خبرگزاری کار ایران

«کاوه میرعباسی» در گفتگو با ایلنا:

مشكل اصلی حوزه‌ی كتاب، افزایش قیمت‌هاست

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۹۷

اصلی‌ترین مشکلی که این روز‌ها حوزه‌ی کتاب در کشور ما با آن روبرو است، مساله‌ی افزایش قیمت‌هاست. این افزایش قیمت‌ها هم به دلیل تورم کلی و افزایش قیمت در تمام بخش‌های اقتصادی کشور بوده است.

ایلنا: جلد دوم سه گانه‌ی «مرزی» نوشته‌ی «کورمک مک‌کارتی» با ترجمه‌ی «کاوه میرعباسی» مجوز انتشار دریافت کرد و به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میرعباسی ضمن اعلام این خبر ادامه داد: پیش از این جلد اول این تریلوژی با اسم «همه‌ی اسب‌های زیبا» منتشر شده بود و اخیرآ جلد دوم این تریلوژی، به اسم «گذرگاه» هم مجوز انتشار خود را از وزارت ارشاد دریافت کرد.

او افزود: درحال حاضر مشغول ترجمه‌ی جلد سوم این اثر با اسم «شهرهای دشت» هستم که در حدود ۳۰۰ صفحه دارد. کار انتشار این سه‌گانه بر عهده‌ی انتشارات «کتاب‌سرای نیک» است.

این مترجم درباره‌ی سه‌گانه‌ی «مرزی» گفت: وقایع این مجموعه بین مرز آمریکا و مکزیک اتفاق می‌افتد. این ۳ رمان در ابتدا مستقل از هم به نظر می‌رسند و میان جلد اول و دوم ارتباط زیادی وجود ندارد، اما در جلد سوم به اسم «گذرگاه» شخصیت‌های رمان اول و دوم با هم وارد یک جریان می‌شوند و رابطه‌ی کلی این ۳ مجموعه با هم مشخص می‌شود.

میرعباسی افزود: «مک کارتی» در این سه کتاب از شیوه‌ی جالبی بهره برده است؛ این اثر نوع روایت کلاسیک با زبان داستانی مدرن است. از جلد اول این کتاب با اسم «همه‌ی اسب‌های زیبا» فیلمی با همین نام ساخته شده است. این سه گانه جزء ۱۰۰ رمان بر‌تر قرن بیستم و ۲۵ رمان بر‌تر ۲۵ سال گذشته است و در لیست کتاب‌های پرفروش آمریکا و فرانسه قرار دارد.

او درباره‌ی «مک کارتی» گفت: این نویسنده شهرت اولیه‌ی خود را از جلد اول همین مجموعه به دست آورد. به دلیل عینی‌گرایی آثار «مك‌كارتی»، تا امروز۳ اثر او با اسم‌های «جایی برای پیرمرد‌ها نیست»، «جاده» و «همه اسب‌های زیبا» تبدیل به اثر سینمایی هم شده‌اند.

این مترجم همچنین از اتمام کار ترجمه‌ی مجموعه‌ داستان «معمای ماری روژه» نوشته‌ی «ادگار آلن‌پو» خبر داد و گفت: این کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای، شامل ۳ داستان پلیسی است و از نخستین داستان‌های ادبیات پلیسی جهان محسوب می‌شود. به غیر از داستان «معمای ماری روژه» که اسم خود کتاب است، ‌ دو داستان دیگر این کتاب «قتل‌های کوچه‌ی مورگ» و «نامه‌ی ربوده شده» نام دارند. ناشر این مجموعه هم «کتاب‌سرای نیک» است.

میرعباسی درباره‌ی وضعیت کلی این روزهای ادبیات و کتاب در کشور گفت: اصلی‌ترین مشکلی که این روز‌ها حوزه‌ی کتاب در کشور ما با آن روبرو است، مساله‌ی افزایش قیمت کتاب است. این افزایش قیمت هم به دلیل تورم کلی و افزایش قیمت در تمام بخش‌های اقتصادی کشور بوده است.

او افزود: کتاب در سبد کالایی خانوار در کشور ما، شاید در اولویت دهم باشد و مشخص است که در پی افزایش هزینه‌های زندگی، از خرید کتاب چشم‌پوشی می‌شود. در چنین وضعیتی، ناشران هم بسیار محتاط‌‌تر عمل می‌کنند و طرف خیلی از پروژه‌ها نمی‌روند.

این نویسنده همچنین درباره‌ی تاثیر این کاهش خرید بر زندگی نویسنده‌ها گفت: نویسنده‌های ما عمدتآ حرفه‌ای نیستند، یعنی گذران زندگی آن‌ها از راه نویسنده‌گی نیست و از راه‌های دیگری امرار معاش می‌کنند و به همین دلیل از نظر اقتصادی، در حوزه‌ی نویسندگی آماتور محسوب می‌شوند. به همین دلیل این کاهش خرید کتاب، تاثیر زیادی بر زندگی نویسنده‌های ما نمی‌گذارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز