خبرگزاری کار ایران

نغمه‌های محلی در جشنواره خلیج فارس نواخته شد

کد خبر : ۶۶۷۳۱

نخستین جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس شنبه شب، ۷ اردیبهشت با حضور هنرمندان و پیشکستان موسیقی نواحی از سراسر کشور در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی فعالیت فرهنگی هنری خود را آغاز کرد.

ایلنا: نخستین جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس شب گذشته (۷ اردیبهشت) با حضور هنرمندان و پیشکستان موسیقی نواحی از سراسر کشور در محل تالار آفتاب کمپ پتروشیمی بجنورد فعالیت رقابتی خود را به مدت دو روز و در ۲ بخش تکنوازی و گروه نوازی با رقابت ۳ گروه و ۲۵ تک نواز آغاز کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس در خراسان شمالی؛ ۱۴ تکنواز از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان و آذربایجان غربی روز گذشته؛ روی سن خلیج فارس هنرنمایی کردند که از این میان ۱۲ تکنواز برای کسب عنوان بر‌تر و دو هنرمند تکنواز دیگر به عنوان میهمان برای حضار نواختند.

صبح و عصر فردا یکشنبه ۸ اردیبهشت و در ادامه رقابت‌های این جشنواره ۳ گروه و ۱۲ تکنواز دیگر در دوبخش جشنواره برای کسب عناوین برگزیده هنرنمایی خواهند کرد.

در ‌‌نهایت با داوری آثار از سوی هیئت داوران متشکل از هادی منتظری، هوشنگ جاوید و حسین حصاری در بخش تک نوازی شامل سازهای زه‌ای، بادی و آرشه‌ای ۳ نفر به عنوان نفرات برگزیده و در گروه نوازی نیز یک گروه بر‌تر به دبیرخانه جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس معرفی می‌شوند.

برگزاری نمایشگاه «زخمه‌های ماندگار» شامل سه بخش عرضه تازه‌ترین مجموعه‌های صوتی و نیز مکتوب در حوزه موسیقی نواخی کشور، نمایشگاه عکس و یادمان پیشکسوتان این عرصه ونیز برگزاری کارگاه آموزشی موسیقی مقامی و برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان از برنامه‌های جنبی این جشنواره برای ارتقاء این حوزه می‌توان نام برد.

هوشنگ جاوید، در آغاز رسمی اجراهای رقابتی این جشنواره و در جمع عموم علاقمندان به این هنر ماندگار و اثرگذار به قابلیت و ظرفیت‌های بالای این هنر در شمال خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: امروز مسئولان باید زمبنه را برای پرورش هنرمندان جوان فراهم کنند تا آن‌ها روایت گر لحظه به لحظه وقایع منطقه به زبان بومی باشند.

وی با اعتقاد به اینکه موضوعیت بخشیدن به جشنواره‌های نواحی می‌تواند در ارتقاء هنر هنرمندان اثر گذار باشد، اظهار داشت: آنچه امروز شاهد پرورش آن نیستیم، معنویت هنری است که امید داریم از بطن جشنواره‌هایی از این دست، آن اتفاق می‌سر شود.

جاوید با تأکید بر پشتیبانی خوب از جشنواره‌ها و تداوم آن افزود: مسئولان فرهنگی استان باید در استان برای معرفی درست، علمی و گسترش هنر واقعی بخشی‌های شمال خراسان پس از ثبت جهانی این موسیقی بکوشند.

جاوید به تفاوت موسیقی عاشیق‌های منطقه شمال خراسان با دیگر نقاط کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد: این بخش از موسیقی بخشی‌های شمال خراسان نیز ثبت جهانی شود.

در حاشیه این جشنواره، نمایشگاه موسیقی با عنوان «زخمه‌های ماندگار» همزمان با آغاز جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس در تالارآفتاب کمپ پتروشیمی شهرستان بجنورد گشایش یافت.

رضا نادری مقدم(مدیراجرایی جشنواره) در این‌باره گفت: این نمایشگاه در ۳ بخش کلی عکس، ادوات موسیقی، کتاب و آثارصوتی و تصویری موسیقی مقامی استان برپاشده است.

وی افزود: در بخش عکس ۴۰ قطعه عکس از هنرمندان پیشکسوت فقید و در قید حیات موسیقی مقامی استان که توسط «حسن فرهادی» هنرمند برجسته و عکاس بجنوردی خلق شده به نمایش گذاشته شد.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی هنرمندان با گنجینه‌های میراث معنوی خراسان شمالی عنوان کرد.

نادری مقدم همچنین نمایش تازه‌ترین عناوین مکتوب و آثارصوتی و تصویری شامل مجموعه‌ای غنی از آثار منتشر شده در حوزه موسیقی مقامی و نواحی کشور را از بخش‌های دیگر به نمایش گذاشته در دل این نمایشگاه معرفی کرد.

وی در ادامه اظهارداشت: نمایش سازهایی از هنرمندان پیشکسوت فقید موسیقی مقامی استان همچون «مرحوم علی آبچوری»، «حسین به بی» و «پرویز دردی» شامل قشمه، سرنا، کرنا و دوتار در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

نمایشگاه عکس‌ هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی نیز به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه ۴۰ قطعه عکس هنرمندانهاز هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی استان خراسان شمالی در معرض دید عموم قرار گرفت. این مجموعه توسط «حسن فرهادی»، هنرمند و عکاس بجنوردی در مدت ۱۰ سال اخیر از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی استان گرفته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز