خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام سعید فخرزاده:

شعر آینه احساسات شاعران است

کد خبر : ۳۴۲۶۴

شاعران و نویسندگان حق دارند برداشت خود را از تاریخ در قالب آثارشان ارائه کنند در صورتی که در اصل موضوع تحریفی ایجاد نشود.

ایلنا: مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: از آنجایی که شعر کاملن از درون شاعر می‌جوشد و آئینه احساسات اوست می‌تواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد و هنرمند با روحی که در کلمات می‌دمد راحت‌تر با روح انسان ارتباط برقرار می‌کند. شعر این قدرت را دارد که مفاهیم عظیمی را در خود بگنجاند و به بهترین نحو آن را ارائه دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری كنگره شعر زنان عاشورایی، حجت الاسلام سعید فخرزاده درباره واقعه عاشورا گفت: هر حادثه‌ای که در طول تاریخ اتفاق می‌افتد از دو منظر قابل بررسی است، روحیه مردانگی و روحیه زنانگی، این دو روحیه در برخی نقاط باهم مشترک‌اند و در برخی نقاط باهم تفاوت‌هایی دارند که این تفاوت‌ها علت بروز تفاوت نگاه به موضوع می‌شود. تا به امروز بیشتر از جنبه مردانه به واقعه کرلا پرداخته شده است و نقش اغلب زنان حاضر در آن نادیده گرفته شده است، فقط حضرت زینب (س) در واقعه کربلا سرنوشت‌ساز نبوده، زنان زیادی بودند که در این واقعه دخالت داشتند و هر کدام رسالت خاص خود را دنبال می‌کردند که باید به آنان نیز پرداخته شود.
وی درباره منابع تاریخی که درباره واقعه عاشورا گفت: منابع تاریخی بسیاری درباره این واقعه وجود دارد، اگر به سریال مختارنامه دقت کنیم در پایان از چندین منابع مختلف نام برده می‌شود و این به معنای گسترده بودن منابع است، البته تمامی منابع موجود مطلوب ما نیست اما منابعی که در راستای روایت‌های ائمه است برای ما منابع مهمی محسوب می‌شوند و ما به ادبا پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده سراغ این منابع بروند.
حجت الاسلام فخرزاده درباره تلفیق تاریخ دینی با ادبیات اظهار داشت: ما نباید انتظار داشته باشیم شعرا و داستان‌نویسان عینن وقایع تاریخی را در آثار خود ارائه دهند، چرا که آنان تاریخ‌نگار نیستند. شاعران و نویسندگان حق دارند برداشت خود را از تاریخ در قالب آثارشان ارائه کنند در صورتی که در اصل موضوع تحریفی ایجاد نشود، در واقع آنان می‌توانند با زبان استعاره به بازنگری و بازتولید حادثه بپردازند اگر از نظر علما تخطی نکنند. ما باید به هنرمندان اجازه بدهیم در بیان کردن احساسات و درونیاتشان آزادانه عمل کنند.
وی درباره محور حجاب و عفاف در آئینه آیات الهی و روایات حضرات معصومین (ع) گفت: اگر با تعقل به روایات توجه کنیم و در آن‌ها اندیشه کنیم می‌توانیم از دل آن‌ها به مفاهیم عمیقی دست پیدا کنیم. در روایات معصومین به عفاف توجه زیادی شده اما ما باید مشخص کنیم محدوده حجاب چیست و چه تاثیری در جامعه دارد، همچنین اگر هنرمندان بخواهند به حجاب بپردازند باید با استدلال به آن بپردازند چرا که بخش عظیمی از زنان جوانان هستند که تعقل‌گرایی در آن‌ها رواج دارد، از این رو باید با استدلال و منطق با آن‌ها روبرو شد.
حجت الاسلام فخرزاده درباره تاثیر شعر به روی افراد جامعه و انتقال برخی از مفاهیم اخلاقی به آن‌ها در قالب شعر تصریح کرد: انسان‌ها تا حد زیادی با احساسات پیوند دارند و این امر باعث می‌شود هرگونه اثری که در آن احساسات دخیل باشد تاثیر زیادی روی آنان بگذارد. از آنجایی که شعر کاملن از درون شاعر می‌جوشد و آئینه احساسات اوست می‌تواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد و هنرمند با روحی که در کلمات می‌دمد راحت‌تر با روح انسان ارتباط برقرار می‌کند. شعر این قدرت را دارد که مفاهیم عظیمی را در خود بگنجاند و به بهترین نحو آن را ارائه دهد از این رو برگزاری کنگره شعر زنان عاشورایی می‌تواند اهداف بزرگی را پیگیری کند و در راه رسیدن به آن موفق باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز