خبرگزاری کار ایران

پرتره هنرمندان تجسمی روی پرده

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۵۶

فیلم‌هایی درباره مش اسماعیل، محمود جوادی‌پور، صادق تبریزی، احمد اسفندیاری، پرویز تناولی، ابراهیم حقیقی و کامران عدل درقالب مستند – پرتره هنرمندان تجسمی درپنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر روی پرده می‌رود.

ایلنا: در بخش «فیلم‌های مستند تجسمی» این دوره از جشنواره، مستندهایی حضور دارند که کارگردانان آن‌ها بررسی زندگی و آثار هنرمندان عرصه تجسمی کشور را دستمایه ساخت مستندهای خود قرار داده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، مجموعه «اختران» به کارگردانی «محمود فاتحی» از جمله این مستندهاست که به زندگی و آثار هنرمندانی چون «ابراهیم حقیقی» (طراح و گرافیست) و زنده یاد «عباس قابچی» (سرامیک کار) پرداخته است.

«امیرحسین بهبهانی» از مستندسازان جوان حاضر در این جشنواره نیز زندگی و آثار زنده یاد «محمود جوادی‌پور» (نقاش)، «پرویز تناولی» (مجسمه ساز) و «صادق تبریزی» (نقاش) را به ترتیب در مستندهای «آپادانا؛ کاشانه هنرهای زیبا»، «مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی» و «مکتب سقاخانه به روایت صادق تبریزی» به تصویر کشیده است.

«احمد اسفندیاری» از پیشگامان هنر مدرن ایران نیز دیگر هنرمندی است که مستند - پرتره او با عنوان «احمد، هما و جمیله» و به کارگردانی «محمود رحمانی» در جشنواره فیلم‌های مستند تجسمی به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین مستندهای «هوشنگ پزشک نیا» (نقاش و طراح)، «کمال الملک»، ارنست هولس‌تر (عکاس آلمانی)، «کامران عدل» (عکاس)، «ناصر پلنگی» (نقاش معاصر) و «می‌ریعقوب عمامه پیچ» (نقاش) نیز به ترتیب در فیلم‌های «هنرمندان معاصر ایران» به کارگردانی «هومن حسنی»، «کمال الملک» به کارگردانی «کاوه بهرامی مقدم»، «فرزند اصفهان» به کارگردانی «فرشاد اکتسابی»، «دیوان قضا» به کارگردانی «سیمین دخت فلاح‌زاده تهرانی»، «داستان یک شهر» به کارگردانی «فرشید آذری» و «چند قطعه معمولی» به کارگردانی «حسین احمدیان» به تصویر کشیده شده که در ایام برگزاری جشنواره در سینماتک موزه هنرهای معاصر روی پرده می‌رود.
مستند – پرتره‌های «پورصفا» به کارگردانی «مرتضی بالیده»، «درویش فلزات» به کارگردانی «محمود یارمحمدلو»، «دوران ارادت» به کارگردانی «فرهاد آیت الهی»، «عکاس» به کارگردانی «پیام پارسافر»، «فریاد وحشی» به کارگردانی «پگاه قلی‌پور»، «مسافر» به کارگردانی «مرتضی ندایی»، «نقطه شروع» به کارگردانی «مونا رشیدیان» و «هنرمندان معاصر ایران» به کارگردانی «هومن حسنی» نیز به ترتیب به زندگی و آثار عباسعلی پورصفا (نقاش طبیعت ساز)، «علی ظریفی» (از استادان قلمزنی در اصفهان)، زنده یاد «سید مهدی چیتی» (از نقاشان استان یزد)، «مهرزاد ارشدی» (عکاس جنگ)، «شعبان لشگری» (از نقاشان قزوین)، «علی ذاکری» (نقاش)، «حمیدرضا بیدقی» (تصویرساز و گرافیست) و «مش اسماعیل -توکل اسماعیلی» (مجسمه ساز) پرداخته‌اند.

مجموعه «ماندگاران» به کارگردانی «حسین پورستار» نیز از جمله مستندهای حاضر در این دوره از جشنواره تجسمی فجر است که به زندگی و آثار هنرمندانی چون «ابراهیم مقبلی» (از نقاشان آذربایجان تبریزی)، «احد حسینی» (از مجسمه سازان آذربایجان شرقی) و «میرحسین زنوزی» (از خوشنویسان آذربایجان شرقی) می‌پردازد.

برخی از آثار بخش «مسابقه» فیلم‌های مستند تجسمی همچون «الفبای غیرالفبایی» به کارگردانی «داود اشرفی»، «دور تا بی‌‌‌نهایت» به کارگردانی «رضا طاهری» و «شکسته پیوسته» به کارگردانی «محمود یارمحمدلو» مستندهایی هستند که سازندگان آن‌ها به ترتیب زندگی و آثار «گونتراوکر» (هنرمند آلمانی)، «حسن غفاری» (عکاس) و «یدالله کابلی خوانساری» را دستمایه فیلم خود قرار داده‌اند.

نمایش فیلم‌های مستند تجسمی این دوره از جشنواره از پنجم اسفندماه در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شده است و تا دهم اسفندماه ادامه خواهد داشت.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز