خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری شورای اجرایی اتحادیه ناشران مسلمان مطرح شد:

انتخاب 7 منطقه از جهان برای تاسیس دبیرخانه‌

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۸۶

اگرچه پیش‌بینی می‌شد با گذشت سه سال از آغاز حرکتی که با هدف انسجام ناشران جهان اسلام شکل گرفته، دست‌آوردهای قابل توجهی در حوزه‌ی کارهای اجرایی میسر شده باشد، تصویب 7 دبیرخانه در بخش‌های مختلف جهان تنها دست‌آورد اتحادیه و شورای اجرایی آن بوده است.

ایلنا: نخستین نشست خبری شورای اجرایی اتحادیه جهانی ناشران مسلمان، صبح امروز 23 اردیبهشت ماه در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد و علی زارعی نجفدری، دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان، آخرین مصوبات این شورا را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ زارعی نجفدری در آغاز سخنانش و با تاکید بر جایگاه ویِه نشر در حوزه فرهنگ اظهار داشت: اندیشه و تفکرات و نظریات اندیشمندان، زمانی می تواند به جامعه منتقل شود و در بستر جامعه قرار گیرد که منتشر شود. اگر از این منظر به حوزه نشر نگاه کنیم، به جایگاه منحصر به فرد آن در حوزه فرهنگ پیب می‌بریم.
وی ادامه داد: ارتباط با وضعیت نشر جهانی نیز قابل ذکر است که با بررسی‌های مفصلی که داشته‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که اگرچه نشر در جهان با پیشرفت‌های زیادی مواجه بوده، اما هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است و می‌تواند جایگاه وسیع تر و مناسبتری پیدا کند. همچنین در حوزه نشر جهانیٰ نشر اسلام نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ هرچند که فاصله ای بین این حوزه با حوزه نشر غرب وجود دارد.
زارعی افزود: حوزه‌ی نشر را می‌توان در دو محور مورد بررسی قرار داد؛ اول حوزه‌ی محتوا و منابع، و دوم شکل و قالب و سخت افزار. بر این اساس نشر غرب اگرچه پیشرفت‌هایی را در محور فرم و قالب و سخت افزار داشته است(آن هم نه در حد مطلوب)؛ اما در حوزه منابع و محتوا، در حیطه‌ی علوم انسانی و معرفتی نسبت به نشر جهان اسلام دست خالی است. ولی همانگونه که اشاره شد، ناشران اسلامی در حوزه های علوم انسانی و معرفتی، با تکیه بر غنای اسلام از برجستگی‌های فراوانی برخوردارند.
وی ضمن بیان این مطلب که عقب‌ماندگی ناشران جهان اسلام، در حوزه شکل و قالب و سخت افزار است، گفت: در این راستا، چند نگاه وجود داد؛ اول اینکه فاصله بین نشر مسلمانان و نشر غرب آنقدر زیاد است که ما هرگز به آن‌ها نخواهیم رسید. دوم اینکه؛ فاصله چندانی نداریم و اگر همت کنیمٰ به نشر غرب می‌رسیم. پارادایم هر دو این نگاه‌هاٰ، نشر غرب هستند و به دلیل نازل بودن نشر غرب در حوزه‌ی منابع و عدم دست رسی به شرایط مطلوب در فرم و سخت‌افزار، باعث می‌شود این دو نگاه ثابل اعتماد نباشند.
مدیر انتشارات علمی و فرهنگی ادامه داد: اما نگاه سومی که ما آن را دنبال می‌کنیم می‌گوید؛ درست است که نشر مسلمانان در حوزه فرم و قالب از تشر غرب عقب است اما با تکیه به غنای محتوایی اسلامی، می‌تواند حتی از نشر غرب پیش بیافتد. این یک رویا نیست و قابل تصور است. به شرطی که ناشران اسلام با یکدیگر آشنا باشند، تعامل برقرار کنند و در راستای اهداف اتحادیه ناشران مسلمان هم‌افزایی کنند. امیدواریم ناشران جهان اسلام این حرکت را جدی بگیرند و در صدد ارتقاء نشر جهان اسلام باشند.
نجفدری در ادامه این نشست، و در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد مصوبات نشست شورای اجرایی انحادیه ناشران مسلمان گفت: براساس اساسنامه اتحادیه ناشران مسلمان، در نشست شورای اجرایی این اتحادیه، 7 منطفه برای دایر کردن دبیرخانه‌های منطقه‌ای در آسیا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، آفریقا، اروپای غربی و ترکیه، اروپای شرقی و کشورهای شوروی سابق، کشورهای عربی و شمال آفریقا انتخاب و برای این 7 منطقه دبیرانی برگزیده شدند. البته دبیرخانه مرکزی و دائمی اتحادیه، در تهران است.
وی درخصوص وظایف دبیرخانه‌های مناطق اضافه کرد: تمام وظایفی که دبیرخانه مرکزی دنبال می‌کند، از طریق دبیرخانه‌های مناطق نیز دنبال می‌شود. این وظایف عبارتند از ارتباط با اعضای اتحادیه در مناطق مذکور، عضو‌گیری‌های تازه برای اتحادیه و پوشش و انتشار فعالیت‌های اتحادیه به زبان‌های زنده‌ی رایج در این مناطق به واسطه‌ی راه‌اندازی سایت و انتشار مشریات مختلف.
دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ناشران مسلمان در خصوص هزینه‌های میزبانی ایران در اجلاس و نشست‌های اتحادیه خاطر نشان کرد: اتحادیه ناشران مسلمان، یک NGO غیر دولتی‌ست. لذا سیاست‌های داخلی هیچ یک از کشورهای عضو، بر مصوبات و سیاست‌های این اتحادیه دخالت نخواهد داشت. هزینه‌های برگزاری اجلاس اول، اجلاس دوم و نشست شورای اجرایی نیز از ابتدا توسط هیات مدیره‌ی انتشارات علمی و فرهنگی و شخص رییس جمهور متقبل شده که جا دارد در این جا از ایشان تشکر ویژه به عمل آورم.
در ادامه‌ی این نشست، علی زارعی نجفدری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا؛ مبنی بر اینکه پس از نزدیک به سه سال؛ بعد از برگزاری دو اجلاس؛ تاسیس اتحادیه‌ی ناشران مسلمان و نشست شورای اجرایی که با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در تهران از دیروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد، آیا به جز عضوگیری از میان کشورهای اسلامی، فعالیت اجرایی دیگری نیز در اهداف اتحادیه صورت گرفته یا خیر، به ارائه‌ی تاریخچه‌ای از تشکیل این اتحادیه پرداخت و افزود: بعد از بررسی‌ها و مذاکراتی که از سال 86 با اندیشمندان داخلی و خارجی داشتیم، سال 89 نخستین اجلاس ناشران مسلمان را با حضور 32 کشور عضو برگزار کردیم. در این جلسه، حاضران مصر بودند که تشکیلاتی را در این خصوص دایر کنیم. این خواسته در اجلاس دوم که در سال 90 برگزار شده بود نیز پیگیری شد و ما در این اجلاس، اساسنامه‌ی از پیش تهیه شده‌ی خودمان را درخصوص تاسیس اتحادیه‌ی ناشران مسلمان ارائه کردیم و تصویب شد. به عبارت دیگر کار اتحادیه تازه پس از اجلاس دوم آغاز شده و پیش ازآن هیچ برنامه ریزی مشخصی برای انجام کارهای اتحادیه نداشتیم.
با این حساب انتخاب 7 منطقه برای دایر کردن دبیرخانه‌های مناطق و انتخاب دبیرهایی برای مناطق مذکور، تنها فعالیتی‌ست که حرکت ناشران جهان اسلام، پس از گذشت تقریبا سه سال داشته‌است. لازم به ذکر است که تا همینجا نیز، هزینه‌های قابل توجهی برای میزبان شدن تهران در دو اجلاس و یک نشست شورای اجرایی اتحادیه، از سوی دولت و انتشارات علمی و فرهنگی متقبل شده. در ادامه‌ی راه باید دید این سرمایه‌گذاری‌ها، قرار است تا چه اندازه مفید فایده واقع شود و به قول آقای زارعی نجفدری، نشر جهان اسلام را ارتقاء دهد؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز