و دل گوش میکنند و نظر میدهند و نقد میکنند و حتی بر سر تعصبشان در حوزه موسیقی پاپ مصرفی در سایتها و وبلاگها به جان هم میپرند.
وی معتقد است، موسیقی جدی صرفا این نیست که یک عدهای از اساتید و مخاطبان محترم موسیقی سنتی یا کلاسیک علاقمند یک آلبوم شوند و از آن تعریف و تمجید کنند و یا فروش آن را در مراکز فروش نوار در جراید به رخ خیلی بکشند.
این مسئول، تصریح کرد: همین که اثری آن قدر مهم و جدی شد که توجه مخاطب حتی عام را از مسائل روزمرهٔ زندگی خارج کرد و به سمت زیباییهای آن آلبوم جلب کرد و انرژی او را صرف مرور و فهم زیبایی آثار خوانندهاش و تحلیل و خواندن مطالب و اخبار و نقد پیرامون هنرمند محبوبش کرد.
سلیمی، ابراز کرد: موسیقی آن آلبوم دم و دستی و سطحی و صرفا برای سرگرمی و خوش گذرانی نبوده، بلکه موسیقی آن آلبوم برای آن مخاطب بسیار جدی و مهم بوده و این موسیقی جدی میتواند برای سنین و تفکرات مختلف انواع و اقسام متفاوتی داشته باشد.
وی تاکید داشت: کسی حق ندارد پاپ را صرفا برای تفریح و سرگرمی در جامعه معرفی کند، چراکه موسیقی پاپ یکی از اعضای خانواده بزرگ موسیقی محسوب میشود و دیگر زمان آن فرارسیده که موسیقی را وسلیه تفریح وسرگرمی ندانیم و از آن استفاده هنری مهم در امور اجتماعی داشته باشیم.
این فعال موسیقی گیلان، متذ کر شد: دلیل اینکه غم و احساسی که در آثار این خوانندههای نوظهور موجودست نزد هواداران و دوستداران این هنر بسیار جدی گرفته میشود، متوالیان محترم امور هنری باید ضمن احترام به ذایقه مجاز هنری مردم از موسیقی پاپ مردم پسند که باب میل جامعه اسلامی است حمایت کنند تا آثار هدف دار خارجی جای موسیقی داخلی را در میان مردم نگیرید.
سلیمی، اعتقاد دارد: اگر در حوزه موسیقی مردمی سنگر را خالی کنیم دشمنان فرهنگی از آن طرف به سرعت سنگرهای هنری ما را تسخیر میکنند، بنابراین باید کاملا در این حوزه موسیقی وجذب مخاطب داخلی هوشیار باشیم.
روی در پایان از مسولین کلیه مراکز هنری خواست تا توجه جدی به تولید و حمایت از موسیقی محلی وملی فاخر در کشور داشته باشند و از اهالی موسیقی برای تولید اثار ماندگار و از سوئی دیگر موسیقی ایرانی و موسیقیدان با تجربه یک سرمایه ملی است، استقبال کنند.