خبرگزاری کار ایران

عضو مؤسس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران در گفتگو با ایلنا:

صدور مجوز کنسرت‌ها و آموزشگاه‌ها به انجمن صنفی هنرمندان موسیقی واگذار شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۱۰

درحالی‌که نمایش آلات موسیقی در تلویزیون ملی ممنوع است، صحبت از کار و امنیت شغلی هنرمندان موسیقی طنز تلخی بیش نیست/ برگزاری کنسرت با حضور گستردۀ مردم بدلیل فقدان سالن استاندارد و برخی هزینه‌های خاص جز به نفع شرکت‌های واسطه سودی عاید هنرمندان نمی‌شود.

ایلنا: تثبیت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران از طریق وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سبب شد برای اولین بار هنر موسیقی در ایران به عنوان حرفه مطرح و مورد تأئید هیأت اعزامی سازمان بین‌المللی کار ILO در ژنو نیز قرار گیرد. در ادامه هنرمندان استان خراسان، آذربایجان و گیلان در زمره صنوف هنرمندان موسیقی به شمار آمدند كه درحال فعالیت هستند. در این راستا بهترین دستاورد این صنوف تأمین اعتباری ولو اندك و قسمتی از حق بیمه هنرمندان توسط دولت و همچنین عضویت هنرمندان این تشکل در فهرست فدراسیون جهانی موسیقیدانان ۶۱ کشور است.

در آستانه روز جهانی موسیقی؛ با فرامرز رضا‌پور(یکی از نوازندگان پیشكسوت قانون و عضو مؤسس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران) درباره وضعیت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و بیمه هنرمندان این حوزه گفتگویی انجام دادیم.

رضاپور در پاسخ به این سوال كه چه عاملی باعث شد تا اقدام به تأسیس چنین تشکل صنفی كنید، گفت: حفظ حقوق، دفاع از منافع مشترک حرفه‌ای، بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی، کوشش در بالا بردن سطح آگاهی‌های هنرمندان در حقوق اجتماعی خویش بموجب مقررات قانونی با رعایت حفظ منافع جامعه.

* شما پیش از این از بی‌توجهی متولیان هنر در اشتغالزایی هنرمندان در جامعه گلایه داشتید. درحال حاضر تأکید شما در این زمینه حاکی از چیست؟

__ برخی از سازمان‌ها مثل شرکت مخابرات و شهرداری خودکفا هستند لیکن متأسفانه آموزش و پرورش اغلب نیازمند کمک‌های مردمی است بنابراین اتلاف وقت و هزینه آموزش و پرورش در هنرستان موسیقی دختران و پسران بدون فعالیت اقتصادی و ارتزاقی آتی این هنرجویان منطقی بنظر نمی‌رسد.

* تأمین اعتباری که از بهترین دستاورد خود می‌دانید چه مزایایی برای هنرمندان دارد؟

__ اصولاً در برخی کشور‌ها هنرمندان صاحب‌نام دارای مدیر برنامه هستند و ارتباطی مستقیم با کارفرما ندارند. در کشور ما کارفرما موظف است کارکنان زیرمجموعه خود را طبق تعریف ساعات قانون کار تحت پوشش بیمه‌های اجباری سازمان قرار دهد که موضوع با روند فعالیت مقطعی هنرمندان یا مشابه با این شرایط سازگار نبود تا اینکه سازمان اقدام به صدور بخشنامه‌ای تحت عنوان مشمولین بیمه صاحبـان حِـرف و مشاغل آزاد با شرایط سنی زیر ۵۰ سال سـن و پرداخت ۱۸% حق بیمه افراد فـاقد کـارفرمـا نمود.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران با مکاتبات عدیده خود خطاب به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس و نهاد ریاست جمهوری موفق شد طبق نامه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۵/۱/۱۳۸۳ دفتر رئیس جمهور، ۱۰% از ۱۸% حق بیمه هنرمندان را از طریق نهاد ریاست جمهوری تأمین نماید. دکتر ایمانی(معاون هنری اسبق وزارت ارشاد) در مصاحبه با ویژه‌نامه اطلاع‌رسانی اشتغال، اظهار نمود با اشاره به اقداماتی که درجهت رفع مشکلات هنرمندان صورت گرفته؛ درحال حاضر انجمن صنفی هنرمندان با همکاری رئیس جمهور، دولت و وزارت ارشاد بخش عمده مشکلات صنفی هنرمندان را حل کرده و کمتر هنرمندی است که از بیمه برخوردار نباشد.

* آیا در زمینه کار هنرمندان موسیقی، انجمن صنفی فعالیتی انجام داده است؟

__ درحالی‌که نمایش آلات موسیقی در تلویزیون ملی ممنوع است، صحبت از کار و امنیت شغلی هنرمندان موسیقی طنز تلخی بیش نیست مع الوصف طبق ماده ۲۰ آئین‌نامه اماکن عمومی مصوب ۲۳/۳/۱۳۶۳ هیأت وزیران؛ وزارت ارشاد را مکلف به تدوین در محتوای برنامه‌های هنری به منظور اشتغالزایی هنرمندان بداهه‌نواز در اماکن عمومی نموده مع‌الاسف اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و برگزاری کنسرت نیز به صورت منطقه‌ای و با تعداد محدود برای هنرمندان مقرون به صرفه نیست. چنین است که برخی هنرمندان جوان برای ارایه کار در عرصه عمومی به خارج از کشور رفته یا از طریق ماهواره برنامه‌های خود را در معرض نمایش عموم می‌گذارند. همچنین برگزاری کنسرت با حضور گستردۀ مردم بدلیل فقدان سالن استاندارد و برخی هزینه‌های خاص جز به نفع شرکت‌های واسطه سودی عاید هنرمندان نمی‌شود. وضعیت تهیۀ آثار موسیقی هم باتوجه به سختگیری‌ها و نبود آئین‌نامه شفاف بهتر از موارد معروضه نیست. به ویژه آنکه علیرغم وجود قانون دفاع از حقوق مؤلفان و پدیدآورندگان به دلیل عدم ضمانت اجرایی و نبود شدت عمل لازم در این قانون برای برخورد با منتشرکنندگان غیرقانونی آثار، شاهد آن هستیم که آثار مقبول مردمی در تیراژ وسیع و غیرقانونی تکثیر و به راحتی در فروشگاه‌های سراسر کشور به فروش می‌رسد. چراکه شکایت خالق اثر بسیار زمان بر و پر هزینه است.

* به نظر شما بهترین راه‌حل برای رفع مشکل هنرمندان موسیقی در ایران چیست؟

__ ما تجربۀ خوبی در واگذاری امور شهری و روستایی به مردم در شورا‌ها داریم. امری که باعث افزایش نقش مردم و کاهش هزینه‌های دولت شد و آبـادانی و توسعه روستا‌ها و شهر‌ها را به ارمغان آورد. به نظر من، تصدی‌گری دولت در حوزۀ مـوسیقی
می‌بایست صرفاً نقش حمایتی داشته باشد و صدور مجوز کنسرت‌ها، آموزشگاه‌ها به انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران واگذار گردد. عضویت در انجمن صنفی به شرطی که مدرک معتبر هنری داشته باشند در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی، برای همه امکان‌پذیر است و می‌توانند در صورت آراء اعضاء به عضویت هیأت مدیره یا کمیته‌های تخصصی انتخاب شوند و در خانهٔ واقعی خود که هیچ قدرتی حق انحلال آنرا ندارد؛ بصورت کاملاً مستقل فعالیت نمایند.

* عضویت ایران در فدراسیون بین‌المللی موسیقیدانان چه مزایایی برای هنرمندان داشته است؟

__ ایران در میان ۶۱ کشور بر‌تر جهان در حوزه موسیقی، ازجمله آلمان، اتریش، ارمنستان و سایر کشورهایی که حرفی برای گفتن در این حوزه دارند، به عضویت این فدراسیون درآمده است. بین‌المللی شدن کارت اعضای انجمن صنفی، تسهیلات در زمینۀ تسریع صدور ویزای کشورهای عضو، تخفیفات هتل، پشتیبانی‌های حقوقی ازجمله مزایای عضویت ما در این فدراسیون است.

* چه پیامی برای هنرمندان موسیقی دارید؟

__ به نظر من راه‌حل رفع مشکلات حوزۀ هنر موسیقی منسجم شدن هنرمندان این حوزه در تشکیلات صنفی، قانونی و دموکراتیک است. بنابراین از تمام این حوزه اعم از بنام و گمنام، دعوت می‌کنم تا برای اعتلای موسیقی ملی ایران با مراجعه به سایت WWW. IMU. IR از شرایط عضویت اطلاع و اقدامات لازم را برای عضویت انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز