خبرگزاری کار ایران

مفتاح التفاسیر منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۸۴

کتاب مفتاح التفاسیر (کتاب دوم از مجموعۀ رشیدیه) تألیف رشیدالدین فضل الله همدانی با مقدمه، تحقیق و تصحیح هاشم رجب زاده از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

ایلنا: مرکز پژوهشی میراث مکتوب؛ مفتاح التفاسیر که گنجینه ای سرشار از معارف ایرانی و اسلامی است؛ منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مفتاح التفاسیر یکی از چند کتاب مجموعه رساله های دینی و کلامی رشیدالدین فضل الله همدانی (متولد 645 یا 648) و مقتول به سال 718 ق.)، طبیب، مورخ، دیوانسالار و وزیر سه پادشاه سلسلۀ ایلخانی است. سوای جامع التواریخ و کتابها و مقاله های علمی رشیدالدین فضل الله، رساله های او در مباحث کلام الهی که عمدتاً در مجموعۀ رشیدیه و کتاب بیان الحقایق (تصنیف سالهای 711- 707) گردآورده شده، گنجینه ای سرشار از معارف ایرانی و اسلامی و حاوی مباحث فراوان در علوم قرآنی و کلامی است.

مفتاح التفاسیر، کتاب دوم مجموعه رشیدیه، به دو بخش «اصل» و «ذیل» تقسیم شده است. اصل مشتمل است بر دیباچه و دو قسم. قسم اول دارای دو رساله است: یکی در بیان اعجاز و فصاحت قرآن و معانی بی نهایت آن، و دیگر در بیان حال مفسران و اصولی که آنها باید رعایت کنند. قسم دوم این کتاب، در شش رساله به مباحث خیر و شر، اجر اعمال حسنه و سیئه و صبر، درازی و کوتاهی عمر، جبر و قدر، تناسخ و حشر، و بیان استعداد و سعادت و طالع نیک و اقبال دولت و توفیق می پردازد. این کتاب یک ذیل هم با عنوان رسالۀ نفایس الافکار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز