خبرگزاری کار ایران

آیینه‌وند مفهوم «قریه تا مدینه» را بررسی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۲۴

نشست بررسی «از قریه تا مدینه» توسط صادق آیینه‌وند، چهره ماندگار تاریخ اسلام در نهمین سخنرانی از دومین سلسله نشست‌های «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، در دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

ایلنا: نشست «از قریه تا مدینه» توسط دکتر صادق آیینه‌وند؛ روز سه‌شنبه ۸ اسفندماه با حضور صاحب نظران، اساتید و دانشجویان برگزار خواهد شد.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سلسله نشست‌های «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، در این نشست آیینه‌وند چهره ماندگار و مورخ برجسته تاریخ اسلام، اصطلاح قریه و مدینه را در چهارچوب رسالت و دولت پیامبر اسلام (ص) معنی می‌کند. بررسی عصر تنزیل و پیش‌بینی‌ها و طراحی الهی و نبی این عصر و همچنین مشکلات هجرت تاویلی در مقابل هجرت تنزیلی از دیگر مباحثی است که در این نشست به آن پرداخته خواهد شد. همچنین معنی هجرت، جهاد و تمدن و بررسی نگاه اعرابی به قریه و مدینه در برابر چالش بیابان و خیابان در اطلس تاریخ اسلام، برای ورود به تمدن جدید اسلامی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست خواهد بود.
دومین سلسله نشست‌های «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»: بررسی اندیشه‌ها و تحلیل مبانی با محوریت نقد غرب و ارزیابی میراث تاریخی – تمدنی اسلام و ایران؛ به همت موسسه توسعه ایرانیان، موسسه مطالعات و تحقیقات مبین و موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی، توسط گروه مطالعات توسعه اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، از آبان‌ماه آغاز به کار کرده و هر دو هفته یک بار با سخنرانی یکی از صاحب نظران حوزه‌های مختلف اندیشه و فلسفه اسلامی ادامه خواهد یافت.
سلسله نشست‌های الگوی ایرانی‌ – ‌اسلامی پیشرفت: بررسی اندیشه‌ها و تحلیل مبانی؛ با طرحی برنامه‌ریزی شده، به دنبال آن است که جریانی متفاوت از تعاطی فکری را در کانون دانش اقتصادی (دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران) دنبال کند و به دنبال آن است که الگوهای پایه‌ای خود را از حوزه‌های فلسفی استخراج کند. این سلسله نشست‌ها به دنبال آن است که ضمن زمینه‌سازی برای به حرکت در آمدن افکار، بتواند در مرحله اول حداقل سوالات اساسی این حوزه را شناسایی کند.
نهمین نشست از دومین سلسله نشست‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت روز سه‌شنبه ۸ اسفندماه با سخنرانی دکتر صادق آیینه‌وند برگزار خواهد شد. دکتر آیینه‌وند مورخ و اندیشمند تاریخ اسلام، از چهره‌های ماندگار کشور است که مسئولیت‌های مختلفی فرهنگی، از جمله رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در سوریه، مدیریت کل پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت آموزش عالی، ریاست مرکز سیاست علمی و پژوهشی وزارت آموزش عالی و ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس را بر عهده داشته است. او در سال ١٣٧٣ به عنوان استاد نمونه کشور انتخاب شد و ‌تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله گوناگون از او در نشریات معتبر داخلی و خارجی منتشر شده است.
این نشست‌ از ساعت ۱۵ به مدت یک ساعت به همراه پرسش و پاسخ آزاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی تقاطع جلال آل احمد برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز