خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی «مطالعات وتحقیقات اسلام‌شناسی در آلمان معاصر» مطرح شد:

اینترنت نقش مهمی در دادن هویت به افراد دارد

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۲۰

اینترنت یک رسانه است که نقش و اهمیت فرد را در اسلام بیشتر می‌کند. می‌گویند اینترنت نقش مهمی در دادن هویت و آزادی بیشتر به افراد دارد و خیلی از محققان از همین ویژگی استفاده می‌کنند.

ایلنا: نشست تخصصی «مطالعات وتحقیقات اسلام‌شناسی در آلمان معاصر» عصر دیروز، سه شنبه ۲۷ فروردین در محل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست خانم «ژوبین هایرس» در صحبت‌های خود گفت: کار من اسلام‌شناسی نیست و کار‌شناس تاریخ هنر هستم. من سال‌ها است که با میراث فرهنگی جهانی برخورد دارم و این مساله برای من مهم است. من در واقع مدیر سازمانی هستم که موضوع کاری آن میراث فرهنگی است و در تهران هم دفتر دارم.
او، انگیزه خود را از سفر به ایران برقراری ارتباط با افرادی دانست که در زمینه مرمت و نگهداری از میراث فرهنگی مشغول فعالیت هستند.
در ادامه یکی دیگر از سخنرانان این مراسم به نام «آلبرت هافهای‌تر» در صحبت‌های خود گفت: ‌من دارای مدرک پرفسوری فرهنگ عرب هستم و در آلمان و قاهره علوم اسلامی خوانده‌ام و از این جهت یک اسلام‌شناس تمام عیار به حساب می‌آیم. مدت مدیدی است که به عنوان یک اسلام‌شناس سنتی کار می‌کنم و با فرهنگ عرب سر و کار دارم.
او تأکید کرد: امروز بسیاری از دانشجویان آلمانی علاقمند به مسائل سیاسی و اجتماعی جهان اسلام هستند، اما رویکرد اصلی اسلام‌شناسی آلمانی بر پایه متن‌شناسی بنیان نهاده شده و این نوع اسلام‌شناسی که دانشجویان آلمانی به آن علاقمند هستند، در واقع مربوط به کشورهای انگلیسی زبان است.
این محقق ادامه داد: تلاش ما این است که مطالعات متن‌شناسی را با مطالعه فرهنگ و جامعه اسلامی پیوند دهیم.
هافهای‌تر به تاریخچه فعالیت‌های خود اشاره کرد و گفت: من مدت زیادی به مطالعه در کشور سودان و تاریخچه تصوف در آنجا پرداختم. صوفی‌گری و یکی از راه‌های آن در اواخر قرن هجدهم نقش بزرگی بازی کرد و جنبشی بود که با هدف کمک به مسلمانان برای تبدیل شدن به مسلمان بهتر کار می‌کرد.
او ادامه داد: این جنبشی است که در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در قسمت‌های مختلف جهان اسلام وجود داشته است و عملآ به این منجر شده که هر فرد مسلمان نقش بهتری در اسلام بازی کند.
این محقق همچنین از تحقیقات خود در زمینه کاربرد اینترنت در جهان اسلام یاد کرد و گفت: اینترنت یک رسانه است که نقش و اهمیت فرد را در اسلام بیشتر می‌کند. می‌گویند اینترنت نقش مهمی در دادن هویت و آزادی بیشتر به افراد دارد و خیلی از محققان از همین ویژگی استفاده می‌کنند. من معتقدم اینترنت تنها یکی از ابزارهایی است که نقش زیادی را در بزرگ کردن شخص در جهان اسلام دارد و پروسه‌ای است بدون وقفه ادامه خواهد داشت.
او در انتهای صحبت‌های خود به تصویر کلیسا در کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: کلیسای مسیحی از طرف بسیاری از مردم به عنوان اساس و پایه عصر مدرن اروپا دیده می‌شود. می‌توان گفت مدرنیته در کشورهای اسلامی ریشه در خود آن کشور‌ها دارد و هیچ ارتباطی با ممالک اروپایی ندارد.
سخنران بعدی، «اورت گونتر» در ابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: من اسلام‌شناس نیستم، بلکه به عنوان مترجم زبان عربی فعالیت می‌کنم. تفاهم بین جهان اسلام و اروپا در سطح نویسنده‌ها بسیار بیشتر از سطح سیاست مداران است. من مترجم عربی هستم و در مورد تحول و تکامل ادبیات در جهان اسلام تخصص دارم.
او ادامه داد: در محافل و مجالس ادبی مختلف سعی می‌کنم مقایسه‌ای بین ادبیات آلمان و ادبیات جهان اسلام انجام دهم و خوشحال می‌شوم در مورد آخرین تحولات ادبیات فارسی هم چیزهایی یاد بگیرم.
«الحکم سوخنی» به عنوان آخرین سخنران این مراسم در ابتدا به رساله دکترای خود در زمینه تکفیر و تأثیر آن در سیاست اشاره کرد و گفت: من در آلمان به‌دنیا آمدم، اما اصلیتم اردونی است. تلاش ما در این جهت است که بتوانیم اسلام را در مدارس آلمانی تدریس کنیم و تا امروز به این هدف رسیدیم که معلمانی که خود آن‌ها مسلمان هستند بتوانند در این زمینه آموزش ببینند.
او افزود: علاوه بر این در موسسه ما دانشمندان و متخصصان علوم انسانی تدریس می‌کنند و اصول فقه و مواد کلاسیک اسلامی آموزش داده می‌شود. در ‌‌نهایت تلاش ما در این راستاست که ارتباطمان را با سایر دانشکده‌های علوم انسانی حفظ کنیم و به تبادل دانشجو هم فکر می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز