خبرگزاری کار ایران

مجید مهرگان:

شاهنامه، منبعی ارزشمند برای دنبال کردن هویت ملی است

کد خبر : ۶۷۳۸۶

اگر به تاریخ هنر ایران نگاه کنیم به موارد زیادی بر می خوریم که نشان می دهد وقتی هنرمندان در جایگاه واقعی خود قرار گرفته اند هنر پیشرفت چشمگیری داشته است.

مهرگان استاد پیشکسوت نگارگری: پرچم، بارزترین نماد برای هویت یک ملت است و مردم ایران این افتخار بزرگ را دارد که برای شناسایی این نماد شکوهمند و دنبال کردن تاریخ آن به منبع ارزشمندی چون شاهنامه مراجعه کند.

 به گزارش ایلنا مجید مهرگان، استاد نام آشنای هنر سنتی ضمن تأکید بر این نکته که مطالعه و پژوهش برای انجام چنین کارهایی گام نخست است، گفت: اگر شاهنامه را به دقت مطالعه کنید، می بینید که در گذشته درفش ها نمایانگر جایگاه افراد یا گروه ها بودند. در داستان رستم و سهراب می بینیم که سهراب با دیدن درفش رستم ابتدا از هژیر می پرسد این درفش باشکوه نمایانگر کدام پهلوان ایرانی است؟ و همچنین در دوره ساسانی وقتی چینی ها به ایران هجوم آوردند و بهرام چوبینه رشادت های فراوانی در عقب راندن آنها از خود نشان داد برای تجلیل از جنگاوری های او درفش رستم را به وی اهدا کردند و این به معنای ارتقای درجه بود. همۀ این موضوعات می تواند دستمایه خوبی برای خلق آثاری درخور در جشنواره ای با عنوان پرچم باشد.

این استاد هنرهای سنتی در خصوص سیر تحول درفش های تاریخی توضیح داد: درفش ها رفته رفته نماد گروه های بیشتری از مردم شدند و تا آنجا رسید که هر کشور یک پرچم برای خود برگزید و در این پرچم ها، رنگ موضوعیت پیدا کرد. در برخی کشورها نیز مانند کشور خودمان عناصر مذهبی نیز پرچم ها را مزین ساخت. همه این موضوعات را می توان در نقاشی و سایر هنرهای تجسمی گنجاند.

مجید مهرگان ادامه داد: برای خلق آثار این چنینی نباید این نکته را از نظر دور داشت که می توانیم بیش از هر چیز به هنر ملی و بومی خودمان اتکا کنیم. متاسفانه در این سال های اخیر عده ای غربزده، به نام و بهانه روشنفکری، هنرهای ارزشمند خودمان را به ابتذال کشیده و در صدد آن هستند که با هنر به اصطلاح مدرن، خط ابطال بر ارزش های گذشته بکشند، من امیدوارم این جشنواره ها که با هدف احیاء هویت ملی برگزار می شوند به این نکات توجه ویژه ای داشته باشند.

استاد پیشکسوت هنر نگاری ایران در پاسخ به این پرسش که برگزاری این جشنواره چقدر می تواند پرچم را به عنوان یک نماد بصری در زندگی روزمره مردم وارد کند، گفت: برای نیل به چنین اهدافی پیش از هر چیز باید کار را به کاردان سپرد. از سازمان فرهنگی هنری شهرداری که در این عرصه نهاد خوشنامی است، انتظار می رود که این کار بزرگ را نیز به بزرگان و صاحب نظران بسپارد؛ تشکیل یک کمیته تخصصی در این زمینه که بتواند موضوع و ایده بدهد، بسیار راهگشا و حائز اهمیت است.

مجید مهرگان حمایت از هنرمندان را از عوامل بسیار مهم در خلق آثار ماندگار دانست و ادامه داد: اگر به تاریخ هنر ایران نگاه کنیم به موارد زیادی بر می خوریم که نشان می دهد وقتی هنرمندان در جایگاه واقعی خود قرار گرفته اند هنر پیشرفت چشمگیری داشته مثلاً در زمان شاه اسماعیل صفوی هنرمند بزرگی چون کمال الدین بهزاد مدیر کتابخانه و مسئول امور هنری شده بود و این انتساب از جانب شاه که خودش مردی جنگجو و در عین دارای بینش فرهنگی بود، صورت گرفت. احترام و مکنت بهزاد همچنان ادامه داشت و در زمان شاه طهماسب وقتی چند ماهی دستمزد هنرمندان به تعویق افتاده بود وی برای شاه نامه نوشت، که این نامه هم اینک موجود است و شاه نیز به خواست او رسیدگی کرده و معوقۀ هنرمندان پرداخت شد.

بنابراین مسئولان برگزاری این نوع جشنواره ها اگر محورهایی چون مطالعه و پژوهش، توجه به هنرهای بومی و حمایت از هنرمندان را سرلوحه کار خود قرار دهند تردیدی در مؤثر بودن تلاش ها و رسیدن به اهدافشان باقی نخواهد ماند.

مجید مهرگان، نشان درجه یک هنری دارد و شاگرد استاد محمود فرشچیان بوده؛ او بیش از 30 سال‌ است که در زمینه نقاشی و هنر نگارگری فعالیت می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز