خبرگزاری کار ایران

پیشنهادهای میرجلال‌الدین کزازی برای اعتباربخشی به جشنواره شعر فجر

کد خبر : ۳۹۵۵۸

خواست من این است که داوران تا آنجا که می‌توانند بر پایه پسند خود داوری نکنند و داوری‌ها دانشورانه و سخن سنجانه باشد.

ایلنال: میرجلال‌الدین کزازی شاعر، مترجم و شاهنامه‌پژوه بنام و پیشکسوت کشورمان، پیشنهادهایی را برای اعتباربخشی به جشنواره بین‌المللی شعر فجر به دست‌اندرکاران هفتمین دوره آن، ارائه کرد.
به گزارش ایلنا،‌ میرجلال‌الدین کزازی با اشاره به برخی بایسته‌های هر نوع داوری در جشنواره‌هایی از این دست، گفت: به نظر من باید در این جشنواره توان آفرینش ادبی در سخنوران، سنجه و پایه ارزیابی و داوری باشد و اگر سروده‌هایی فرستاده می‌شود، نام سراینده آنها در آغاز یا پایان آورده نشده باشد که مبادا سنجندگان و داوران فریفته نامی که آشناست یا آوازه‌ای دارد، بشوند.

خالق کتاب‌هایی مانند « دُرّ دریای دَری»، «رخسار صبح»، «زیباشناسی سخن پارسی» و «بیکران سبز»، افزود: پایه اگر بر زیبایی، سَختگی، پختگی، لغائینی و نغزی سروده باشد، پیداست که این جشنواره کار خود را به گونه‌ای شایسته‌تر انجام خواهد داد و کسانی برگزیده خواهند شد که شایستگی و توانایی بیشتری داشته‌اند.

این استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: نکته دیگر كه در هر سنجش و داوری مهم است، این است که که داوران، سنجشگران و گزینندگان در کار خود از برجستگان و برترینان باشند. من نمی‌خواهم نامی را یاد کنم اما به هر روی اگر داوران از این کسان نباشند، پیداست که کار داوری به درستی انجام نخواهد گرفت و کسانی که برگزیده خواهند شد، از سرآمدان و برترینان حوزه شعر نخواهند بود.

مترجم آثاری حماسی مانند « انه‌اید»، «ادیسه»، «ایلیاد» و «تلماک» ادامه داد: دو دیگر اینکه هر چه بیشتر بتوانند از پسند، جدایی بگیرند و به شیوه‌ها و سنجه‌هایی دست یابند که دانشورانه‌تر باشد. خواست من این است که داوران بر پایه پسند خود تا آنجا که می‌توانند داوری نکنند و داوری دانشورانه و سخن سنجانه باشد.

کزازی گفت: اگر اینگونه شود، چون پسندها گوناگون است، کسانی که برگزیده می‌شوند، به گونه‌ای به‌آئین و پایه‌ور برگزیده شده‌اند و اگر ناسازی هم در کار باشد و کسی بر گزینش‌ها خُرده بگیرد، داوران پاسخ‌هایی برهانی و پایه‌ور خواهند داشت تا آن کس با دیدگاهشان همساز و همرای بشود.

این شاعر و شاهنامه‌پژوه بنام کشورمان در پایان تاکید کرد: این را می‌دانم که در کارهایی از این دست، رسیدن به سنجه‌هایی از اینگونه کاری است بسیار دشوار اما داوران و برگزاركنندگان جشنواره شعر فجر هر چه بیش بتوانند به این سوی بگرایند، در کار خود کامگارتر خواهند بود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز