خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا شکارسری:

برای خروج اشعار عاشورایی از دام تکرار چاره‌ای بیاندیشیم

کد خبر : ۳۰۸۱۷

شکارسری درباره تاثیر اشعار عاشورایی بر فرهنگ و جامعه اظهار داشت: اگر بخواهیم از دیدگاه ارسطویی به مقوله هنر نگاه کنیم، هنرمند با بازآفرینی جهان از دیدگاه خود روی مخاطب اثر می‌گذارد.

ایلنا: حمیدرضا شکارسری گفت: هرگونه تحرک و ایده‌ای نو در رابطه با اشعار عاشورایی ارزشمند است و این کنگره می‌تواند با برگزاری جلساتی با حضور شاعران و مخاطبان و طرح این مسائل کمک کند تا راهی برای خروج اشعار عاشورایی از دام تکرار پیدا کنیم.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری دومین کنگره ملی شعر زنان عاشورایی وانقلاب اسلامی، شكارسری گفت: دوره ما دوره مدرنیته است، دوره‌ای که در آن نگاه به هنر باید جزئی، تخصصی و حرفه‌ای‌ باشد. با دقت نگاه کردن به حوادت و رویدادهای تاریخی که تا به امروز نگاه به آن‌ها کلی بوده واجب و ضروری است. ما باید در مقوله هنر از پرداخت کلی و معناگرا به مقولات به نگاه ریز‌تر و عینی‌تر برسیم و بتوانیم تصویر روشنی از اتفاقات ارائه دهیم، این نگاه مدرن‌تر است و گامی رو به جلوست. کنگره شعر زنان عاشورایی می‌تواند با چنین رویکردی این نگاه کلی را از ما بگیرد و ما را به دقت و توجه بیشتری به وقایع عاشورا وادار کند.
وی افزود: هر حادثه و اتفاق تاریخی در دین که بار دراماتیک داشته باشد برای شعر مدرن مناسب است. واقعه عاشورا و تک‌تک شخصیت‌های حاضر در آن ظرفیت دراماتیک دارند. تمامی زن‌های حاضر در واقعه عاشورا ویژگی‌هایی دارند که می‌توان در قالب یک شعر به آن‌ها پرداخت و به جای پرداخت درام کلی به عاشورا تک‌تک این شخصیت‌ها را به تصویر کشید.
شکارسری درباره تاثیر اشعار عاشورایی بر فرهنگ و جامعه اظهار داشت: اگر بخواهیم از دیدگاه ارسطویی به مقوله هنر نگاه کنیم، هنرمند با بازآفرینی جهان از دیدگاه خود روی مخاطب اثر می‌گذارد و هر مخاطب بنا به درک خودش از هر اثر درس می‌گیرد. شعر عاشورایی هم از این قاعده مستثنی نیست، بار دراماتیک واقعه عاشورا به حدی است که مخاطب ناخواسته تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و از شخصیت‌های منفی بیزار می‌شود و به شخصیت‌های مثبت تعلق خاطر پیدا می‌کند. همین بیزاری و تعلق خاطر نسبت به شخصیت‌ها نوعی تاثیرپذیری مخاطب از اثر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز