خبرگزاری کار ایران

«حسن انوشه» در گفتگو با ایلنا:

دانش‌نامه ادب فارسی همچنان متوقف مانده است

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۰۵

کار تحقیق و تدوین «دانش‌نامه ادب فارسی» به دلیل عدم حمایت مالی، نیمه‌کاره رها شده و سرنوشت نامعلومی در پیش روی این پروژه‌ی ملی قرار دارد.

ایلنا: با وجود اینکه بخش عمده‌ی کار «دانش‌نامه ادب فارسی» انجام شده، اما به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت از سوی وزارت ارشاد وضعیت اتمام آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسن انوشه» (سرپرست دانش‌نامه ادب فارسی) در مورد وضعیت فعلی این دانش‌نامه گفت: در حال حاضر برای خودم آهسته آهسته کار می‌کنم، اما اصل کار متوقف است.
او دلیل توقف کار تدوین دانش‌نامه را نبود سرمایه دانست و توضیح داد: هیچگونه منبع مالی برای ادامه‌ی پروژه وجود ندارد. من برای بخش‌های زیادی از این پروژه از سرمایه شخصی خودم استفاده کردم، ولی دیگر نمی‌توانم شخصی هزینه کنم.
این محقق ادامه داد: زمانی وزارت ارشاد قول حمایت داده بود و کار با این وعده شروع شد. سابقآ، هرازگاهی به ما کمک می‌شد، اما مدت‌هاست که هیچ کمکی به ما نشده است. زمانی که رئیس‌جمهوری در کشور ما تغییر می‌کند، از بالا تا پائین، همه‌ی نیرو‌ها تغییر می‌کنند، زمانی که مدیریت‌ها تغییر می‌کنند، دیگر مدیریت قبلی فراموش می‌شود و تمام کار‌ها از صفر برنامه‌ریزی می‌شود. به همین دلیل چون این وعده در دوره‌های قبلی وزارت ارشاد به ما داده شده بود، سیستم جدید در وزارت ارشاد ما را قبول ندارد. البته لابد سیستم بعدی وزارت ارشاد هم این سیستم را قبول نخواهد داشت.
انوشه بر دریافت کامل حق و حقوق نفرات همراه در این پروژه تاکید کرد و گفت: خوشبختانه تمام دریافت‌های مالی همکارانم در این پروژه، به هر شکل ممکن پرداخت شده و حق و حقوقی باقی نمانده است. به هر حال بخشی از نیرو‌ها با دیدن شرایط، خودخواسته تیم را ترک کردند و به بقیه هم گفتیم برای اینکه در آینده شرمنده‌ی شما نشویم، نمی‌توانیم این همکاری را ادامه دهیم.
سرپرست دانش‌نامه ادب فارسی تنها بخش باقی مانده از این دانش‌نامه را قسمت مربوط به ایران دانست و گفت: در این بخش هم چیزی بیشتر از ۴۰ درصد کار انجام شده و اگر یک حمایت کوچک از ما می‌کردند، این پروژه به زودی تمام می‌شد. این یک پروژه‌ی ملی است که به درد کل کشور می‌خورد و اینکه نیمه تمام به حال خود‌‌ رها شده، جای تاسف دارد.
«حسن انوشه» از سال ۱۳۷۲ به دعوت وزارت ارشاد، تدوین «دانشنامه ادب فارسی» را آغاز کرد. ناشر این دانشنامه سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد بود که انتشار جلد اول آن را از سال ۷۵ شروع کرد. بر اساس برآوردهای‌‌ همان سال، بودجه‌ی دانشنامه‌ی ادب فارسی سالانه حدود ۱۲ میلیون تومان بوده است.
جلدهای ۹ گانه‌ی این دانشنامه که تاکنون منتشر شده شامل: ادب فارسی در آسیای میانه، شبه‌قاره، قفقاز، افغانستان، آناتولی، بالکان، جهان عرب و فرهنگ اصلاحات، موضوعات و مضامین ادب فارسی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز