خبرگزاری کار ایران

اسماعیلی در نشست خبری هفته‌ی كتاب:

آئین‌نامه‌ی برگزاری هفته‌ی كتاب اصلاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۴۹

علی اسماعیلی در نشست خبری بیستمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب گفت: آئین‌نامه‌ی هفته‌ی کتاب مربوط به سال 1372 است و بعد از هفته‌ی کتاب نسبت به اصلاح و به روزرسانی آن اقدام خواهد شد.

ایلنا: نشست خبری بیستمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب با حضور «علی اسماعیلی»؛ سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و دبیر ستاد هفته‌ی کتاب و محمد اللهیاری؛ دبیر هفته‌ی کتاب، صبح امروز (دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه) در سالن كنفرانس ساختمان فجر وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری محمد الله‌یاری به كارهای انجام شده در بیستمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب اشاره كرد و گفت: جلسات ستاد هفته‌ی کتاب روزهای دوشنبه‌ی هر هفته برگزار شده و آخرین جلسه هم فردا برگزار خواهد شد. بر اساس آیین‌نامه‌ی هفته‌ی کتاب که در سال 72 تنظیم و تصویب شد، امسال نیز در آبان‌ماه و مصادف با روز کتاب و کتابخوانی، هفته‌ی کتاب را با هدف تمرکززدایی از یک ارگان برگزار می‌کنیم و مهم‌ترین هدف و وظیفه‌ی وزارت ارشاد به عنوان نهاد هماهنگ‌کننده، ترغیب و تشویق سازمان‌ها و ارگان‌ها به انجام فعالیت‌های متناسب با هفته‌ی کتاب است.

الله‌یاری افزود: امسال در بخش برنامه‌های استانی هفته کتاب شاهد رشد فزاینده‌ای بودیم و امیدواریم که نقاط محروم نیز در این هفته از ثمرات آن استفاده کنند. اختتامیه‌ی هفته کتاب نیز مقارن با هفته‌ی بسیج برگزار می‌شود که ما در آن روز برنامه‌هایی متناسب با هفته‌ی کتاب، هفته‌ی بسیج و همچنین ماه محرم خواهیم داشت.

مدیرکل اداره‌ی کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به شعار «یادگار ماندگار»، ترویج سنت اهدای کتاب و ماندگاری این رسانه را از مولفه‌هایی عنوان کرد که در نامگذاری این شعار مدنظر بوده‌ است.

او در ادامه با اشاره به رشد عناوین کتاب‌های دینی گفت: این به فعالیت ناشران برمی‌گردد و طبیعتاً آن‌ها بر اساس رغبتی که در بازار می‌بینند، تصمیم به انتشار این کتاب‌ها می‌گیرند. البته آمار تعداد عناوین کتاب در هر حوزه متناسب با هر فصل تغییر می‌کند و ممکن است در ماه‌های آتی میزان کتاب‌های دانشگاهی و کمک درسی بیشتر شود. در سال گذشته مجموعاً 210 میلیون نسخه کتاب در کشور منتشر شده و با توجه به این آمار سرانه کتاب برای هر فرد 3.5 جلد کتاب است.

بعد از سخنان الله‌یاری از پوستر بیستمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب رونمایی شد. طراح این پوستر «محمدرضا ماهرنیا» است.

در ادامه‌ی این برنامه، علی اسماعیلی؛ معاون فرهنگی وزارت ارشاد در شروع صحبت‌های خود گفت: طبق اطلاعات ما چیزی نزدیك به 150 خبرنگار در حوزه‌ی كتاب مشغول به فعالیت هستند و اگر هر کدام از این خبرنگاران روزی یک تیتر در مورد اهمیت کتاب و جایگاه آن در رسانه‌ها درج کنند، 150 تیتر با موضوع كتاب در رسانه‌ها داریم.

او با تقدیر از نمایندگان بیش از 70 دستگاه اجرایی مشارکت‌کننده در ستاد هفته‌ی کتاب امسال گفت: تقدیر ویژه از خبرنگاران که با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی فعالیت می‌کنند یکی از برنامه‌هایی است که در این هفته از سوی معاونت فرهنگی ارشاد صورت می‌گیرد، چرا که خبرنگاران سربازان اول صف جهاد در جنگ نرم هستند.

اسماعیلی در ادامه گفت: هر گاه بتوانیم در مساله‌ی فرهنگ به تبیین، تعمیق، تفسیر و تقویت آن بپردازیم به قله‌های اعتلای فرهنگی نزدیک شده‌ایم. سابقه‌ی فرهنگی ما باعث می‌شود که شمار کتاب‌، کتابخانه‌ها و کتاب‌نگاران ما بیشتر شود. در این زمینه باید نا‌م‌آورانی که اهالی بینش و اندیشه هستند حضور یابند. تمام این مسائل ما را در گسترش فرهنگ مکتوب متقاعد می‌کند که کتاب یکی از زیباترین و مهم‌ترین و اولین تجلی فرهنگ در کشور است که اصطلاحآ مثل خورشیدی است که فضای زندگی را رونق می‌دهد، کتابی نقشی به مانند پرندگان دارد که انسان را برای پرواز به قله آماده می‌کند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد افزود: علی‌رغم گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی، کتاب همچنان جایگاه اول را دارد و ابعاد جایگاه آن هر روز گسترده‌تر می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: تأکید مقام معظم رهبری موجب شده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ویژه به مقوله‌ی کتاب توجه کند، همچنان که با توجه به این مهم، ما در منطقه در حوزه‌ی انتشار کتاب رتبه‌ی اول را دارا هستیم و در جهان در رتبه‌ی دهم قرار داریم که نباید به این بسنده کنیم.

او ضمن اشاره به شعار «همه کس، همه وقت و همه‌ی زمان‌ها» که در حوزه‌ی کتاب جای می‌گیرد، گفت: در حوزه‌ی گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، همه‌ی مسئولان و مدیران و به ویژه خبرنگاران باید به ‌پا خیزند و با استفاده از توسعه‌ی نهادهای مرتبط با کتاب، دیگر هیچ‌کس برای نخواندن کتاب عذری نداشته باشد.

اسماعیلی تشکیل ستاد هفته‌ی کتاب را نخستین گام برای نهادینه ‌شدن کتاب در جامعه دانست و افزود: مسئولیت ما در این حوزه بسیار زیاد شده است، همچنان که نتیجه‌ی جلسات هماهنگی ستاد هفته‌ی کتاب در قالب 500 عنوان برنامه و فعالیت در سراسر کشور تعریف شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به افزایش برنامه‌های استان‌های سراسر کشور و تهران اشاره كرد و گفت: در این ایام 134 هزار و 532 عنوان کتاب منتشر شده از سوی 2 هزار و 211 ناشر در نمایشگاه‌های متعدد و با سه رویکرد عمومی، موضوعی و تخصصی عرضه می‌شود. 3965 نمایشگاه کتاب در مدارس کشور، 1183 جشن کتاب، 319 نمایشگاه ویژه‌ی کتاب‌های دانشگاهی و 1000 نمایشگاه کتاب در پایگاه‌های بسیج در ایام هفته‌ی کتاب برپا خواهد شد.

اسماعیلی همچنین از برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار آموزشگاه وابسته به وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: 530 مسابقه کتابخوانی در ایام هفته کتاب برگزار و هزار و 162 عنوان کتاب نیز رونمایی می‌شود. در استان‌ها هم 518 هزار و 171 جلد کتاب هم در یک ساعت مشخص(9 تا 10 صبح روز 24 آبان) به دستگاه‌ها و افراد مختلف اهدا خواهد شد.

او ادامه داد: آئین‌نامه‌ی هفته‌ی کتاب مربوط به سال 1372 است و بعد از هفته‌ی کتاب نسبت به اصلاح و به روزرسانی آن اقدام خواهد شد.

در پایان سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، از امیر كبیر، رهنما، مدرسان شریف، سمت، دانشگاه پیام نور، سوره‌ی مهر، بوستان کتاب قم، جنگل، دفتر انتشارات اسلامی و جاودانه، به عنوان 10 ناشر عمومی پرکار سال 91 اسم برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز