خبرگزاری کار ایران

دبیر نمایشگاه یاد یار مهربان:

باغ کتاب؛ بزرگترین فروشگاه و نمایشگاه کتاب در کل دنیاست

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۷۳

شهرام‌نیا: نمایشگاه «یاد یار مهربان» در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود. این کار به معنی رونمایی اولیه از باغ است. افتتاح باغ کتاب در سال ۹۲ انجام خواهد شد. اعتبار امسال نمایشگاه ۳۵ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

ایلنا: نشست خبری دهمین دوره نمایشگاه «یاد یار مهربان» صبح امروز(دوشنبه ۷ اسنفدماه) در محل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست از برگزاری این نمایشگاه در «باغ کتاب تهران» خبر داده شد و این مسئله افتتاحی بر این مکان عنوان شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرمسعود شهرام‌نیا (دبیر نمایشگاه یاد یار مهربان)، درباره روند اجرایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از سال ۱۳۸۲ با هدف تقویت کتابخانه‌های مدارس شهر تهران شروع به کار کرد. از اهداف این نمایشگاه، تقویت کتابخانه‌های مدارس و کمک به فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان بود. از اهداف برپایی این نمایشگاه می‌توان به گسترش فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان، افزایش سرانه مطالعه در میان دانش‌آموزان، تکریم معلمان و مربیان مدارس به منظور مشارکت در انتخاب کتاب‌های کتابخانه مدرسه و ایجاد فضایی به منظور تعامل بین دانش‌آموزان، معلمان، مربیان و مدیران مدارس و ناشران کشور اشاره کرد.
او افزود: امسال دهمین دوره نمایشگاه «یاد یار مهربان» برگزار می‌شود که در جریان آن از همه مدارس دولتی و غیردولتی تهران دعوت شده است که در نمایشگاه حضور یابند. همچنین این نمایشگاه فرصت خوبی هم برای خانواده‌هاست، چراکه تخفیف خوبی برای خانواده‌ها درنظر گرفته شده است و آن‌ها می‌توانند کتاب‌ها را با ۲۵ درصد تخفیف تهیه کنند.
دبیر دهمین نمایشگاه «یادیار مهربان» در ادامه گفت: مدارس شهر تهران و نواحی یک و دو شهرری مخاطب اصلی این نمایشگاه هستند، همچنین در برخی دوره‌های این نمایشگاه از جمله در دوره دهم، ترتیبی اتخاذ شده که در کنار مدارس شهر تهران، حوزه‌های علمیه و کانون‌های شهر تهران نیز بتوانند در این نمایشگاه شرکت کنند و براساس اعتبار تعیین شده کتاب هدیه بگیرند. چندی پیش کارت‌های اعتباری خرید کتاب از این نمایشگاه به همه مدارس شهر تهران ارسال شده که طی آن کتاب‌هایی را توسط اولیای مدارس برای دانش‌آموزان انتخاب و از این نمایشگاه تهیه می‌شود.
شهرام‌نیا همچنین از حضور حوزه‌های علمیه شهر تهران، کتابخانه‌های عمومی شهر تهران، کانون‌های مساجد شهر تهران و کانون‌های اصلاح و تربیت در بخش اعتبارات تخصیص داده شده این نمایشگاه خبر داد.
او گفت: همه بازدیدکنندگان دهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» برای خرید کتاب می‌توانند از تخفیف ۲۵ درصدی برخوردار شوند حتی مدارس و کتابخانه‌هایی که علاوه بر اعتبار تعیین شده می‌خواهند به خرید کتب بپردازند می‌توانند از این تخفیف نیز برخوردار شوند. در این نمایشگاه ۵۳۰ ناشر حضور خواهند داشت که همه کتاب‌های آن‌ها که در ۳ سال اخیر منتشر شده‌اند را مورد بررسی و کار‌شناسی قرار دادیم که در ‌‌نهایت بیش از ۲۲ هزار عنوان کتاب در دهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» در معرض و دید خرید مردم قرار می‌گیرد.
دبیر این نمایشگاه در ادامه توضیح داد: کتاب‌هایی که در این نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌شود موضوع‌بندی شده‌اند، یعنی فهرست تمام کتاب‌های نمایشگاه با عنوان ناشر و مؤلف بر روی سایت دهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» قرار گرفته است.
شهرام‌نیا در خصوص مسابقاتی که طی هفته کتاب از سوی معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، توضیح داد: جوایز برگزیدگان مسابقه (کتاب سایه‌بان شهر) و (اگر من کتابدار بودم) در فواصل برپایی این نمایشگاه اهداء خواهد شد که در این راستا نیز جشن کتاب‌یار برای کتابداران شهر تهران نیز برپا می‌شود.
او در مورد محل برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: برگزاری دهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» در باغ کتاب به منظور رونمایی از این باغ است اما افتتاح باغ کتاب در سال ۹۲ خواهد بود. باغ کتاب مکان دائمی فروشگاه و نمایشگاه کتاب است که در واقع توانسته‌ایم با راه‌اندازی این مکان آرزوهای مسئولین را در این راستا برآورده کنیم. ۹۰ درصد پروژه باغ کتاب تهران پیشرفت داشته است و در حال حاضر فاز اول این باغ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
دبیر نمایشگاه یاد یار مهربان با بیان اینکه باغ کتاب بزرگترین فروشگاه و نمایشگاه کتاب در کل دنیا است؛ تاکید کرد: اعتبار امسال نمایشگاه بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال است که حدود ۷۰ درصد اعتبار این نمایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است تا این امر جبرانی برای افزایش قیمت کتاب باشد. متولیان این نمایشگاه برای مدارس ابتدایی ۴ میلیون ریال، مدارس راهنمایی ۵ میلیون ریال و مدارس مقطع متوسطه ۶ میلیون ریال اختصاص خرید کتاب در نظر گرفته‌اند که اعتبار حوزه علمیه ۱۰ میلیون ریال است.
او گفت: دهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» از ۱۲ الی ۱۸ اسفند سال جاری از ساعت ۱۵: ۳۰ روز شنبه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در باغ کتاب افتتاح می‌شود.
در ادامه این نشست، همایون امیرزاده (مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درباره نمایشگاه «یاد یار مهربان» گفت: این نمایشگاه بر پایه مشارکت‌های دوسویه شکل گرفته است. اولین‌بار متولی اصلی آن صرفآ شهرداری تهران بود، ولی بعد‌ها سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها هم به این کار پیوستند که از آن جمله می‌توان به آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.
او ادامه داد: اگر این رخداد شکوه‌مند استمرار داشته باشد، ما می‌توانیم در سطح استان‌های دیگر طی یک دوره پنج‌ساله چنین نمایشگاهی را برگزار کنیم و دغدغه‌ای هم برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس در استان‌های دیگر نداشته باشیم. این نمایشگاه تاکنون ۱۰ دوره برگزار شده است. ما در مسیری حرکت می‌کنیم که باید دانش‌آموزان را درست شناسایی کرده باشیم و این‌که آن‌ها بتوانند تبدیل به نسلی هوشمند و کتاب‌خوان شوند که مطمئنآ وزارت ارشاد در این منظومه فرهنگی نقش تأثیرگذاری خواهد داشت.
امیرزاده درباره حضور وزارت ارشاد در بخش اعتبارات این نمایشگاه گفت: سهم وزارت ارشاد در این نمایشگاه ۵۰۰ میلیون تومان است که دوستان می‌توانند روی این مقدار کار خود را جلو ببرند.
مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر یک نیازسنجی مناسب در سطح دانش‌آموزان و معلمان صورت گیرد، می‌توان به آینده این رخداد امیدوار بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز