خبرگزاری کار ایران

مناجات امیرالمومنین به خط سلطان‌محمد خندان رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۵۵

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت میلاد حضرت علی علیه‌السلام در آیینی باشکوه از نسخه بازنشر «مناجات» منسوب به امیرالمومنین علیه‌السلام به خط «سلطان‌محمد خندان» رونمایی می‌کند.

ایلنا: همزمان با آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی، نسخه بازنشر مناجات امیرالمومنین به خط سلطان‌محمد خندان رونمایی می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نسخه نفیس خطی «المناجات»منسوب به علی بن ابی طالب علیه‌السلام به خط سلطان‌محمدخندان به شماره 5929 در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک نگه‌داری می‌شود. این نسخه ارزشمند در سده 9 هجری به وسیله «سلطان‌محمد خندان» خوش‌نویس مشهور خراسانی به خط نستعلیق، روی کاغذ ختایی کتابت شده و به شیوه لاکی طرح با گل و بوته درون لاجورد مشکی با گل زنبق تجلید شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نسخه خطی این است که به شیوه رنگه‌نویسی کتابت شده است. رنگه‌نویسی به شیوه نگارش سطرهای نسخه‌ها بارنگ‌های گوناگون گفته می‌شود. ازجمله ارزش‌های این نسخه خطی می‌توان به این موضوع اشاره کرد به دلیل خط ممتاز و برجسته آن، به عنوان متن معیار خوش‌نویسان در دوره‌های پس از کتابت به شمار می‌رفته است.

«سلطان‌محمدخندان» ازخوش‌نویسان ایرانی است که در دربار سلطان‌حسین بایقرا به فعالیت هنری مشغول بوده است. او از خوشنویسان خراسان و ازجمله شاگردان تراز اول «سلطان‌علی مشهدی» به شمار می‌آید.

مناجات منسوب به امیرالمومنین با همکاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و فرهنگستان هنر با حفظ ویژگی‌های اصیل نسخه اصل موجود در گنجینه وقفی حاج حسین آقا ملک، بازنشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز