خبرگزاری کار ایران

محمود آموزگار در گفتگو با ایلنا:

قانون تثبیت قیمت‌ كتاب به كتاب‌فروشی‌ها كمك می‌كند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۲۹

آموزگار: در جلسهٔ دیروز كارگاه آموزشی آكادمی نمایشگاه فرانكفورت، برای شرکت‌کنندگان جالب بود که تثبیت قیمت در این زمینه چگونه به اضافه شدن ویترین‌های فروش کمک می‌کند.

ایلنا: دوره آموزش آكادمی نمایشگاه کتاب فرانکفورت با موضوع «کارگاه مدیریت کتاب‌فروشی مدرن»، از دیروز (یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه) در محل اتحادیهٔ ناشران و کتاب‌فروشان تهران، آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود آموزگار (دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران) در مورد موضوعات مطرح شده در روز قبل این کارگاه گفت: یکی از مشکلاتی که در کشورهای پیشرفته، کتاب‌فروشی‌های سنتی را تهدید می‌کند، فروش الکترونیکی و سایت آمازون است که فرصت‌های زیادی را از کتاب‌فروشان می‌گیرد. در آمریکا کتاب‌فروشی‌های سنتی به دلیل عدم توانایی برای ادامه دادن رقابت، تعطیل شده‌اند، اما این دغدغه در کشورهای اروپایی به شکل جدی وجود دارد.

او افزود: دو مدرس آلمانی این کارگاه، هر دو دست اندکار حوزهٔ کتاب‌فروشی هستند و برنامه‌هایی که برای ماندن کتاب فروشی‌های سنتی در صحنه ضروری و لازم است را پیگیری می‌کنند. البته ما در ایران، فعلآ تهدیدی به نام فروش الکترونیکی نداریم، اما شرایطی که برای ماندن کتاب‌فروشی‌های سنتی تعریف می‌کنند، برای ما قابل استفاده است و موارد مشابهی را برای هر دو کشور می‌توان پیدا کرد.

دبیر اتحادیهٔ ناشران و کتاب‌فروشان تهران به قانون تثبیت قیمت کتاب اشاره کرد و گفت: در این کارگاه، بر این نکته تاکید می‌شود که این قانون می‌تواند چه کمکی به کتاب‌فروشی‌ها انجام دهد و به افزایش ویترین‌ها کمک کند. این قانون علاوه بر آلمان، در تعدادی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه وجود دارد.

آموزگار دربارهٔ این قانون توضیح داد: تثبیت قیمت به این معنی است که مثلآ در کشور آلمان، تمام کتاب‌فروشی‌ها و سایت آمازون، ناگزیر هستند که از قیمت مشخص شده تبعیت کنند و حق تغییر آن را ندارند. با توجه به این‌که سهم عمده‌ای از فروش کتاب به آمازون تعلق دارد، آمازون از ناشران تخفیف بیشتری دریافت می‌کند. یعنی ناشران به موزعان و کتاب‌فروشان بین ۴۰ تا ۴۵ درصد تخفیف می‌دهند، اما این تخفیف برای آمازون ۵۵ درصد است.

او تاکید کرد: طبیعی است که آمازون با این تخفیف، قدرت مانور بیشتری در برابر ان قانون دارد و در این‌جا به نقش این قانون در کمک به کتاب‌فروشان پی می‌بریم. نکتهٔ آموزندهٔ این ماجرا این است که بسیاری از کشورهایی که مثل آمریکا، به طور کلی حاضر به هضم کردن شیوه‌های سرمایه‌داری نیستند، به روش‌های مختلفی در برابر آن مقاومت می‌کنند. در آمریکا کتاب فروشی‌های مستقل تعطیل شدند، چون نمی‌توانستند در برابر فروش الکترونیک مقاومت کنند، اما در بسیاری از کشورهای اروپایی مثل آلمان، سعی می‌شود که این وضعیت تعدیل شود.

دبیر اتحادیهٔ ناشران و کتاب‌فروشان تهران به وضعیت کتاب‌فروشی‌های ایران اشاره کرد و گفت: ما در کشور خود نمی‌توانیم کتاب‌فروشی‌ها را نهادی مستقل تلقی کنیم و همواره نوعی تبعیت از ناشران برای کتاب‌فروشی‌ها وجود دارد. از طرف دیگر به دلیل کمبود ویترین، ناشران به جای تاکید بر حل مساله، برای شرکت در نمایشگاه‌ها و فروش مستقیم کتاب تاکید می‌کنند. این فروش‌های مستقیم، با تخفیف‌های قابل توجهی انجام می‌شود و در بسیاری از موارد مثل نماشگاه‌های شهرستان‌ها، از دولت یارانه هم دریافت می‌کنند.

آموزگار ادامه داد: در نمایشگاه‌های کتاب، کتاب با تخفیف ۵۰ درصدی به خریداران فروخته می‌شود که ۲۵ درصد آن توسط خود ناشران و ۲۵ درصد هم توسط وزارت ارشاد به صورت یارانه به نمایشگاه‌ها تزریق می‌شود. سوال این‌جاست که آیا ناشران بعد از پایان نمایشگاه می‌تواند کتاب‌های خود را با تخفیف ۵۰ درصدی بفروشند؟ در جلسهٔ دیروز برای شرکت‌کنندگان جالب بود که تثبیت قیمت در این زمینه چگونه به اضافه شدن ویترین‌های فروش کمک می‌کند.

او دربارهٔ نفرات شرکت کننده در این دوره گفت: در مجموع ۳۱ نفر در این دوره شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۷ نفر آن‌ها، کتاب‌فروشان شهرستانی هستند. نفرات شرکت کننده در این دوره به صورت مستمر در بحث‌ها شرکت می‌کنند و قاعدهٔ این کلاس، طرح سوال از طرف شرکت‌کنندگان است.

این کارگاه ظهر فردا (سه‌شنبه 30 آبان‌ماه) به کار خود خاتمه می‌دهد و مدرک پایان دوره توسط آکادمی فرانکفورت و اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران برای نفرات شرکت کننده صادر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز