خبرگزاری کار ایران

توصیه همایون امیرزاده به ناشران و مولفان در راستای طرح رتبه‌بندی ناشران؛

مطالعه دقیقی از ضوابط نشر داشته باشید

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۳۴

امیرزاده: توصیه‌ی ما به مؤلفان و ناشران این است که قبل از ورود به حوزه‌ی بررسی، خودشان مطالعه‌ی دقیقی از ضوابط نشر داشته باشند و براساس آن کتاب‌های خود را آماده و ارائه کنند. ما چهارچوبی جز رعایت دقیق ضوابط نشر را دنبال نمی‌کنیم.

ایلنا: همایون امیرزاده (مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اعلام کرد؛ طرح رتبه‌بندی ناشران در مراحل پایانی کارشناسی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرزاده درباره‌ی طرح رتبه‌بندی ناشران گفت: این طرح مراحل پایانی کار‌شناسی را طی می‌کند و بعد از این مرحله وارد شورای برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی می‌شود و در آنجا تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
او ادامه داد: در مورد معیار‌ها و فاکتورهای این رتبه‌بندی، چیزی که من در جریان هستم مسائلی مانند بحث محتوا، اثرگذاری و تعداد عناوین منتشر شده توسط یک ناشر مطرح است و می‌توان گفت بیشتر مسائل کیفی برای این رتبه‌بندی مدنظر هستند.
امیرزاده در توضیح چگونگی ارزش‌گذاری معیارهای کیفی توضیح داد: ناشران در تمام حوزه‌هایی که ورود داشته باشند سنجیده خواهند شد. مسئله‌ی ما نیازهای جامعه است و براساس نیازهای اصلی حرکت می‌کنیم، مثلآ در حوزه‌ی آثار علوم انسانی که فرمایش مقام معظم رهبری هم هست، نیازمند یک کار جدی هستیم. یا در حوزه‌ی ادبیات داستانی و حوزه‌ای مثل علوم محض، همه‌ی این‌ها نیازهای فرهنگی جامعه است.
مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قطعآ برای رتبه‌بندی و استانداردسازی ناشران این مسائل را هم مدنظر داریم. البته بحث‌های فنی و کیفی و یک نگاه همسانی که باعث ایجاد رقابت برای تولید محتوای موثر‌تر و ایجاد رقابت برای افزایش کیفیت تولید کتاب هم مورد توجه است. از این منظر، بحث‌های کیفی و فنی توأمان مد نظر هستند.
او به این سوال که «آیا ناشری که تعداد کتاب‌های منتشر نشده و ممنوع‌الچاپ زیادی دارد، در این رتبه‌بندی نمره‌ی منفی خواهد گرفت و اساسآ این موضوع بر امتیازدهی و رتبه‌بندی مؤثر است؟» اینگونه پاسخ داد: طبیعتآ در بحث هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران، این موضوع هم مورد توجه بوده که قبل از رفتن به بحث ممیزی، استانداردهایی که از ضوابط نشر احصا شده مورد توجه ناشران خواهد بود. ما چهارچوبی جز رعایت دقیق ضوابط نشر را دنبال نمی‌کنیم و اگر ناشری این ضوابط نشر را رعایت کند در چهارچوب این رتبه‌بندی‌ها قرار می‌گیرد.
امیرزاده ادامه داد: بخشی از مواردی که در سوال شما مطرح شده، درست است و توصیه‌ی ما به مؤلفان و ناشران این است که قبل از ورود به حوزه‌ی بررسی، خودشان مطالعه‌ی دقیقی از ضوابط نشر داشته باشند و براساس آن کتاب‌های خود را آماده و ارائه کنند. البته نمی‌توان کسی که جرمی را انجام نداده تنبیه کرد.

*خرید کتاب انجام می‌شود و جزء مطالبات ناشران منظور خواهد شد
مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره‌ی بحث خرید کتاب از ناشران که ظاهرآ از آبان ماه امسال متوقف شده است، توضیح داد: خرید کتاب کمتر از قبل شده است. بخشی از تخصیص‌هایی که باید محقق می‌شد و مصوب است در بحث‌های اعتباری دچار مشکل شده است. به هر حال این موضوع مشخص است که کل کشور با این مشکل روبرو است و دولت بخشی از اعتبارات را در جهت مدیریت اوضاع اقتصادی به کار می‌برد. به همین دلیل ما هم مشمول همین محدودیت‌ها شدیم و امسال هم در بحث خرید کتاب تا الان ایده‌آل مد نظر خود را پیدا نکرده‌ایم. در تلاش هستیم در مدت باقی مانده تا پایان سال با تامین اعتبارات لازم، کتاب‌هایی که در کمیته‌ی خرید مطرح است و یا هنوز مطرح نشده را خریداری کنیم.
او تاکید کرد: کمیته‌ی خرید کتاب همچنان فعال است و خرید‌ها انجام می‌شود، اما بخشی از آن‌ها به عنوان مطالبات ناشران مطرح است. این روند به شکل کامل متوقف نشده و جلسات ما همچنان برای بررسی و خرید ادامه دارد. مواردی هم تصویب می‌شوند که به عنوان مطالبات ناشران و مؤلفین است که با تامین اعتبار بتوانیم این بدهکاری‌ها را پرداخت کنیم، اما کمیته‌ی خرید کتاب هرگز متوقف نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز