خبرگزاری کار ایران

همایش سبک زندگی اسلامی در کشمیر برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۹۹۶۶

سلسله همایش‌های سبک زندگی اسلامی بر مبنای اسوه حسنه نبوی (ص) و با نام مشترک المصطفی در بیش از ۱۰ کشور جهان و ۱۲ شهر مرزی ایران آغاز به کار کرد.

ایلنا: سلسله همایش‌های سبک زندگی اسلامی بر مبنای اسوه حسنه نبوی (ص) و با نام مشترک المصطفی در بیش از ۱۰ کشور جهان و ۱۲ شهر مرزی ایران آغاز به کار کرد. در این سلسله همایش‌ها که به صورت خودجوش و توسط بیش از ۴۰ موسسه فرهنگی مردمی در داخل و بیش از ۱۵ موسسه مردمی اسلامی در خارج از کشور حمایت می‌شود، شعار سبک زندگی اسلامی در برابر سبک زندگی امریکایی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری این همایش، نخستین همایش المصطفی در کنفرانس کشمیر با همت اتحادیه «حمایت» و همکاری مرکز مطالعات زنان کشمیر، دانشگاه دولتی تعلیم و تربیت سرینگار و با مو ضوع پیامبر اکرم (ص) و سبک زندگی در قرن ۲۱ برگزار شد.
حمید نسیم رفیع آبادی، مولانا حکیم سجاد، تسلیم (مدیر بازنشسته انجمن رفاه عمومی)، عظمت حسین (رئیس اتحادیه حمایت و مدیر اجرایی کنفرانس) و لوبنا خان (همکار اجرایی) از جمله میهمانان برجسته این کنفرانس بودند.
پروین پاندیت، ریاست دانشگاه تعلیم و تربیت، به عنوان اولین سخنران کنفرانس گفت: ما باید برای رسیدن به الگوی سبک زندگی نبوی پافشاری کنیم.
وی در ادامه از اهمیت جاری ساختن اسلام در زندگی امروز سخن گفت و بر پیاده سازی طرح «المصطفی» به عنوان ایده‌ای ارزشمند تاکید کرد.
در ادامه برنامه، لوبنا خان به معرفی طرح المصطفی و اهداف آن پرداخت و بر این مسائل تاکید کرد: پیاده سازی الگوی سبک زندگی اسلامی، تعیین استانداردهای فرهنگی در ۳ عرصه کالا، رفتارهای انسانی، رفتارهای سازمانی، گفتمان سازی برای رسیدن به الگوی سبک زندگی نبوی در بین اندیشمندان، دستیابی به ایده‌های کاربردی در مسیر شبکه سازی ظرفیت‌های جهان اسلام، راه اندازی برنامه المصطفی در کشورهای مختلف و آغاز گام اول برنامه در تهران، ترکیه و کشمیر.
حمید نسیم رفیع آبادی (رئیس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه کشمیر) دیگر سخنران کنفرانس بود. وی ضمن بزرگداشت مقام پیامبر (ص) و تقدیر از برپایی طرح المصطفی، از پیوستن به آن ابراز خوشنودی کرد.
حمید نسیم رفیع آبادی همچنین از اهمیت بررسی سبک زندگی پیامبر اسلام (ص) و الگو برداشتن از آن سخن گفت و تاکید کرد: مسلمانان در همه اعصار بایداز موعظه‌ها و آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) الگو بگیرند.
او همچنین با اشاره به حقیقت اسلام آوردن بسیاری از غیرمسلمانان در سراسر جهان، به تازگی روح آموزه‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: صرف تجمیع اطلاعات و دانسته‌های دینی برای ما کافی نیست، بلکه بایستی آن‌ها را در زندگی خود به کار گیریم.
رئیس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه کشمیر اظهار داشت: ملت‌های غیرمسلمان امروز به اسلام نیازمندند و خودشان هم به این معترفند. آنچه که ما امروز به آن نیازمندیم، به روز کردن اسلام و کاربردی ساختن آموزه‌های آن مطابق با زمان است. افرادی هستند که به خوبی توانسته‌اند تعادلی بین معنویت و امور مادی زندگی برقرار کنند، چون در هیچ جای اسلام از ما نخواسته‌اند که امور مادی زندگی را‌‌ رها کنیم، بلکه بایستی بین مادیت و معنویت تعادل برقرار کنیم.
رفیع آبادیدر انت‌ها، اسوة کامل زندگی را، سبک زندگی رسول اکرم (ص) معرفی کرد.
حکیم سجاد دیگر سخنران این کنفرانس، در ابتدای سخنان خود با اشاره به عصر تولد اسلام، گفت: پیامبر اکرم (ص) در دوره‌ای زندگی می‌کرد که تناسبی با حقیقت اسلام نداشت، ولی ایشان با تلاش و تحمل مشقت به ما آموختند که چگونه بایستی اسلامی زندگی کرد و اسلام را گسترش داد.
وی با اشاره به علم عقاید، علم احکام و علم اخلاق، به عنوان سه علم موجود در اسلام افزود: ما در همه این زمینه‌ها نیازمند به روز کردن علوم اسلام هستیم. قرآن منبع عظیمی برای آموزه‌های اسلام است و مسلمانان باید در تمام اعصار، برای یافتن هدایت به متن قرآن مراجعه کنند.
«روابط انسانی در اسلام» موضوع سخنرانی لوبنا خان، فعال اجتماعی و عضو اتحادیه «حمایت» و مسئول برگزاری برنامه المصطفی بود که به عنوان دیگر سخنران در این همایش در جایگاه حاضر شد. وی با قرائت احادیثی از حضرت پیامبر (ص) در تاکید بر تقویت روابط دوستانه و خویشاوندی در اسلام سخن گفت و به بررسی این موضوع در مقایسه با فردگرایی مدرن پرداخت.
پس از اتمام این سخنرانی طیبت بغل، رئیس دانشگاه بمینا در این کنفرانس به سخنرانی پرداخت. وی تاکید کرد: منابع مادی یک ملت به قدرتمند شدن آن ملت کمکی نخواهد کرد، بلکه این ذهن و فکر و تلاش انسانهاست که قدرت مادی و معنوی آن‌ها را تعیین می‌کند.
وی اشاره کرد متأسفانه ما همواره به جای پرداختن به سیستم ارزشی، به دنبال استعدادهای مادی هستیم.
رئیس دانشگاه بمینا، در خاتمه با اشاره به ابعاد مادی اسلام در کنار ابعاد معنوی آن، اظهار کرد آنچه اهمیت دارد آموختن اخلاق و ارزش‌ها در اسلام است.
«نقش فرهنگ و هنر در ایجاد سبک زندگی اسلامی در قرن ۲۱» موضوع سخنرانی خانم تسلیم (مدیر بازنشسته انجمن رفاه عمومی) بود. وی در این سخنرانی از تجربیات خود در رابطه با آموزش اسلام در قالب هنر سخن گفت و بر آموزش قرآن و داستانهای قرآنی در قالب هنری به خصوص برای کودکان تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تربیت اسلامی برای کودکان و همچنین دانش آموزان مدارس، اسلامی سازی تعلیم و تربیت در خانواده‌ها و مدارس را از ارکان و اصول گسترش اسلام شمرد.
این کنفرنس با سخنرانی سلیم پرویز با موضوع آموزه‌های نبوی در تبیین الگوی زندگی پیامبر اسلام (ص) و قرائت اشعاری از علامه اقبال لاهوری توسط مجری کنفرانس به پایان رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز