خبرگزاری کار ایران

تدوین خاطرات «مهدی طحانیان» به ایستگاه پایانی رسید

کد خبر : ۳۳۴۵۳

گلستان جعفریان نگارنده خاطرات اسارت مهدی طحانیان گفت: تا پایان دی ماه این کتاب را تحویل دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری می‌دهم و امیدوارم در نمایشگاه کتاب تهران به دست مخاطبان برسد.

ایلنا: گلستان جعفریان نویسنده، در پاسخ به این سوال که چرا تدوین خاطرات مهدی طحانیان طولانی شد، گفت: هم خودم و هم آقای طحانیان؛ راوی کتاب وسواس زیادی برای بی‌نقص بودن این اثر داریم. آقای طحانیان سیزده ساله بوده که اسیر شده و تا بیست و سه سالگی در اسارت بوده، این کتاب خاطرات بهترین دوران زندگی اوست و ملاحظات زیادی دارند که باید لحاظ می‌شد.

به گزارش ایلنا به نقل از سوره مهر، جعفریان که دو سالی است مشغول ثبت و ضبط خاطرات مهدی طحانیان از اسرای نوجوان ایرانی در جنگ تحمیلی است، در ادامه افزود: خودم هم وسواس زیادی دارم. چند بار این کار را ویرایش کرده‌ام و آقای سرهنگی هم این کتاب را خوانده و تایید کرده است. ولی دوست دارم وقتی این کار منتشر شد حسرت این را نداشته باشد که یک جای از کار ایراد دارد و منتقدی درباره این اثر چیزی بگوید.

این نویسنده در ادامه درباره اینکه چرا اخیرا خاطره نگار‌ها از نوشتن خاطرات سربازان درگیر جنگ و کسانی که در صف اول بوده‌اند استقبال می‌کنند و دلیل جذابیت خاطرات این‌ها گفت: به نظرم در زمینه خاطره نگاری در حق فرماندهان جنگ تحمیلی اجحاف صورت گرفته، هیچ کس از شخصیت این‌ها و لایه‌های درونی و زندگی خصوصیشان اطلاعی ندارد و تمام خاطرات این‌ها محدود به دوران جنگ و خاطرات عملیات‌ها و جبهه‌های نبرد است.

وی افزود: من خودم از کسانی هستم که ترجیح می‌دهم بیشتر خاطرات سربازان عادی و کسانی را بنویسم که در صف اول جبهه بوده‌اند و گمنام هستند، ولی وقتی نگاه می‌کنم می‌بینم که ما به فرماندهانمان کم توجهی کرده‌ایم.

جعفریان در ادامه افزود: فرماندهان جنگ تحمیلی، دنیای عجیبی دارند که کمتر به آن پرداخته شده است. تازه بعد از انتشار خاطرات شهید حسن آب‌شناسان بود که مخاطبان با لایه‌های دیگری از شخصیت ایشان آشنا شد. اینکه شهید آب‌شناسان در زندگی شخصی‌اش با همسر خود چه رفتاری داشته، چه فیلم‌هایی دیده و چه اعتقاداتی داشته و چه استعداد و نبوغی در کودکی و نوجوانی‌اش داشته است.

وی گفت: هیچ کس نمی‌داند که فرماندهی مثل یوسف کلاهدوز تهیه کننده فیلم «سفیر» بوده است و ایشان سال‌ها در زمینه تولید و کارگردانی فیلم فعالیت داشته‌اند و برای تهیه فیلم در زمینه عاشورا چه مشقت‌ها و رنج‌هایی را متحمل شده است.

جعفریان در پایان اضافه کرد: جبهه و جنگ بخشی از زندگی فرماندهان است، ولی مخاطب حق دارد از گذشته و زندگی و جزییات زندگی خصوصی او هم بداند. مگر یک فرمانده چند ماه یا چند سال در جنگ حضور داشته است؟ پس خاطرات بقیه زندگی این آدم‌ها چه می‌شود؟ به نظرم در این زمینه نیازمند بازتعریف هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز