خبرگزاری کار ایران

۲۵۰ اثر در حراج تابلوهای کوچک به فروش رفت

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۵۱

باید راهی پیدا شود تا کسانی که به صورت عادی در بازار هنر حضور ندارند و به طور حرفه‌ای دنبال خرید آثار هنری و سرمایه‌گذاری در این بازار نیستند، با ذوق و علاقه به خرید آثار ترغیب شوند.

ایلنا: آیدین آغداشلو از بزرگان عرصه هنر معتقد است، بزرگ‌ترین دستاورد برپایی نمایشگاه و حراج «تابلوهای کوچک» تشویق مردم به خرید اثر هنری است که هم هنرمندان جوان و هم خریداران از آن منتفع خواهند شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی گالری آریا، این هنرمند که سال گذشته رکوردار بخش حراج اولین نمایشگاه «تابلوهای کوچک» شد، در ارزیابی خود از برپایی این نمایشگاه در گالری آریا گفت: این نمایشگاه تاثیر خوبی بر بازار هنر امروز ایران دارد. حقیقت این است که بازار هنر ایران به شکل همیشگی‌اش در جریان است که تا حدودی اشباع شده؛ در نتیجه بعضی اوقات به نظر می‌رسد گالری‌داران فعال نمی‌توانند فقط به خریداران همیشگی تکیه کنند و یافتن راه‌های جدید در اقتصاد هنر، همیشه توانسته به پویایی هنر کمک کند.
وی افزود: از زاویای مختلفی می‌شود به نمایشگاه «تابلوهای کوچک» نگاه کرد، اول اینکه در یک گالری با فضای محدود اگر اندازه آثار کوچک باشد، تعداد بیشتری اثر عرضه می‌شود. مزیت دومی که وجود دارد، این است که به هر حال اندازه و ابعاد در قیمت آثار همیشه تاثیر دارد؛ حتی در مورد هنرمندی که خیلی شناخته شده و معروف است. مثلاطراحی‌ها و کارهای ساده‌تر و کوچک‌تر پیکاسو قیمتشان کمتر است. این یکی از ملاک‌هایی است که همچنان برای تعیین قیمت اثر هنری وجود دارد. غیر از این‌ها، تعیین ابعاد اثر باعث می‌شود اگر به قیمت پایین‌تری فروش رود، توهین آمیز به نظر نیاید و حس بهتری به هنرمند منتقل شود. در چنین حالتی هنرمندان جوان فکر نمی‌کنند که قیمت کارشان پایین است، ضمن اینکه گالری‌داران دلیل موجهی برای تعیین قیمت آثار دارند.
آغداشلو ادامه داد: سومین نکته این است که اگر ابعاد آثار کوچک باشد و قیمت‌ها ارزان‌تر، خریدار بیشتری برای آن‌ها پیدا خواهد شد. شاید کسانی باشند که دوست دارند آثار هنرمندان شناخته شده را بخرند، و ممکن است برای خیلی از افراد قیمت‌ آثار این افراد بالا باشد، اما اگر بروند و ببینند که در یک گالری قیمت پایه هنرمند مورد نظرشان با کار جوانی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده برابر است، تشویق می‌شوند که بیشتر به دنبال خرید آثار هنری بروند.
وی همچنین پیشنهاد داد: فکر می‌کنم که نه فقط نقاشی‌های کوچک بلکه گالری‌داران می‌توانند از آثار ساده‌تر و کم کار‌تر در ابعاد بزرگ به تعداد زیاد و قیمت کمتر عرضه کنند و راهی جدید در اقتصاد هنر بیایند. باید راهی پیدا شود تا کسانی که به صورت عادی در بازار هنر حضور ندارند و به طور حرفه‌ای دنبال خرید آثار هنری و سرمایه‌گذاری در این بازار نیستند، با ذوق و علاقه به خرید آثار ترغیب شوند. به این ترتیب مسئله پیدا کردن جایگاه آثار هنری در خانه‌های عامه مردم به مقدار زیادی حل می‌شود.
این نقاش پیشکسوت درباره حضور هنرمندان حرفه‌ای و باسابقه در چنین نمایشگاه‌هایی، گفت: اولین تاثیر حضور هنرمندان شناخته شده تاثیری است که در ارتباط عامه مردم با هنر به وجود می‌آورد. البته معتقدم همه طیف‌ها باید آثارشان را در این نمایشگاه‌ها عرضه کنند. معتقدم برپایی نمایشگاه «تابلوهای کوچک» خیلی به نفع عامه مردم است، چون سطح سلیقه هنری عامه مردم ما به دلیل بالابودن قیمت آثار هنری پایین مانده و باید از یک جایی شروع کرد تا این تغییر را ایجاد کرد.
لازم به یادآوری است، دومین نمایشگاه و حراج «تابلوهای کوچک» با آثار ۳۲۵ هنرمند از روز جمعه ۴ اسفندماه در گالری آریا برپاشده و تاکنون بیش از ۲۵۰ اثر این نمایشگاه به فروش رسیده است.
این نمایشگاه با هدف جمع‌آوری مجموعه آثاری که ارزش هنری آن‌ها را اندازه اثر تعیین نمی‌کند، در قالب نقاشی، طراحی، چاپ دستی و تصویرسازی برپا شد و آثار هنرمندانی پیشکسوت و باسابقه‌ای چون کامبیز درم‌بخش، محمد ابراهیم جعفری، پریوش گنجی، گیزلا وارگاسینایی، سیروس آقاخانی، هوشنگ هاتفی، شاهو بابایی، علیرضا سعاتمند و.... تا هنرمندان جوانی که تاکنون نمایشگاهی نداشته‌اند، را در معرض دید علاقمندان قرار داده است.
در حال حاضر علیرضا سعادتمند، کامبیز درم‌بخش و رضا هدایت در صدر آمار فروش بخش نمایشگاهی ایستاده‌اند. همچنین در بخش حراج نیز آثار محمد ابراهیم جعفری و علیرضا سعادتمند با بیشترین استقبال مواجه شده‌اند.
آثار دومین نمایشگاه و حراج «تابلوهای کوچک» بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت ثابت دارند و هر اثری که به فروش می‌رسد، اثری دیگری جایگزین آن می‌شود. در بخش حراج نیز یک دیوار گالری به آثار این بخش اختصاص یافته و تا ۲۰ اسفند ادامه خواهد داشت. شیوه حراج نیز بدین صورت است که بر اساس قیمت پایه ۲۰۰ هزار تومان، هر لیبلی که بر روی اثر بخورد به معنای این است که ۵۰ هزار تومان به قیمت کار افزوده خواهد شد. به این صورت قیمت نهایی و خریدار نهایی نیز در پایان نمایشگاه در روز ۲۰ اسفند ماه مشخص می‌شود.
نمایشگاه «تابلوهای کوچک» تا ۲۰ اسفندماه در گالری آریا واقع در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از سه راه بهشتی، کوی زرین، شماره ۱۰ میزبان علاقمندان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز