خبرگزاری کار ایران

اسكندر مختاری:

موزه مكتب كمال‌الملك باعث اطمینان مردم برای سپردن اسناد تاریخی می‌شود

کد خبر : ۸۵۵۴۹

اسكندر مختاری معتقد است؛ با تاسیس موزه مكتب كمال‌الملك شرایطی فراهم می‌شود كه مردم اطمینان حاصل كنند، اسنادی كه به سختی در منزل نگهداری می‌كنند را به موزه‌ها بسپارند.

ایلنا: اسكندر مختاری(معمار پیشكسوت) با اشاره به مكتبی كه كمال‌الملك پایه‌گذاری كرد، گفت: استاد، راه واقع‌گرایی در هنر را كه از عصر صفویه آغاز شده بود به سرانجام رساند و به طور كامل این مكتب را بنا گذاشت. از آنجا كه این نگاه به وسیله آموزش‌هایی كه كمال‌الملك در مدرسه صنایع مستظرفه بر آن همت نهاد، ادامه پیدا كرد و همچنان نیز باقی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، وی با اشاره به این موضوع كه واقع‌گرایی در دیوارنگاری‌های دوره قاجار وارد عرصه معماری شد، توضیح داد: جریان هنری كه در عصر ناصری به واقعیت‌گرایی اهمیت می‌داد، این نگاه را در كاشی‌های عمارتی همچون شمس‌العماره به نمایش گذاشت. رویكرد به طبیعت‌گرایی و استفاده از نقاشی در فضاهای داخلی نیز از دیگر امتیازاتی بود كه مكتب كمال الملك وارد جریان هنر و معماری كرد. اگرچه مكتب واقع‌گرایی او هرگز نتوانست به مفهوم واقعی تاثیری بر معماری داشته باشد.

وی با رد نظر منتقدانی كه از كمال‌االملك بخاطر نیاوردن هنر مدرن از اروپا به ایران انتقاداتی را مطرح می‌كنند، گفت: بسیاری بر این باور هستند كه كمال‌الملك باید هنر مدرن را وارد ایران می‌كرد نه شیوه هنر واقع‌گرایی را؛ اما از اساس این فرضیه باطل است زیرا كمال‌الملك در زمانی وارد اروپا شد كه هنوز هنر مدرن جایگاهی در عرصه هنر روز جهان نداشت. به همین خاطر كمال‌الملك هنری را كه از دید خودش آن را می‌پسندید و مناسب با نقاشی ایرانی و نگارگری می‌دید، برگزید و با نگاه ملی‌گرایانه‌ای كه داشت، هنر واقع‌گرایی را وارد ایران كرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشتیم باشیم كه آیا هنر رئالیست كه كمال‌الملك وارد ایران كرد، راه جریان هنر مدرن را بست و یا باعث شد كه جریان هنر مدرن در كشور بهتر درك شود؟ با طرح این سوال درمی‌یابیم كه كمال‌الملك بیشترین كمك را به پذیرش هنر مدرن در جامعه ایرانی انجام داده است.

این معمار پیشكسوت با اشاره به اهمیت تاسیس موزه مكتب كمال‌الملك گفت: در نظر گرفتن مكانی برای گردآوری آثار كمال‌الملك و شاگردانش بیش از این كه اهمیت هنری داشته باشد، یك ویژگی فرهنگی دارد. زیرا به دلیل اهمیت ندادن به میراث و مشاهیر كشور پیش از این بسیاری از پیشینه‌های تاریخی ما به تاراج رفته است و اگر زودتر به فكر تاسیس موزه نیفتیم شاهد تاراج بیشتر آنها خواهیم بود.

وی افزود: از عصر رنسانس گردآوری آثار و اسناد در اروپا وجود داشته و ما با تاخیر بسیار زیاد، تازه به فكر گردآوری آثار و اسناد هنرمندی همچون كمال‌الملك افتاده‌ایم. بر همین اساس این رویكرد، تاثیر فرهنگی بسیاری خواهد داشت. زیرا امروزه اسناد زیادی از هنرمندان وجود دارد كه در دست خانواده‌های آنهاست كه نگهداری آن سخت است؛ با تاسیس اینگونه موزه‌ها مردم این اعتماد را می‌كنند كه اسنادی كه جزئی از میراث كشور است را به موزه‌ها بسپارند تا در یك مكان امن گرد هم آیند.

مختاری افزود: چه خوب است كه این كار ارزشمند با تاسیس موزه كمال الملك آغاز شده است زیرا این جریان هنری برای گذشته خیلی دور نیست و هنوز برخی از شاگردان و فرزندان شاگردان استاد زنده هستند و می‌توان بسیاری از اسناد موجود را گردهم آورد. از سوی دیگر خوب است كه این موزه در باغ نگارستان كه هنوز یاد و خاطره مدرسه صنایع مستظرفه در آن وجود دارد، تاسیس می‌شود؛ تا در كنار این موزه، معماری عصر ناصری نیز در شهر تهران حفظ شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز