خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سی‌امین جایزه‌ی کتاب سال مطرح شد:

4 اثر برگزیده‌ی دوره‌ی سی‌ام شدند

asdasd
کد خبر : ۴۲۱۳۱

حمیدزاده در این نشست گفت: 197 اثر در این دوره به مرحله‌ی دوم راه پیدا کرده‌اند که 26 عنوان از آن‌ها منتخب شده‌اند که از این میان، 4 عنوان حائز عنوان برگزیده شناخته شده است.

ایلنا: نشست خبری سی‌امین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال و جایزه‌ی جهانی، صبح امروز (چهارشنبه 11 بهمن‌ماه) در سرای اهل قلم با 45 دقیقه تاخیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اسماعیلی(سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) در ابتدای این نشست در مورد دلیل تاخیر خود گفت: به ما اعلام شده بود که این جلسه ساعت 30/10 دقیقه شروع می‌شود و 5 الی 6 دقیقه تاخیر هم معمولآ برای چنین نشست‌هایی مرسوم است. ما از 10 دقیقه مانده به ساعت 10 در دفتر آقای شجاعی صائین حاضر بودیم و دلیل تاخیر ما ساعت اشتباهی بود که به ما اعلام شده بود.

او به ذکر تاریخچه‌ای از جایزه‌ی کتاب سال پرداخت و گفت: یکی از کارهای خوب حوزه‌ی فرهنگ مکتوب در کشور ما که در دهه فجر برگزار می‌شود، جایزه‌ی کتاب سال و جایزه‌ی جهانی است. کتاب سال برای اولین بار با هدف تشویق خادمان نشر مکتوب و اطلاع دانش و شناسایی و معرفی چهره‌های شاخص فرهنگ مکتوب در سال 1334 برگزار شد.

او ادامه داد: در این سال تقدیر مربوط به آثار سال 1332 انجام شد و بعداز آن دوره، این حرکت همواره استمرار پیدا کرد و در مقاطع زمانی مشخصی از نویسندگان درخواست می‌شد 5 نسخه از آثار خود را برای دبیرخانه ارسال کنند و بر طبق آئین نامه، داوری‌ها انجام می‌شد و آثار برگزیده اعلام می‌شدند.

اسماعیلی به گسترش تنوع در دوره‌های بعدی جایزه کتاب سال اشاره کرد و گفت: ‌به تدریج با هدف تشویق نویسندگان در رشته‌های مختلفی همچون ادبیات، علوم اجتماعی، علوم انسانی، کتاب‌های تربیتی و کودک و نوجوان، از آثار مختلف تقدیر به عمل می‌آمد. این روند تا سال 56ادامه داشت و بعداز انقلاب نزدیک به پنج سال برگزاری این جایزه به تاخیر افتاد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد افزود: سرانجام در سال 61، موضوع برگزاری جایزه کتاب سال مجددآ در وزارت ارشاد مطرح شد و سرانجام در سال 62 آئین‌نامه این جایزه تصویب شد و امروز شاهد سی‌امین دوره‌ی این جایزه در کشور خود هستیم.

او درخصوص جایزه‌ی جهانی کتاب نیز توضیح داد: برای اینکه بتوانیم آثار حوزه‌ی تمدنی اسلام و ایران را در آثار نویسندگانی که در خارج از کشور هستند مورد نقد و بررسی قرار دهیم، تصمیم به تشکیل جایزه‌ی جهانی گرفتیم.

اسماعیلی در مورد سیر مراحل داوری و انتخاب آثار گفت: روال برگزاری این جوایز به این صورت است که ابتدا یک دبیر برای جایزه انتخاب می‌شود و سپس مجموعه‌ای به عنوان هیات علمی با حکم وزیر منصوب می‌شوند. در مرحله‌ی بعد هیات‌های داوری توسط همین هیات علمی مشخص می‌شوند و در مرحله‌ی اول کتاب‌های زیادی برای ما ارسال می‌شود که بخش زیادی از آن‌ها در داوری حذف می‌شوند و به مرحله‌ی دوم می‌رسند. در سال 1390 تعداد 25490 اثر توسط گروه‌های داوری مورد بررسی قرار گرفت که در مجموع 197 اثر به مرحله‌ی دوم راه یافتند و کتاب‌هایی که بالای 90 امتیاز را کسب کنند به عنوان برگزیده این جایزه معرفی می‌شوند.

در ادامه‌ی این نشست «محمدرضا وصفی»(دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال) در مورد دبیرخانه‌ی این دوره از جایزه توضیح داد: تعداد 2 هزار اثر از مجموع آثاری که زیر مجموعه‌ی مطالعات اسلام وایران را شامل می‌شد به مرحله‌ی داوری رسیده‌اند که در مجموع 19 عنوان از آن‌ها انتخاب شدند. همچنین اثر یک پژوهشگر به نام «حامد الگار» و کتابی از کشور عراق نیز در این جایزه حضور دارند که در مجموعه 21 منتخب را در حوزه‌ی بین‌الملل داریم.

او در مورد زبان‌های آثار این دوره نیز توضیح داد: انگلیسی، آلمانی، عربی، فرانسه، تاجکی، روسی، ایتالیایی، گرجی، ارمنی و اسپانیایی زبان‌های آثار این دوره بودند.

وصفی در مورد کشورهای برگزیده این دوره هم گفت: کشورهای آمریکا،‌آلمان، سوئد، فرانسه، پاکستان، ایتالیا، لبنان، روسیه، مصر و عراق کشورهایی بودند که برگزیدگان این دوره از آن‌ها انتخاب شده‌اند.

بخشی از این برگزیدگان در روز شنبه هفته‌ی آینده و بخش دیگر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

مجید حمیدزاده (دبیر جایزه کتاب سال) در صحبت‌های خود گفت: از 25495 کتاب منتشر شده در سال 90 که توسط داوران سی‌امین دوره‌ی جایزه کتاب سال بررسی شده‌اند، 197 اثر به مرحله‌ی دوم راه پیدا کرده‌اند. از این 197 عنوان نیز 26 عنوان منتخب شده‌اند.

او افزود: از میان این 26 عنوان، 4 عنوان آن حائز عنوان برگزیده شناخته شدند و 22 اثر دیگر شایسته‌ی تقدیر هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز