خبرگزاری کار ایران

بانک پاسارگاد؛ اثر ۷۰۰ میلیونی سهراب سپهری را خرید

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۴۰

موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد خریدار اثر ۷۰۰ میلیون تومانی «سهراب سپهری» است. این اثر بدون عنوان از مجموعه معروف درختان این نقاش و شاعر نو‌پرداز ایران که رکورد دومین «حراج تهران» را به نام خود به ثبت رسانده است.

ایلنا: دومین «حراج تهران» با فروش خیره کننده ۶میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان با اقبال جالب توجه رسانه‌ها و جامعه هنری رو به رو شده است؛ این رویداد ملی در آستانه آغاز به کار دولت یازدهم یک نوید بزرگ برای رونق اقتصاد هنر و حمایت بیشتر از آفرینش‌های هنری و هنرمندان کشور محسوب می‌شود.
به گزارش ایلنا، تازه‌ترین خبر از دومین «حراج تهران» حاکی از آن است که موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد خریدار اثر ۷۰۰ میلیون تومانی «سهراب سپهری» است. این اثر بدون عنوان از مجموعه معروف درختان این نقاش و شاعر نو‌پرداز ایران که رکورد دومین «حراج تهران» را به نام خود به ثبت رساند، در عین حال رکورددار تاریخی گران‌ترین اثر هنری معاصر است که در یک فروش رسمی در داخل کشور به فروش رسیده است.
به نوشته کاتالوگ دومین «حراج تهران» این اثر رنگ روغن روی بوم به ابعاد ۸۰ در ۹۰ سانتی م‌تر، پیش از انقلاب از طریق گالری سیحون تهران توسط یک مجموعه دار صاحب نام و مقیم امریکا خریداری و در سال ۱۳۹۰ به مجموعه داری در ایران فروخته شده است که اینک به موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد انتقال می‌یابد. اثر «سهراب سپهری» ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان توسط کار‌شناسان حراج تهران برآورد قیمت شده بود که در یک فرآیند رقابتی بسیار نفس گیر و پرشور با رقم ۷۰۰ میلیون تومان توسط بانک پاسارگاد خریداری شد. این بانک در عین حال آثاری از مجموعه خود را نیز در این حراج به فروش رساند.
حراج تهران که در پاسخ به علایق فزاینده به آفرینش‌های هنری و تلاشی برای دستیابی به شاخص‌ترین آثار هنر مدرن و معاصر ایران در شرایطی مطلوب و مطمئن دوم تیرماه ۱۳۹۱ پا به عرصه وجود گذاشت، در سال نخست سه مولفه را برای انتخاب و ارایه آثار در مرکز توجه خود قرار داد: الف) ارایه آثاری شاخص از هنرمندان صاحب نام ایران که در عرصه‌های بین المللی موقعیت تثبیت شده‌ای دارند. ب) رصد بازار داخلی هنر ایران و هنرمندانی که در گالری‌های معتبر با اقبال عمومی مردم و خریداران رو به رو می‌شوند. ج) معرفی استعدادهای نو ظهور و نوعاً جوان که می‌تواند قیمت‌های مناسب تری را نیز پیشنهاد کند. اما در سال دوم مولفه چهارمی نیز به مجموعه فوق علاوه شد که آن بهره‌مندی از آثار پیشگامان هنر مدرنیستی ایران بود؛ بزرگانی که به رغم اهمیت تاریخی آثارشان هیچگاه امکان حضور در مارکت هنر و حراج‌های معتبر را نیافتند. اساتیدی نظیر، محمود جوادی‌پور، جواد حمیدی، منصوره حسینی، احمد اسفندیاری، هانیبال الخا ص و...
بدیهی‌ست در فرآیند انتخاب آثار، گروهی متکثر متشکل از مدیران گالری‌های با سابقه و فعال تهران، مجموعه داران حرفه‌ای و هنرمندان شاخص در انتخاب و گزینش آثار برای هر دو «حراج تهران»، چندین ماه فعالیت مستمر داشته‌اند. نا‌گفته پیداست که هر حراجی به جهت محدودیت زمان و مکان، امکان ارایه شماری محدود و معدود از هنرمندان را در اختیار دارد و تلاش می‌کند به اقبال مجموعه داران و علاقمندان هنر به عنوان تضمین موفقیت حراج توجه داشته باشد. اما به گفته دکتر «علیرضا سمیع آذر»، مدیر «حراج تهران» درهای این حراج همیشه به روی نام‌های تازه باز است و کار‌شناسان آن علاوه بر رصد مستمر بازار هنر از همه پیشنهادات و نقد‌ها استقبال می‌کنند.
بخش نمایشگاهی دومین «حراج تهران» همزمان با نیمه شعبان خجسته زاد روز امام عصر (حج)، عصر دوشنبه سوم تیرماه ۱۳۹۲ در هتل بزرگ آزادی آغاز به کار نمود و پس از چهار روز عصر جمعه هفتم تیرماه ۹۲ با برپایی حراجی با حراج گذاری «رضا کیانیان» هنرمند صاحب نام کشورمان با فروش ۸۲ نقاشی، مجسمه و عکس از ۷۹ هنرمند و ثبت رکورد تاریخی ۶ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان برای اقتصاد هنر ایران به کار خود پایان داد. جمع وسیعی از مجموعه داران و مشتاقان هنر در این رویداد باشکوه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز