خبرگزاری کار ایران

رکورد۶/۵ میلیارد تومانی دومین حراج تهران؛

تابلوی سپهری ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۹۹

دومین حراج تهران، آثار هنر مدرن و معاصر ایران، با فروش ۶ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان، عصر جمعه هفتم تیر ماه ۱۳۹۲ در هتل پارسیان آزادی تهران، شبی ماندگار و جریان ساز برای اقتصاد هنر ایران رقم زد.

ایلنا: دومین حراج تهران با ارایه ۸۲ نقاشی، مجسمه و عکس از ۷۹ هنرمند ایران برپاشد که در آن چندین رکورد در بازار داخلی هنر ایران پدید آمد: فروش یک اثر هنری به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان (اثری متعلق به سهراب سپهری از مجموعه تنه درختان) فروش ۱۰۰ در صدی همه آثار، فروش ۱۶ اثر بالای یکصد میلیون تومان و از آن مهم‌تر مجموع فروش 6/5 میلیارد تومانی... همه دستاورد‌های بزرگی بود که شامگاه هفتم تیرماه ۱۳۹۲ را به شبی تاریخ ساز برای هنرهای تجسمی و جامعه هنری ایران بدل ساخت.
به گزارش ایلنا، علیرضا سمیع آذر، مدیر حراج تهران با نام بردن از هنرمندان بزرگی که در یکسال اخیر دار فانی را وداع گفتند و نیز اعلان شرایط و مقررات این حراج به طور رسمی این رویداد سالانه را آغاز کرد و چونان سال گذشته چکش «حراج تهران» را به «رضا کیانیان»، بازیگر و عکاس صاحب سبک سپرد.
در این حراج سه ساعته، بالا‌ترین رکورد فروش به نقاشی زیبایی از نقاش و شاعر مشهور ایرانی زنده یاد «سهراب سپهری» تعلق گرفت، اثری ۸۰در ۹۰ سانتی متری از مجموعه «تنه درختان» وی که ۱۳۴۹ با رنگ روغن روی بوم خلق شده است. این تابلو ۷۰۰ میلیون تومان، دو برابر تخمین اولیه به فروش رسید.
دومین رکورد این شب به طور مشترک به اثر دیگری ازسپهری و مجسمه «هیچ» طنازانه برنزی «پرویز تناولی» رسید که هریک ۵۶۰ میلیون تومان فروخته شد؛ اثر سپهری نمونه تحسین برانگیز از نقاشی‌های این هنرمند در استفاده از فضاهای خالی ست که در ابعاد ۸۰ در ۱۲۰ با رنگ روغن روی بوم خلق شده اما نکته جالب توجه درباره «هیچ» برنزی تناولی، این است که این مجسمه که در اندازه ۲۵ در ۳۰ در ۱۰۰ در سال ۱۳۸۴ خلق شده شماره یک از تعداد شش نسخه می‌باشد.
«آن» سری تازه‌ای از «سید محمد احصایی» ۴۰۰ میلیون تومان، «حسین زنده رودی» ۳۰۰ میلیون تومان، «رضا درخشانی» ۲۷۰ میلیون تومان، «کوروش شیشه گران» ۲۲۰ میلیون تومان، نقاشی خط «طره» «نصرالله افجه‌ای» ۱۹۰ میلیون تومان، اثری از «مسعود عربشاهی» ۱۷۰ میلیون تومان، نقاشی از «بهمن محصص» ۱۶۰ میلیون تومان، زنده یاد «فریده لاشایی» ۱۵۰ میلیون تومان، اثری دیگری از «مسعود عربشاهی» ۱۴۰ میلیون تومان، نقاشی از مجموعه «خاطرات انهدام» «آیدین آغداشلو» و نیز یک نقاشی خط از «صداقت جباری» هر یک به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان، زنده یاد «منصوره حسینی» ۱۱۰ میلیون تومان و «هیچ» فایبرگلاس آبی رنگ «پرویز تناولی» ۱۰۰ میلیون تومان دیگر آثار بالای یکصد میلیون تومان دومین حراج تهران بودند.
در این شب چکش «رضا کیانیان» برای ۱۵ نقاشی و عکس رکورد بالای ۵۰ میلیون تومان را به ثبت رساند که سرآمد آن‌ها نقاشی «ژاندارک» اثر «افشین پیرهاشمی» بود این تابلوی ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتی متری او که دو سال پیش خلق شده ۹۵ میلیون تومان فروخته شد، همچنین اثری از زنده یاد «حسین کاظمی» به رقم ۹۵ میلیون تومان دست یافت که تمامی عواید حاصل از فروش آن به بنیاد بیماری‌های خاص اهداء شد. اثری از زنده یاد «رضا مافی» و «محسن وزیری مقدم» هر یک ۹۰ میلیون تومان، نقاشی خط سرخ رنگی از «علی شیرازی» با عنوان «وصل و هجران» به مبلغ ۷۵ میلیون تومان اثر حجمی از «محمود بخشی» به عنوان «تهران از خرم ـ شهر» به مبلغ ۷۲ میلیون تومان، عکس «گاو گریان» «عباس کیارستمی» ۷۰ میلیون تومان، نقاشی‌های «واحد خاکدان»، «سیراک ملکونیان» و «جعفر روحبخش» هر یک ۶۵ میلیون تومان، آثار زنده یادان «جواد حمیدی» و «بهجت صدر» هر یک ۶۰ میلیون تومان، مجسمه‌های زنده یادان «ژازه تباتبایی» و «مش اسماعیل» هر یک ۵۵ میلیون تومان و یک عکس سه قطعه‌ای از خود «رضا کیانیان» با عنوان «او می‌رود دامن کشان، من زهر تنهایی چشان» به مبلغ ۵۰ میلیون تومان دیگر آثاری بودند که در این رتبه قرار گرفتند.
در دومین «حراج تهران» اثر از «نصرت الله مسلمیان» ۴۸ میلیون تومان، زنده یاد «هانیبال الخاص»، «گلناز فتحی» و «شهریار احمدی» هر یک ۴۶ میلیون تومان، نقاشی از «کیخسرو خروش» ۴۰ میلیون تومان، «سیمین اکرامی» ۳۸ میلیون تومان، آثاری از زنده یاد «محمود جوادی‌پور»، «ناصر اویسی» و مجسمه‌ای از «کامبیز صبری» هر یک ۳۶ میلیون تومان، نقاشی از «دانا نهداران» ۳۴ میلیون تومان، نقاشی‌هایی از دو استاد پیشکسوت «پرویز کلانتری» و «عبد الرضا دریابیگی» هر یک ۳۲ میلیون تومان، اثر زنده یاد «احمد اسفندیاری» ۳۰ میلیون تومان، مجسمه‌ای از «مونا پاد» ۲۸ میلیون تومان، آثار «بهداد لاهوتی» و «احمد مرشدلو» هر یک ۲۶ میلیون تومان، «قاسم حاجی‌زاده» ۲۵ میلیون تومان، نقاشی‌هایی از «طاهره صمدی طاری»، «ناصرپلنگی» و «عادل یونسی» هر یک ۲۴ میلیون تومان، «امیر صادق تهرانی» ۲۳ میلیون تومان، آثاری از «بیتا وکیلی»، «وحید چمانی»، «پویا آریان‌پور»، «بهروز دارش» و عکسی از زنده یاد «بهمن جلالی» هر یک ۲۲ میلیون تومان، آثاری از «عنایت الله نظری نوری»، «آرمان استپانیان» و «مصطفی دره باغی» هر یک ۲۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.
در ادامه «حراج تهران» ۲۲ نقاشی و عکس زیر ۲۰ میلیون تومان به فروش رسیدند که البته برخی از آن‌ها نسبت به تخمین اولیه رشدی دو تا سه برابر هم داشته‌اند: آثار «حسین محجوبی»، «منوچهر نیازی»، «جمشید بایرامی» و «عذرا عقیقی بخشایشی» هر یک ۱۸ میلیون تومان، «علیرضا آستانه» و «حامد رشتیان» هر یک ۱۷ میلیون تومان، زنده یاد «مرتضی ممیز»، «کاظم چلیپا»، «شادی قدیریان» و «هنگامه صدری» هر یکی ۱۶ میلیون تومان، نقاشی‌هایی از «بهنوش فروتن»، «جلال شباهنگی» و «سعید احمد‌زاده» هر یک ۱۵ میلیون تومان، «سمیرا علیخانزاده» ۱۴ میلیون تومان، «حبیب الله صادقی» و «هادی روشن ضمیر» هر یک ۱۳ میلیون تومان، آثاری از «محمد طباطبایی»، «بهرام دبیری» و «احمد محمد‌پور» هر یک ۱۲ میلیون تومان، عکس‌های «مجید کورنگ بهشتی» و «سیامک عزمی» هر یک ۱۱ میلیون تومان و «مجتبی تاجیک» ۱۰ میلیون تومان در این زمره قرار گرفتند.
علیرضا سمیع آذر(مدیر حراج تهران) در پایان این رویداد در گفت‌و‌گوی کوتاهی درباره ارزیابی‌اش از این اتفاق بزرگ گفت: پیش بینی چنین موفقیتی را نداشتم، من فکر می‌کردم اگر «حراج تهران» دو برابر سال پیش یعنی حدود چهار میلیارد تومان بفروشد، موفقیت بزرگی خواهد بود و هر عددی بالای این عدد دستاورد درخشان محسوب می‌شود لذا رویای من رسیدن به عدد پنج میلیارد تومان بود اما امشب با نائل آمدن به عدد 6/5 میلیارد تومان اعلام می‌کنم که خودم هم از میزان اقبال قابل توجه خریداران آثار هنری به وجد آمده‌ام و با یقین اعلام می‌کنم که چنین موفقیتی حتی در معتبر‌ترین حراج‌های بین المللی نیز بسیار کم سابقه است به این مهم فروش ۱۰۰ درصدی همه آثار برای دومین سال پیاپی نیز علاوه نمایید.
وی حضور مجموعه داران تازه و جوان را بیانگر ترویج فرهنگ نوظهور خرید آثار هنری دانست و یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های دومین حراج تهران را حضور توامان پیشکسوتان تا جوانانی که حتی زیر ۳۰ سال سن دارند بیان کرد و گفت: در این حراج یکی از آرزوهای جامعه تجسمی تحقق یافت و آن حضور آثار بزرگانی ست که به رغم کیفیت ممتاز هنری تا به حال امکان ارایه آثارشان در مارکت‌های هنری فراهم نشده بود. اساتیدی نظیر «جوادی‌پور»، «حمیدی»، «اسفندیاری»، «ممیز»، «منصوره حسینی»، «هانیبال الخاص»... که حضور یک یک آن‌ها با استقبال شایان توجه خریداران هنری مواجه شد.
سمیع آذر در پایان با اشاره به خلق این اتفاق بزرگ در زمینه اقتصاد هنر در آستانه دولت جدید گفت: این فروش قابل ملاحظه را یک نوید بزرگ می‌دانم. این فروش ثابت می‌کند افکار عمومی نسبت به گسترش و توسعه هنر، اطمینان خاطر بسیاری دارد و پذیرفته اثر هنری تنها یک کالای تزئینی نیست و قابلیت سرمایه گذاری بر روی آن را به چشم دیده است، امشب صحنه بسیار زیبایی از حضور داوطلبانه بخش خصوصی برای رشد هنر ایران و توانمندی آن‌ها بود که از این پس نقش دولت را در مسیر ترغیب، تشویق و تسهیل این سرمایه بزرگ ملی حساستر از همیشه بیان می‌سازد انتظار‌ها از دولت در عرصه هنرهای تجسمی با دیگر هنر‌ها بسیار متفاوت است و امیدواریم این نکته مهم به درستی درک شود.
«رضا کیانیان» که برای دومین سال پیاپی حراج تهران را اجرا نمود نیز در پایان این رویداد در سخنان کوتاهی گفت: تصور نمی‌کردم ۱۰۰ در صد آثار به فروش برسد اما میل مضاعف خریداران آثار هنری مرا هم به سر ذوق آورد و خوشحالم که به این رکورد چشمگیر دست یافتیم.
او با اشاره به دوبار حضورش در حراج کریستیز و رصد چگونگی برگزاری حراج توسط آن حراج گذاران گفت: اجرای حراج را نوعی پرفورمانس دیدم و چون تجربه تئا‌تر خیابانی داشتم با علاقه جدی تری به اجرای آن در ایران تمایل پیدا کردم، دورانی که دانشجوی تئا‌تر بودم همیشه بین دانشجویان تجسمی می‌پلکیدم حتی آقای تناولی همیشه فکر می‌کردند من دانشجوی تجسمی‌ام... از آن موقع علاقه‌ام به این عرصه بسیاربود و از این رو با بسیار از آرتیست‌های این حوزه آشنایی دارم، اجرای حراج تهران پاسخ به یک علاقه شخصی ست و آن را نوعی همراهی برای توسعه هنری می‌بینم که خودم هم در آن فعالیت می‌کنم.

کیانیان به حضور بسیار پررنگ چهره‌های تاثیر گذار در دومین «حراج تهران» اشاره کرد و گفت: ورود آن‌ها به این عرصه خیرمقدم می‌گویم و خواهان مشارکت فعالانه آنان در توسعه هنر هستم. تاکید می‌کنم، خرید آثار هنری وظیفه ذاتی دولت هاست اما در سال‌های اخیر دولت این وظیفه را فراموش کرده است لذا بخش خصوصی به خوبی از عهده این مسئولیت برآمده است لذا به درستی انتظارات از دولت در زمینه رشد هنرهای تجسمی بسیار بالا رفته است و دیگر محدود به خرید آثار هنری نیست.
«دومین حراج تهران» با حضور احمد مسجد جامعی، مرتضی کاظمی، سید محمد بهشتی، حجج الاسلام زم وشاهمرادی، شهرام ناظری، پرویز کلانتری، خسروسینایی، کوروش شیشه گران، ابوالقاسم خشرو، کتایون ریاحی، تهمینه میلانی، محمد نیک بین، لیلی گلستان،... همراه بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز