خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

تیراژ کتا‌ب‌ها نصف نشده...

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۵۳

اینکه گفته می‌شود تیراژ کتابها در سال 91 نصف شده، صحیح نیست. عناوین کتاب کاهش داشته اما اندک.../ هرگز از گرانی خوشحال نمی‌شوم و این لبخند زدن‌هایم حالت طبیعی من است.

ایلنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است هرچند کاغذ گران شده است و کمی بر وضعیت کتاب تاثیر گذاشته اما همین امر باعث شده تا ناشران در انتخاب کتاب‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

سیدمحمد حسینی در حاشیه جلسه صبح امروز (۱۶ اردیبهشت) درباره افت محسوس کتاب و صنعت نشر در سال ۹۱ گفت: چنین حرفی صحت ندارد و اینکه گفته می‌شود تیراژ کتاب‌ها در سال ۹۱ نصف شده است صحیح نیست. در سال ۹۱ تعداد عناوین کتاب کاهش داشته است اما این کاهش اندک بوده به صورتی که در سال ۹۰، ۶۹ هزار عنوان کتاب منتشر شده و این رقم در سال ۹۱ به ۶۴ عنوان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: قطعا گرانی کاغذ در این امر تاثیر داشته است اما گرانی به حدی نبوده که صنعت نشر را دچار رکود کند و فقط شاید تیراژ ناشرین و فعالیت آن‌ها کاهش یافته است. بخشی از این گرانی کاغذ قطعا به خاطر ارز است آن هم طبیعی است زیرا تمام کالاهایی که به ارز وابستگی دارند، زمانی که ارز از هزار و ۱۰۰ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد، تبعا گران می‌شوند و بخشی از گرانی کتاب نیز به همین دلیل است.

وی ادامه داد: درست است که کاغذ گران شده است اما همین امر باعث شده تا ناشران دقت بیشتری از پذیرش کتاب‌ها داشته باشند و کارهایی با کیفیت نازل را قبول نکنند زیرا ما در گذشته بخصوص در زمینه شعر و یا در کتاب‌های دیگر آثاری داشتیم که از محتوای ضعیفی برخوردار بود و توفیقی چندانی در ارتباط با مخاطب نداشت.

حسینی ادامه داد: امروز بحث نمایشگاه کتاب مطرح است و من همین جا می‌خواهم که به این نمایشگاه توجه ویژه شود و به جای اینکه به نکات منفی نمایشگاه کتاب نگاه کنیم به تلاش‌ها و نکات مثبت آن توجه بیشتری شود.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال چند نفر از خبرنگاران پیرامون وضعیت خانه سینما گفت: باید یک تحول و حرکت جدیدی به وجود آید تا ما اعلام کنیم همانطور که قبلا گفتم وضعیت خانه سینما در هیات رسیدگی به موسسات در حال بررسی است و من به دلیل مشغله کاری در سفرهای نوروزی و نمایشگاه کتاب فرصت پیگیری آخرین تصمیمات را نداشتند.

وی ادامه داد: ما به دنبال همگرایی در بین سینماگران هستیم و هیچ امساکی نداریم که مراتب را شفاف اعلام کنیم اما باید به یک جمع بندی نهایی برسیم.

وی درباره عنوان شدن نام جمهوری اسلامی و خانه سینما گفت: ما می‌خواستیم که اساسنامه خانه سینما قانونی شود که این کار صورت گرفته و خانه سینما باید در چارچوب قانون فعالیت کند اما درباره اضافه کردن نام جمهوری اسلامی هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدیم.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی درباره گران شدن سفر حج گفت: همانطور که گفتم در بسیاری از کالا‌ها و خدماتی که به ارز وابستگی دارند افزایش قیمت وجود دارد و وقتی ارز گران می‌شود همه اجناس و خدمات گران می‌شود و درباره سفر حج نیز همین است و امروز هزینه‌های این سفر افزایش پیدا کرده است.

وی با انتقاد از اینکه بعضی می‌گویند وزیر از این گرانی خوشحال است و لبخند می‌زند، گفت: من هرگز از گرانی خوشحال نمی‌شوم و این لبخند زدن‌های من حالت طبیعی من است اما معتقدم کسانی که امسال به حج نرفتند می‌توانند سهمیه خود را نگه دارند و سال آینده به حج بروند.

حسینی افزود: ‌ پولی که افراد برای ثبت نام داده‌اند علی الحساب بوده است و به طور معمول در زمان اعزام با قیمت جدید محاسبه می‌شود و سود پول آن‌ها نیز در این محاسبه محسوب می‌شود. خود ما زمانی که در مجلس پنجم بودیم یکی از سوالاتمان بحث بر سر همین فیش‌های حج و مابه التفاوت سود آن‌ها بود.

وی ادامه داد: تا زمانی که افرادی که در گذشته ثبت نام کردند به حج اعزام نشوند ثبت نام جدیدی صورت نمی‌گیرد زیرا امروز یک میلیون و ۴۰۰ نفر در نوبت هستند و ابتدا باید آن‌ها اعزام شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز