خبرگزاری کار ایران

نشست خبری دومین دوره جایزه کتاب مهر برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۰۰

تجربه داوری بچه‌ها در جایزه کتاب مهر تجربه خوبی بود و احساس می‌کنیم در ایجاد اعتماد به نفس و هویت بخشی به بچه‌ها نقش بسیاری داشت.

ایلنا: نشست خبری دومین دوره جایزه کتاب سال مهر، ‌ظهر یکشنبه ۲۴ دی با حضور نمایندگان موسسه خیریه مهر طه، موسسه همیاران محله اتابک (شکوفا) و کانون فرهنگی حمایتی کودکان کار (کوشا) در محله موسسه مهر طه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این مراسم زهره زارع، مدیرعامل موسسه مهر طه گفت: طرح جایزه کتاب سال مهر با این هدف پی‌ریزی شد که فرهنگ کتابخوانی بین دختران نوجوان رایج شود و بچه‌ها هم بتوانند نظراتشان را درباره کتاب‌هایی که برای آن‌ها چاپ می‌شود، بیان کنند. اولین دوره این جایزه در سال گذشته برگزار شد و یک موفقیت نسبی داشت و بچه‌ها تقریبا استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.

وی افزود: دوستان برگزارکننده جایزه، پیشنهاد دادند که دور دوم آن را با همکاری موسسات فعال دیگر که در عرصه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند، برگزار کنیم. به این ترتیب دو موسسه دیگر هم امسال در برپایی اینجایزه همکاری و مشارکت دارند.

در ادامه مریم سیادت، نماینده موسسه شکوفا گفت: خوشحالیم که توانستیم بچه‌های موسسه شکوفا را با کتاب آشنا کنیم. اینجایزه باعث شد بچه‌های ما به کتابخوانی علاقه پیدا کنند. چون اینجایزه و داوری کتاب‌ها باعث شد بچه‌ها احساس کنند که من هم کسی هستم و می‌توانم نظر بدهم. بچه‌های موسسه، ۲۰ کتاب را دو نفری خواندند که شاید در حالت عادی چنین میزان مطالعه‌ای نداشتند.
سودابه کاظمی نماینده موسسه کوشا نیز با اشاره به فعالیت‌های این موسسه در حوزه کودکان کار گفت: موسسه ما تلاش کرد تا بچه‌ها از طریق کتابخوانی به درس خواندن بچه‌ها برسیم و بنابراین کتابخوانی را در دستور کار خود قرار دادیم. تجربه داوری بچه‌ها در جایزه کتاب مهر تجربه خوبی بود و احساس می‌کنیم در ایجاد اعتماد به نفس و هویت بخشی به بچه‌ها نقش بسیاری داشت.
محبوبه نجف‌خانی، مترجم و دبیرعلمی دومین جایزه کتاب سال مهر هم در این برنامه گفت: کودکان کار چون وقت زیادی را برای کار و در کنارش درس صرف می‌کنند، زمان زیادی برای مطالعه آزاد ندارند. من در چند مقطع این بچه‌ها را امتحان کردم و کتاب‌هایی از آثار داستانی را به دستشان دادم و دیدم که اصلا نمی‌توانند آن‌ها را بخوانند. پیش از این هم انجمن نویسندگان هم چنین کاری کرده بود و وقتی داوری را به عهده بچه‌ها گذاشته بودند، مشاهده شده بود که کتاب‌های ضعیف بالا آمده‌اند. چون بچه‌ها دیدی نسبت به کتاب نداشتند و کتاب‌های خوبی را انتخاب نکرده بودند.

این مترجم در ادامه گفت: در طول سال کتاب‌های زیادی چاپ می‌شود که وقت بچه‌ها هم برای داوری‌ آن‌ها محدود است، چون بالاخره تعدادی از این کتاب‌ها هم، عناوین خوب و باکیفیتی نیستند. پس سعی کنیم یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم این باشد که کتا‌ب‌های دارای استانداردهای ادبی، مشخص کنیم و آن‌ها را در اختیار بچه‌ها قرار دهیم تا از میان آن‌ها انتخاب کنند.

وی افزود: یکی از معضلاتی که در زمینه کتابخوانی بچه‌ها به ویژه دانش‌آموزان مقطع راهنمایی به بعد داریم، این است که همیشه صحبت از ادبیات کودک و نوجوانان می‌کنیم ولی تولیدات ما فقط تا نوجوانان ۱۲ ساله را کفایت می‌کند. شخصیت‌های داستانیمان برای نوجوانان بالا‌تر جذابیت ندارد چون این گروه سنی یک قهرمان و شخصیت ۱۵ ساله می‌خواهد تا با آن همذات پنداری کند. این نوجوان در حال طی کردن بحران بلوغ است و هزار اتفاق برای او می‌افتد ولی ما هیچ‌کدام از این‌ها را نمی‌بینیم و برای این نوجوانان تولید نمی‌کنیم.

نجف‌خانی ادامه داد: نویسنده‌ها که تکلیف خودشان را معلوم کردند و بعد از چند بار داستان نوشتن برای نوجوانان و مجوز نگرفتنشان، به سراغ ادبیات کودک رفتند. من مترجم هم وقتی یکی از کتاب‌های ترجمه‌ام که هیچ چیزی برای ممیزی و مجوز نداشت، در ارشاد ماند، دلسرد شدم. این گونه است که شاهد ریزش جمعیت کتابخوان در گروه سنی نوجوان هستیم. بچه‌ها کتابخوان هستند ولی کتاب خوب پیدا نمی‌کنند که بخوانند. اگر بخواهیم فرهنگسازی کنیم باید در وهله اول، خوراک خوب برای تفکر و اندیشه بچه‌ها در اختیارشان قرار بدهیم نه اینکه صرفا جعبه‌های دربسته کتاب را به کتابخانه‌ها ببریم که عموما هم استقبالی از آن‌ها نمی‌شود.

در ادامه این مراسم، مرجان حسینی، از دبیر خانه جایزه کتاب سال مهر گفت: ما استارت این دوره از جایزه را از نمایشگاه کتاب تهران امسال زدیم و برای کارهای چاپ اول سال ۹۰ فراخوان دادیم. ۸ ناشر به خوبی با ما همکاری کردند که عبارت‌اند از: قدیانی، افق، قطره، پیدایش، محراب قلم، سروش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نسل نواندیش. به این ترتیب از هر کتاب ۲ نسخه برای بچه‌ها ارسال شد تا آثار را بخوانند و داوری کنند.

حسینی ادامه داد: موسسه خانه کتاب هم هزینه ۷۴ عنوان از این کتاب‌ها را تقبل کرد و به صورت بن در اختیار ما قرار داد. در حال حاضر در ابتدای مرحله دوم داوری هستیم و ۳۶ داور که ۲۰ دانش‌آموز دختر از موسسه کوشا، ۸ دانش‌آموز از موسسه شکوفا و ۸ دختر دیگر از موسسه مهر طه هستند، کارهای داوری را انجام داده‌اند. به این ترتیب نیمی از کتاب‌ها از گردونه داوری خارج شدند. در این دوره فرم‌های داوری را حرفه‌ا‌ی‌تر از دوره اول تنظیم کردیم. براساس نمراتی که بچه‌ها به آثار دادند، نیمی از کار‌ها یعنی ۳۵ اثر حذف شدند.

وی در پایان گفت: سعی داریم مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده را شامل اثر ترجمه و تالیف برگزیده را ابتدای اسفندماه داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز