خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد خبر داد:

روز صائب تبریزی به تقویم‌ها اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۵۲

سید محمد حسینی در نشست خبری کنگره‌ی ملی صائب تبریزی و شعر اخلاق، با اشاره به اهمیت وجوه اخلاقی اشعار صائب، بر ضرورت ایجاد نهاد یا بنیاد صائب در ایران تاکید کرد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ کنگره‌ی ملی صائب تبریزی و شعر اخلاق، صبح امروز شنبه 4 خردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمدحسینی در این نشست درمورد ضرورت برگزاری این کنگره گفت: ما سعی می‌کنیم تا ضرورت نباشد، نشست مطبوعاتی نگذاریم ولی در برخی از موارد، سیاست‌های فرهنگ‌سازی ایجاب می‌کند که برای برخی از برنامه‌های مهم نشست بگذاریم. این کنگره نیز یکی از همین ضرورت‌هاست چراکه ترویج اشعرا اخلاقی صائب، همواره از توصیه‌های مقام معظم رهبری بوده است.

وی ضمن بیان این مطلب که امیدوار است این کنگره آغازی باشد برای جریان صائب شناسی و ترویج آثار این شاعر بزرگ در جامعه؛ اظهار داشت: اخلاق کمشده‌ی بشریت ونیاز امروز جامعه است. به تعبری مقام معظم رهبری؛ اگر از میان اشعار و ابیات صائب؛ تنها یک دیوارن گزیده منتشر شود که دربرگیرنده‌ی اشعار اخلاقی صائب باشد، می‌تواند برای خطبا، مداحان، پِوهشگران و... بسیار کاربرد داشته باشد.

حسینی در مقام صائب گفت: صائب تبریزی اهل سفر بود و سفرهایی به هند، مکه و... داشته. او از سرآمدان سبک هندی در شعر بوده شاید تعدد آثارش باعث شده به اندازه‌ی شاعرانی مثل حافظ که تنها یک دیوان شعر دارند، مطرح نشود.

وزیر ارشاد اضافه کرد: در زمانه‌ای که غرب دارد بی‌اخلاقی را در جهان ترویج می‌کند، ما به اشعار اخلاقی شاعرانی چون حافظ، سعدی، مولوی و صائب نیازمندیم در این خصوص، روزهایی برای بزرگداشت برخی شاعران در تقویم مشخص شده و درصدد iهستیم با هم‌اندیشی صائب پژوهان، روز تولد یا وفات این شاعر بزرگ کشف شود؛ وگرنه یک روز را انتخاب کرده و به عنوان روز صائب تبریزی معرفی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم باید نهاد یا بنیادی خاص صائب تبریزی تاسیس شود که دبیرخانه‌ی دائمی داشته باشد. تا از این طریق بتوان افکار این شاعر را در قالب شعرهایش که اتفاقا برای عموم قابل فهم هستند، تا آنجایی که ممکن است در جامعه تبلیغ و تبیین کنیم.

حسینی در معرفی برنامه‌های کنگره‌ی صائب تبریزی که از سه شنبه همین هفته آغاز به کار خواهد کرد، گفت: رونمایی از سه کتاب که عبارتند از «شناخت نامه‌ی صائب» حاوی 104 مقاله پیرامون صائب و آثارش، «گزیده شعر صائب و شاعران سبک هندی» و «دیدار مقام معظم رهبری با شاعران حوزه بیداری اسلامی» از جمله برنامه‌هایی‌ست که در کنگره صائب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: رونمایی از تمبر صائب، تجلیل از جایگاه زنده‌یاد محمد قهرمان و برگزیدگان بخش مقاله نویسی از دیگر بخش‌های این کنگره خواهد بود. همچنین برپایی غرفه‌های نمایشگاهی در تالار وحدت نیز از سایر فعالیت‌های جنبی کنگره است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز