خبرگزاری کار ایران

فریبا خادمی در گفتگو با ایلنا:

سال‌های خواب‌آلوده‌ای بر هنر گذشت

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۹۴

خادمی معتقد است تشدید ممیزی‌های ارشاد و خودسانسور شدن ناگزیر ناشران، باعث شده تا در سال‌های گذشته، حوزه‌ی نشر آثار داستانی با افت چشمگیری روبرو شده و این وضعیت را حتی می‌توان در حوزه‌های دیگر فرهنگ و هنر حس کرد.

ایلنا: فریبا خادمی، بازیگر و نویسنده؛ که پس از چهار سال بر صدد انتشار آثارش در زمینه‌های داستان و شعر برآمده، بر این باور است که چهارسال گذشته، سال‌های کم فروغی برای اهالی فرهنگ و هنر کشور بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درمورد وضعیت آثارش توضیح داد: رمان دومم که «هزارتوی تقدیر» نام دارد، به نشر خجسته ارسال شده تا مراحل اخذ مجوز و انتشارش را انجام دهد. البته قرار است تغییراتی در این رمان و همچنین نامش لحاظ کنیم و سپس از سوی ناشر، به ارشاد فرستاده شود.

خادمی ادامه داد: به جز رمانم، مجموعه داستانی تحت عنوان «کارت پستال‌های سترون» را نیز که پیشتر کار نگارش آن را به اتمام رسانده‌ام به نشر خجسته سپرده‌ام که مشغول ارزیابی آن هستند. یک مجموعه شعر هم به نام «ترزا می‌گفت» را در نشر افراز دارم که مدت‌ها قبل بسته شده، اما مترصد فرارسیدن زمان مناسب برای انتشارش بودم.

وی افزود: اشعار این مجموعه قرار است یا در قالب کتاب و یا در قالب فایل‌های صوتی منتشر شوند. به جز این‌ها؛ یک مجموعه شعر و یک مجموعه داستان را نیز در دست ویرایش و نگارش دارنم که متعاقبا برای انتشارشان اقدام خواهم کرئ

این نویسنده در پاسخ به این سوال که اوضاع و احوال حوزه‌ی ادبیات داستانی و آثاری که در این سال‌های اخیر منتشر شده‌اند را چطور دیدید، گفت: متاسفانه عوامل مختلفی باعث شد که سال‌های گذشته، خواب‌آلوده‌ای برای من در حوزه‌ی هنر (ادبیات و بازیگری) باشد. در حوزه‌ی نشر؛ لحاظ کردن امتیازات منفی برای ناشران؛ به دلیل مجوز نگرفتن کتاب‌های ارائه شده و تعلیق‌ها و تعطیلی‌ها، نخستین دلیل این رکود بود.

خادمی افزود: این وضعیت باعث شد تا ناشران؛ از ترس امتیاز منفی، به خودسانسوری‌های شدید مبتلا شوند. خود ممیزی‌های ارشاد هم که همیشه وجود داشته! نتیجتا این وضعیت باعث شد که کتاب‌های منتشر شده، اغلب کتاب هایی پاستوریزه و بی‌کنشی از آب دربیایند. این وضعیت در آثاری که قلم نویسنده‌هاشان را از قبل می‌شناختیم و به سادگی می‌شد دریافت که قلم منتشر شده، قلم واقعی نویسنده نیست، کاملا مشهود بود.

این نویسنده ادامه داد: همچنین مساله‌ی تورم‌ها و تحریم‌ها نیز مزید بر علت شد تا تیراژ‌ها و تعداد عناوین کتاب‌ها پایین بیاید. همین مساله نیز در کار ناشران و گزینش کتاب‌ از سوی آن‌ها برای انتشار، تاثیر داشت. بنابر این از این حیث نیز شاهد رکود حوزه‌ی نشر و ادبیات داستانی بودیم.

این بازیگر ضمن بیان این مطلب که سایر حوزه‌های هنری، ازجمله حوزه‌ی سینما و تئاتر هم در سال‌های اخیر با رکود روبرو بوده، گفت: به همین دلیل ترجیح دادم در این سال‌ها، بیشتر بنویسم و از فرصت استفاده کنم تا فصل تازه‌ای را در آثارم آغاز کنم و بعد از گذشت این سال‌ها، به تازگی تصمیم به انتشار آثارم گرفته‌ام.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز