خبرگزاری کار ایران

نویسنده کتاب «دموکراسی محلی»:

تمرکززدایی، هدف نهایی دموکراسی محلی است

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۷۵

این کتاب در قالب مجموعه‌ای از گفتگو‌ها و میزگرد‌ها به واکاوی ابعاد مختلف و زیرساخت‌های دموکراسی محلی در کشورمان پرداخته است

ایلنا: «دموکراسی محلی» عنوان یکی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات قدیانی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انتشارات قدیانی،‌‌ این کتاب در نتیجه تلاش نویسنده آن در برگزاری میزگرد‌ها و گفتگوهایی پیرامون مبحث دموکراسی محلی، تألیف شده است. محمدحسین بوچانی فارغ التحصیل کار‌شناسی ارشد در رشته برنامه‌ریزی شهری است. وی حدود شش سال به عنوان دبیر کمیته شوراهای شهر و مدیریت محلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین مشاور شورای شهر تهران مشغول کار بوده است.
بوچانی در پاسخ به اینکه هدف وی از نگارش این کتاب چه بوده است؛ می‌گوید‌‌: «اینکه چرا این مبحث را برای نوشتن کتاب، انتخاب کردم به تجربه کاری‌ام باز می‌گردد. حدود ۱۲ سال است که مشغول فعالیت در حوزه شوراهای شهر هستم. به همین خاطر لزوم پژوهش و انتشار کتاب در این حوزه را بیش از سایر موضوعات و مباحث مدیریتی در حوزه شهری احساس کردم.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه مقوله دموکراسی محلی به دنبال دست‌یابی به چه اهدافی است؛ می‌افزاید: «دموکراسی محلی به نوعی در پی تمرکززدایی در اداره امور کشور است. سؤالی که این کتاب به دنبال پاسخ‌گویی به آن است؛ این است که چگونه می‌توان در چهارچوب جمهوری اسلامی ایران و اصول قانون اساسی کشورمان، دموکراسی محلی را در شورا‌ها، مدیریت‌های محلی، شهرداری‌ها و... اجرایی و عملیاتی کرد.»

بوچانی در ارتباط با دغدغه‌های تاریخی عملیاتی‌کردن این مبحث می‌گوید: «از انقلاب مشروطه به بعد اجرایی کردن این مبحث همواره یکی از دغدغه‌های مهم در کشورمان بوده است. اینکه چگونه می‌‌توان با حفظ تمامیت ارضی ایران بحث تمرکز‌زدایی و دموکراسی محلی را محقق ساخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تدوین قانون اساسی هم این مسئله باز مورد توجه قرار گرفت. تاریخچه توجه به این مبحث را می‌توان عامل مهمی درلزوم نگارش و پژوهش در چنین کتاب‌هایی دانست.»
وی در پاسخ به اینکه چرا تا به امروز این مسئله به مرحله اجرایی شدن در نیامده است؛ تصریح می‌کند: «اقتصاد مبتنی بر نفت (تک کالایی) و اتفاقاتی همچون جنگ تحمیلی که گریبان کشورمان را گرفت موجب شد تا ما شاهد شکل‌گیری دموکراسی محلی به معنای واقعی آن نباشیم. از سال ۱۳۷۷ به تدریج شورا‌ها به عنوان یکی از پایه‌های این دموکراسی شکل گرفتند. البته نباید فراموش کرد که برای عملی‌شدن این مقوله در آیندهٔ مدیریت شهری، باید گام‌های دیگری برداشت. اقداماتی که از جمله آن‌ها می‌توان به واگذاری امور کشور به خود مردم اشاره کرد.»
بوچانی با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم جزئی از همین دموکراسی محلی محسوب می‌شوند؛ ادامه می‌دهد: «در قانون اساسی کشورمان بیش از ۱۰ اصل درباره دموکراسی محلی مطرح شده اما متولیان کشور تاکنون موفق به اجرایی‌کردن این مقوله نشده‌اند. این کتاب در قالب مجموعه‌ای از گفتگو‌ها و میزگرد‌ها به واکاوی ابعاد مختلف و زیرساخت‌های دموکراسی محلی در کشورمان پرداخته است. گفتگو‌ها و میزگردهایی که با ترتیب دادن آن‌ها با مدیران و مسئولان کشوری، از نظریات و تجربیات حدود ۴۰ نفر در نوشتن این کتاب بهره گرفته‌ام.»
وی در ادامه می‌گوید: «با توجه به اینکه منابعی همچون نفت بالاخره روزی تمام خواهند شد؛ ما باید به فکر این باشیم که با تقسیم‌بندی اصولی امور کشور و سپردن آن‌ها به بخش‌های مختلف دولتی، حکومتی و خود مردم، بتوانیم حتی
در زمینه‌هایی چون اقتصاد به اداره کشور بپردازیم. در این صورت دیگر نگرانی‌ای همچون اتمام ذخایر نفت را
نخواهیم داشت.»
کتاب «دموکراسی محلی» به کوشش محمدحسین بوچانی از سوی نشر قدیانی در۳۴۴ صفحه با تیراژ
۲ هزار و۲۰۰ نسخه و به قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است و با توجه به استقبال از این کتاب، چاپ دوم آن نیز به زودی منتشر خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از تازه‌های نشر انتشارات قدیانی می‌توانند به آدرس اینترنتی www. ghadyani. org مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز