خبرگزاری کار ایران

سوال آنلاین از کتابدار امكان‌پذیر شد

کد خبر : ۴۱۶۵۹

با راه‌اندازی بخش «سوال از کتابدار» در پورتال کتابخانه دیجیتال موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک کاربران می‌توانند با کتابداران در بخش‌های گوناگون ارتباط برقرار کرده و به گفت‌وگوی همزمان و نیز فرستادن پرسش و درخواست خود بپردازند.

ایلنا: با راه‌اندازی بخش «سوال از کتابدار» در پورتال کتابخانه دیجیتال موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک کاربران می‌توانند با کتابداران در بخش‌های گوناگون ارتباط برقرار کرده و به گفت‌وگوی همزمان و نیز فرستادنپرسش و درخواست خود بپردازند. این بخش تازه با همکاری «شرکت لاوین» و «شرکت معماران عصر ارتباطات» ایجاد شده است.
به گزارش ایلنا، امروزه بسیاری مردم برای دسترسی به اطلاعات و آگاهی‌ها، اینترنت را به می‌زهای مرجع در کتابخانه‌ها ترجیح می‌دهند به همین دلیل ایجاد روش‌های رسمی ارتباط از راه دور میان متقاضیان اطلاعات و متخصصان اطلاعات ضروری به نظر می‌رسد. بیشتر کتابخانه‌ها و سازمان‌ها برای پاسخگویی به این نیاز، به ارایه خدمات مرجع از راه اینترنت یا خدمات مرجع مجازی روی آورده‌اند. خدمات مرجع پست الکترونیکی و خدمات مرجع زنده، در این می‌ان، از رایج‌ترین اشکال خدمات مرجع مجازی به شمار می‌آیند.
بخش مرجع مجازی کتابخانه ملی ملک از سال ۱۳۸۷ از راه پست الکترونیک راه‌اندازی شده بود و کاربران از آن زمان تاکنون می‌توانستند با فرستادن ایمیل، پاسخ سوالات خود را بگیرند. از جمله خدماتی که به وسیلهپست الکترونیک ارایه می‌شده، راهنمایی‌های ارجاعی مانند راهنمایی درباره پایگاه‌های الکترونیک و منابع مرجع کتابخانه وفرستادن فایل دیجیتال برخی از منابع در سطح ملی و بین‌المللی بوده است. نیاز به پاسخگویی همزمان به پرسش‌های کاربران اما همواره در سال‌های اخیر وجود احساس می‌شده است. موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به همین دلیل، این مساله رابه شرکت لاوین پیشنهاد داد و کار‌شناسان آن شرکت با همکاری کار‌شناسان شرکت معماران عصر ارتباطات با اعمال تغییرات لازم در نرم‌افزار رایگان «لایوزیلا» این امکان را فراهم آوردند. این نرم‌افزار موجب می‌شود کاربران کتابخانه مجازی ملک بتوانند از خدمتی تازه در این زمینه بهره ببرند وخدمت‌رسانی به کاربران در یکی از نفیس‌ترین کتابخانه‌های خطی ایران، به استانداردهای بین‌المللی در این حوزه
در بخش مرجع مجازی برای اینکه به پرسش‌ها و درخواست‌های کاربران، پاسخ تخصصی و مناسب داده شود، بخش‌های ویژه «رییس اداره کتابخانه»، «کتابخانه دیجیتال»، «مطبوعات و نشریات»، «تالار عمومی»، «خدمات فنی» و «منابع دیداری- شنیداری» در این نرم‌افزار تدوین شده است. شیوه انجام کار بدینگونه است؛ کاربران در «پورتال کتابخانه دیجیتال» به نشانی «www. malekdlib. org» ابتدا وارد بخش «سوال از کتابدار» شده و اطلاعات ضروری مانند نام و نام خانوادگی، پست الکترونیک و پرسش خود را در فیلدهایمخصوص وارد می‌کنند. فیلدهای ستاره‌دار جزو فیلدهای ضروری است که حتما باید پر شوند. با انجام این مرحله، کتابدار مرجع در بخش مورد نظر، پرسش کاربر را دریافت می‌کند و بدین ترتیب، گفت‌وگوی مرجع به شیوه گفت‌وگوی اینترنتی آغاز می‌شود و کاربر می‌تواند پاسخ خود را دریافت کند. برخی ملاحظات در بهره‌گیری از این نرم‌افزار برای کاربران و کتابداران وجود دارد که از جمله می‌توان به این‌ها اشاره کرد؛ «اگر کتابدار، آنلاین نباشد، پرسش به ایمیل تعریف شده کتابدار فرستاده خواهد شد» و «در این نرم‌افزار امکان آرشیو کردن و چاپ گفت‌وگوهای انجام شده وجود دارد».
بخش مرجع مجازی در کتابخانه دیجیتال ملک، در روز دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ خورشیدی در جشن بزرگ میلاد حضرت محمد (ص) در این نهاد موقوفه فرهنگی به گونه رسمی معرفی و رونمایی خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز