خبرگزاری کار ایران

یک صاحبنظر مسائل حقوقی:

سازمان مالکیت فکری و معنوی در کشور ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۳۵۰۲۹

وجود نظام مالكیت فكری و معنوی نیرومند جهت حمایت از حق مالکیت ضروری است/ طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل (حق دارائی فکری) افراد از حمایت منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی و هنری بهره‌مند می‌شوند.

ایلنا- تبریز: یک صاحبنظر مسائل حقوقی بر لزوم ایجاد سازمان مالکیت فکری و معنوی در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیاوش اصلانی در نشست حقوقی « مالکیت فکری و حقوق بشر» در محل خانه ستارخان در تبریز با اشاره اینکه برای جلوگیری از تخلفات در زمینه مالکیت فکری و معنوی؛ پشنهاد ایجاد سازمانی در این حوزه، مطلبی گزاف نیست،  افزود: متاسفانه ثبت اختراعات در ایران به صورت خوداظهاری و جستجو در بانک‌های اطلاعاتی موجود در ایران صورت می گیرد که هیچ گونه ارزیابی دقیق صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این سازمان می‌توان امیدوار شد که بسیاری از تخلفات و جرایم در حوزه مالکیت فکری و معنوی قابل پیگیری باشد، افزود: وجود چنین نهادی می‌تواند در جهت استیفای حقوقی مالكیت معنوی از طریق طرح، تعقیب و دفاع از دعاوی در داخل و خارج از كشور در كلیه مراحل رسیدگی و حكمیت و سایر اقدامات قانونی و رسیدگی، پیگیری و انجام كلیه اقدامات لازم به منظور حل و فصل مسائل حقوقی و مالكیت معنوی، امور ثبتی و قضایی و نظام بخشیدن و بررسی امور ثبتی اموال نقش ویژه‌ای ایفا كند.

اصلانی با بیان اینکه داشتن نظام مالکیت فکری نیرومند یکی از عوامل مهم برای تضمین روند آزادسازی سیاست‌های نوین اقتصادی، صنعتی و تجاری به شمار می‌رود و بطور روزافزونی با موضوعات جهانی دیگر بالاخص تجارت جهانی اختلاط پیدا کرده است، ادامه داد: ایجاد بستر امن و مناسب برای تولید علم و خلاقیت و ابتکار صاحبان فکر و اندیشه و بویژه در عصر اقتصاد دانش محور از ضروریات یک جامعه حقوق بشری است.

وی با اشاره به اینکه بایستی بستر حقوقی مناسب تری برای حمایت بیشتر از خلاقیت های صنعتگران و مبتکران در داخل کشور فراهم شود، ادامه داد: امروز کشورها و دولت‌های جهان روز به روز به اهمیت راهبردی ایجاد یک نظام مالکیت معنوی کارآمد تاکید داشته و به اهمیت آن واقف می‌شوند.

این حقوقدان با اشاره به افزایش و ماهیت درحال تغییر فعالیت های تقلب آمیز و جعل کالاها افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این محصولات تقلبی و غیرواقعی تاثیر بسیار زیادی در تجارت بین المللی می‌گذارند و درحالی که تقلب کتتدگان کالا در ابتدا تنها کالاهای لوکس را مورد هدف قرار می‌دادند اما در حال حاضر حتی کالاهای خانگی و معمولی ازجمله مواد غذایی، لوازم یدکی اتومبیل، اسباب بازی کودکان و لوازم بهداشتی و دارویی را نیز شامل شده و تاثیرات مخربی را بر نظام بهداشتی و سلامت مردم بر جای می گذارند.

وی با بیان اینکه طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل (حق دارائی فکری) افراد از حمایت منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی و هنری بهره‌مند می‌گردند، ادامه داد: در دارائی فکری نیز مانند دیگر حقوق مالکیت،‌ خالق یا مالک پروانه ثبت اختراع،‌ نشان تجاری و حق چاپ و تکثیر از منافع اثر یا سرمایه خود بهره‌مند می‌شود.

اصلانی با بیان اینکه ایران یکی از اعضای سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است، افزود: تعامل هر چه بیشتر نهادهای مرتبط با این مجموعه همچون ثبت اسناد و املاک با سازمان مالکیت فکری به منظور تأثیرگذاری بر مسائل حقوقی و سیاست گذاری بسیار حائز اهمیت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز