خبرگزاری کار ایران

علی اسماعیلی:

طرح رتبه‌بندی ناشران آماده شده است

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۷۵

اسماعیلی در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: طرح رتبه‌بندی ناشران آماده، اما اجرایی نشده است. این رتبه‌بندی می‌تواند براساس شاخص‌های مختلفی از جمله تعداد کتاب صورت گیرد.

ایلنا: نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب صبح امروز (یکشنبه ۶ اسفندماه) در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «همایون امیرزاده»(معاون علمی و فرهنگی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در ابتدا درباره هدف برگزاری این نشست گفت: هدف این نشست هم‌اندیشی و آشنایی خبرنگاران با حوزه کاری نمایشگاه کتاب و شنیدن دغدغه‌ها و پیشنهادهای آن‌هاست. امروز مشکلات زیادی گریبان حوزه چاپ و نشر شده است، اما اگر نگاهی به نمایشگاه‌های استانی کتاب در ۶ ماه گذشته بیندازیم، میزان استقبال و فروش نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته بهتر شده است.
او با اشاره به جلسه‌ای که صبح امروز با مسئولان شورای شهر تهران داشتند، گفت: امروز خیلی از مجموعه‌ها تنها نمایشگاه کتاب را متعلق به وزارت ارشاد نمی‌دانند و خود را سهیم می‌کنند که این مهم برای ما سرمایه است چراکه نمایشگاه کتاب نیازمند یک نگاه فرابخشی است.
امیرزاده تاکید کرد: این یک جلسه دوستانه و در واقع دلی است و امیدوارم دیدگاه‌های نقادانه بدون راهکار مطرح نشود، چون این نقد‌ها مرز باریکی با تخریب دارند و انتظار این است که راهکار‌ها را هم مطرح کنیم.
در ادامه این برنامه، علی اسماعیلی(سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) با بیان این‌که ۶۶ روز تا نمایشگاه کتاب باقی مانده است، گفت: باید تلاش شود تا جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب پررنگ‌تر شود. ما در نمایشگاه کتاب ۳ هدف اصلی را دنبال می‌کنیم. می‌خواهیم ظرفیت‌های نشر را عرضه کنیم، از طرفی با آخرین دستاوردهای صنعت نشر و کتاب دنیا آشنا شویم، همچنین فرصتی را برای کلیه پژوهشگران، استادان، فرهیختگان، مسؤولان و... فراهم کنیم تا بیایند و با آخرین دستاوردهای این عرصه آشنا شوند. همچنین ارتباطات خود را با نویسندگان و صنعت نشر دنیا برقرار کنند و از تسهیلات فراهم‌شده استفاده کنند.
او افزود: متولی اصلی نمایشگاه فقط وزارت ارشاد نیست. ما شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه را فرامعاونتی دیده‌ایم و برای مثال آقاق صلاحی(رئیس کتابخانه ملی)، رییس انتشارات علمی – فرهنگی و رئیس انتشارات سروش، و معاونان وزارت‌خانه هم عضو شورا هستند.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به انتقاد مطرح‌شده در زمینه حجم بالای نشست‌های نمایشگاه کتاب اظهار کرد: ما هم اعتقادی به نشست‌های زیاد نداریم، تجربه نشان می‌دهد نشست‌ها کاربردی نیست و تنها به بالا بردن آمار کمک می‌کند، اما اگر قرار است نشست‌ها برگزار نشود شما به عنوان کار‌شناسان لزوم برخی نشست‌ها را با موارد دقیق بگویید.
رئیس نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که آمار انتشار کتاب هر سال بالا‌تر می‌رود، ولی باید کیفیت کتاب‌های منتشرشده هم بررسی شود.
او به دیدار با اعضای بانک مرکزی و بانک ملت اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد مشکلات بخش ارزی حل شود.
اسماعیلی درباره نحوه چینش ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: تقسیم ‌بندی ناشران براساس حروف الفبا تنها راهی است که می‌توانیم اجرا کنیم تا اعتراض ناشران را کمتر کنیم. البته طرحی برای رتبه‌بندی ناشران در دست داریم که هنوز اجرایی نشده است. برای این رتبه‌بندی می‌توان شاخص‌های مختلفی را تدوین کرد. به هر حال این طرح به این دوره از نمایشگاه نرسید و امیدواریم برای دوره ۲۷ نمایشگاه کتاب آماده شود تا چیدمان براساس آن انجام شود.
او درباره حذف بخش ارزی نمایشگاه هم گفت: بحثی که از ابتدا مطرح شده بود، حذف بخش ارزی به‌طور کلی نبود، بلکه مسئله مربوط به یارانه ارزی بود. البته امسال هم در تلاش هستیم یارانه ارزی را به طور کامل اختصاص دهیم. سال گذشته این یارانه بر اساس نرخ ارز مرجع (دلار ۱۲۲۶) پرداخت می‌شد که قیمت دلار برای خریدارن نزدیک به ۵۰۰ تومان تمام می‌شد. امسال دیگر ارزی به نام ارز مرجع وجود ندارد و ارز موجو ارز مبادله‌ای با قیمت ۲۵۰۰ تومان است. براساس این با یارانه‌ای که اختصاص می‌دهیم باز هم مبلغ ۱۰۰۰ تومان مابه‌التفاوت می‌ماند که در تلاش هستیم این مبلغ را نیز پوشش دهیم و این به معنی حذف بخش ارزی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز