خبرگزاری کار ایران

باحضور امیر خوراكیان و رئیس فرهنگسرای رسانه؛

کتاب "ضد" فاضل نظری رونمایی شد

کد خبر : ۶۹۶۴۷

خوراكیان در مراسم رونمایی از كتاب ضد گفت:فضای فعلی نظام فرهنگی ما در ضمینه اطلاع رسانی آثار فاخر هنری عقیم است. در چنین فضایی این سوال پیش می آید که برخورد نظام فرهنگی با این آثار درست است یا خیر.

ایلنا: مراسم رونمایی از کتاب "ضد" فاضل نظری صبح امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم که علی ضیا اجرای آن را به عهده داشت، جمعی از اهالی رسانه و مطبوعات و مسئولین و هنرمندانی چون امیر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رسول نجفیان، مسعود فراستی، کوروش سلیمانی و... حضور داشتند.

ضیا در ابتدا ضمن تشکر از حضور مهمانان اظهار داشت: من در نوجوانی با اشعار فاضل نظری آشنا شدم. زمانی که حال غزل خیلی خوب نبود فاضل با اشعارش به نوجوانی مثل من کمک کرد تا غزل را با نگاه امروزی بشناسد و غزلخوانی را با احساس به تصویر بکشد.

در این نشست امیر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن اشاره به حیطه کاری خود اظهار داشت: رشته کاری و فعالیت های من، این اجازه را نمی دهد که راجع به شعرفاضل نظری سخنی بگویم. اما فکر کنم می شود از زاویه دیگری به موضوع نگاه کرد و آن اینکه وقتی به فضای فرهنگی نگاه می کنیم باید حلقه های مختلفی را در نظر بگیریم،یعنی اینکه اگر هنرمندان برای پرداخت درست و ارزشمند به فضای فرهنگی تلاش می کنند در حلقه های بعدی ما مدیران و سازمان های فرهنگی چقدر به وظایف خود شناخت داریم و درست عمل می کنیم؟ در واقع از این ثمرات و دستاوردها چقدر استفاده می کنیم؟ و در نهایت چقدر این دستاوردها را به فضای عمومی جامعه انتقال می دهیم؟

خوراکیان اظهار داشت: به اعتقاد من فضای فعلی نظام فرهنگی ما در ضمینه اطلاع رسانی آثار فاخر هنری عقیم است. در چنین فضایی این سوال پیش می آید که برخورد نظام فرهنگی با این آثار درست است یا خیر؟ اگر نیست، چرا؟

وی در پایان سخنانش افزود: برداشت من از آخرین اثر شاعر این است که فاضل نظری در مواجهه با " ضد"، عشق را انتخاب کرده است. برخلاف برخی مسلک ها که در مواجهه با ضد، سرکوب کردن خودشان را پیش می گیرند.

فاضل نظری نیز در این نشست ضمن اظهار خرسندی از حضورمیهمانان در رابطه با چاپ کتاب "ضد " گفت:

این کتاب قرار بود سال گذشته منتشر شود اما امکانش فراهم نشد تا اینکه دو هفته قبل از نمایشگاه بین المللی کتاب تهرانشرایطی دست داد که بتوانم کتاب را در روزگار حیات خود با کمک انتشارات سوره مهر به چاپ برسانم. "ضد" نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشت به جز اینکه 4 شعر به آن اضافه شد.

نظری اظهار داشت: این کتاب قطعا خالی از اشکال نیست چه بسا که اشتباهات بسیاری ممکن است داشته باشد. حرف هایی در این کتاب گفته شده که شاید در عمل من دیده نشود اما این ها حرف من نیست بلکه حرف بزرگان ما است.

فاضل نظری در رابطه با نام کتاب توضیح داد: "ضد" همان دشمن درون خود آدم است که دست از سر مان بر نمی دارد. ضد، خود ما نیستیم. یادمان باشد بد قول ترین آدم به خودش، خودش است. به قول حسین پناهی رد پای دزد آرامش را دنبال کنی به خودت می رسی. اینکه خود آدم به خودش ستم کند ماجرای اسم کتاب من است.

در ادامه کوروش سلیمانی به آشنایی اش با اشعار فاضل نظری اشاره کرد و افزود: در اشعار فاضل رازی نهفته است که در عین سادگی آدم را جذب می کند شنیدن شعر نظری خالی از لطف نیست اما آنقدر عمیق است که هر کس باید خودش کتاب را دست بگیرد و به آن نگاه کند چون از کنار برخی ابیات ساده نمی توان گذشت.

همچنین مهدی مظفری با اشاره به دوستی 12 ساله اش افزود: من اولین بار نظری را در جلسات هفتگی نقد حوزه هنری دیدم و باب رفاقتمان شکل گرفت تا امروز. من نقد مفصلی از اشعارش را در مجله شعر بیان کردم و قرار است در کتابی با نام "غیره های ممکن" نیز انتشار یابد.

وی در ادامه با اشاره به آزادگی و جوانمردی فاضل نظری بیان داشت: برای دوستداران اشعار این شاعر مژده ای دارم و آن اینکه گفت و گوی مفصلی با او انجام داده ام در رابطه با زندگی، کار و اشعارش به اضافه چند عکس از دوران کودکی و نوجوانی اش که به زودی انتشار خواهد یافت.

رسول نجفیان نیز در رابطه با این جلسه اظهار داشت: من شیفته اشعار فاضل نظری هستم.با اشعار او یاد صحبتی از میلان کوندرا افتادم که می گوید: هر وقت ناهنجاری در جامعه وجود دارد و انسان ها به ناهنجاری عادت می کنند این هنرمندان هستند که به صدا در می آیند و با فریاد زدن فجایعی چون جنگ های جهانی و ادعای کسانی که با ساخت چند ماشین مدعی عصر روشنگری هستند، سعی می کنند با تلنگر زدن به جامعه همه را از این ناهنجاری آگاه می کنند.

در ادامه این برنامه مسعود فراستی اظهار داشت: بعد از 20 سال اولین باری است که در جلسه ای جدی و غیر خصوصی راجع به شعر حرف می زنم از فاضل نظری خوشم می آید بر عکس اینکه کلا از شاعران خوشم نمی آید. چون فاضل نظری جایش را میداند پایش زمین و سرش بالاست. اهل طنز است و همه چیز را به طنز می گیرد. اسم کتاب خیلی خوب است اما ضدش کم است با اینکه به ضد اشاره کرده اما بیشتر عاشق است. دیگر اینکه فاضل از اشعارش بزرگتر است. برای در و دیوار شعر نگفته و مخاطب جدی دارد به همین خاطر هیچوقت به سطح عوام زدگی نزول نکرده است.

وی اظهار داشت: بیماری که این روزها جامعه هنر همه به آن گرفتارند مفهوم زدگی است یعنی همه اهل مفهومند اما بلد نیستند از فرم چطور باید برای رسیدن به مفهوم استفاده کنند. فاضل نانوایی است که نان خوب دست مردم می دهد.

در پایان مراسم امیر خوراکیان رییس از فاضل نظری تقدیر کرد و از کتاب "ضد" رو نمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز