خبرگزاری کار ایران

امپراتوری فراموش شده؛ رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۷۵

با بررسی کشورهای اطراف می‌توانیم دریابیم که دور تا دورمان پر است از نشانه‌های دوره هخامنشیان مثلا در کشور تاجیکستان و... اما ما حتی در گور نیز نیاکان‌مان را آسوده نگذاشته‌ایم و هر روز با حفاری‌هایمان آسایش اجدادمان را به هم ریخته‌ایم.

ایلنا: امپراتوری فراموش شده؛ جهان پارسیان باستان که توسط جان کرتیس و نایجل تالیس ویراستاری شده و به کوشش فرخ مستوفی توسط نشر کتاب آمه منتشر شده است، شب گذشته(جمعه سوم خرداد ماه) با حضور مسئولان نشر و فرخ مستوفی رونمایی شد.

مستوفی در سخنان خود با اشاره به بازمانده میراث کوروش کبیر (هخامنشیان) درجهان اشاره کرد: هیچ فاصله‌ای بین هخامنشیان و امروز وجود ندارد. وقتی غربی‌ها و ساختار فیلم‌هایی مثل سیصد دست به اهانت به تاریخ و فرهنگ ایران می‌زنند و از شرق و غرب و حال و گذشتگان امپراتوری ایران حمله می‌شود ما خودمان نباید تیشه به ریشه خودمان بزنیم.

وی ادامه داد: با بررسی کشورهای اطراف می‌توانیم دریابیم که دور تا دورمان پر است از نشانه‌های دوره هخامنشیان مثلا در کشور تاجیکستان و... اما ما حتی در گور نیز نیاکان‌مان را آسوده نگذاشته‌ایم و هر روز با حفاری‌هایمان آسایش اجدادمان را به هم ریخته‌ایم.

نویسنده کتاب امپراتوری فراموش شده در پایان سخنانش گفت: ما هرگز از تاریخ و گذشته خود جدا نخواهیم شد و جدا کردن ما از گذشته مان خیانتی است که بدون شک باعث ضعف ما خواهد بود.

در ادامه برنامه امیرمحمد قاسمی زاده؛ مجسمه‌ساز روی صحنه آمد و در مورد ماجرای ساختن چند مجسمه از فردوسی، سیمین بهبهانی، مصدق و... صحبت کرد.

وی در سخنانش اشاره داشت: همه هنرها به گونه‌ای خود را تکثیر می‌کنند؛ سینما پرده به پرده تکثیر می‌شود، ادبیات کلمه به کلمه نوشته و ترجمه می‌شود، موسیقی با کنسرت و چاپ سی دی. اما فقط مجسمه است که همیشه پا برجاست و فقط وقتی کسی برود به دیدن آن به چشم می‌آید.

قاسمی زاده افزود: هیچ کسی نمی‌داند این مجسمه از کجا آمده و چطور ساخته شده. به جز اطلاعات در مورد متریال مجسمه‌ها احوالات مجسمه‌ساز در حین ساختن برای بینندگان ناشناخته است به همین دلیل تصمیم گرفتند فیلم‌هایی را از مراحل ساخت مجسمه‌هایم تهیه کنم.

در ادامه این مراسم فیلم ساختن مجسمه فردوسی که در یکی از پارک‌های جنوبی میدان آزادی نصب شده برای حضار به نمایش گذاشته شد.

سپس فریدون جنیدی؛ نویسنده و شاهنامه پژوه در جایگاه حاضر شد و به ارائه اطلاعاتی در مورد تاریخ ایران پرداخت.

وی ضمن تشکر از دست اندرکاران چاپ کتاب امپراتوری فراموش شده؛ گفت: حدودا هزار سال قبل وقتی کشور فرانسه تشکیل شد خلیفه بغداد هدایایی را برای پادشاه فرانسه ارسال کرد که عبارت بود از جام خسرو پرویز و دیگری ساعتی که راس هر ساعت خروسی از آن بیرون می‌آمد و می‌خواند.

جنیدی اضافه کرد: جالب است که در همان سال فرانسه دچار خشکسالی شد و مردم به خاطر اینکه فکر می‌کردند خروس ساعت شیطان است آن را شکستند اما مساله اینجاست که چه فن و دانشی هزار سال پیش در اختیار ایرانیان بوده؛ این خروس چطور بیرون می‌آمده و چطور آواز می‌خوانده؟

جنیدی ضمن بیان این مطلب که ساعت از ایران به جهان رفته است، اظهار داشت: درگذشته به خروس؛ خرور یا کرک (که در زبان‌های محلی امروزی نیز مصطلح است) می‌گفتند. اگر توجه کنید این کرک همان کلاک است. به عبارت دیگر اروپایی‌ها وقتی می‌گویند دو ساعت دیگر یعنی دو خروس دیگر.

این پژوهشگر در ادامه به جام خسرو پرویز اشاره کرد و گفت: تا به حال مطالب فراوانی در مورد این جام، قیمتش و زیبایی‌هایش در جهان منتشر شده اما تا به حال کسی را ندیده‌ام که در مورد دایره قسمت بندی شده زیر جام صحبت کند. جالب است بدانید این جام هزار و 500 سال پیش ساخته شده و دایره‌ای که در زیر آن حک است به 23 قطاع مساوی تقسیم شده است. کسانی که در رشته‌های ریاضی و مهندسی تحصیل کرده‌اند می‌دانند که تقسیم کردن دایره آن هم به 23 بخش به چه محاسبات پیچیده در علم ریاضی نیاز داشته است.

جنیدی در ادامه صحبت‌هایش به مساله جزر و مد و آگاهی دیرینه دانشمندان ایرانی از قدرت ماه بر سطح آبها سخن گفت و افزود: همانطور که می‌دانید کانال سوئز اولیه به دستور کمبوجیه ساخته شد که با دور زدن دریای تلخ به رود نیل متصل می‌شد. جالب اینجاست که شیب این کانال به گونه‌ای مهندسی شده بود که در طول روز و هنگام جز؛ آب از یک سمت و در هنگام شب با مد آب جریان آب عوض می‌شده و به این شکل کشتی‌ها در طول شبانه روز در این کانال رفت و آمد داشته اند.

این پژوهشگر در پایان سخنانش با انتقاد به جهان سومی خواندن برخی از کشورها از جمله ایران گفت: فی‌الواقع ایران جهان اول است و کشورهایی مثل هندوستان، مصر و چین را می‌توان جهان دومی خواند حال آنکه کشورهایی مثل انگلستان که ششصد سال قبل توسط وایکینگ‌ها پایه‌ریزی شده، همین طور قاره آمریکا که تاریخ چندان متاخری ندارد؛ جهان سوم به شمار می‌آیند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز