خبرگزاری کار ایران

رسول آبادیان:

شعر کودک‌ موفق‌تر از داستان کودک

کد خبر : ۸۶۷۱۵

تعداد داستان‌های کودکی که بتوانیم ادعا کنیم از جریان ادبی خودمان نشات گرفته و متعلق به جامعه فرهنگی خودمان باشد بسیار کم است.

ایلنا: یک نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به رشد قابل توجه شعر کودک در ادبیات امروز، گفت: هنوز نمی‌توانیم ادعایی در زمینه داستان کودک داشته باشیم.
به گزارش ایلنا، رسول آبادیان داستان‌نویس و منتقد ادبی خواندن یک رمان را فرا‌تر از حوصله کودکان دانست و گفت: ذهن یک کودک آزاد‌تر از آن است که بنشیند و با تمرکز لازم یک رمان را تا انتها بخواند. در حوصله یک کودک نمی‌گنجد که ۱۰۰ صفحه رمان را با دقت بخواند و با آنت ارتباط برقرار کند.
وی ادامه داد: در نویسندگی برای کودک یک اصل وجود دارد اینکه برای کودکان باید با کمترین کلمات، ساده‌ترین و بیشترین مفاهیم را خلق کرد، اگر این را یک اصل خدشه‌ناپذیر و اساسی تلقی کنیم، چندان نمی‌توان به خلق رمان موفق برای کودکان امیدوار باشیم.
آبادیان با هدف ارزیابی ادبیات کودک در شرایط حاضر اظهار کرد: ادبیات کودک ما در شاخه شعر رشد قابل توجهی داشته و به همت شاعران توانمندی مانند افسانه شعبان‌نژاد، اسدالله شعبانی، مصطفی رحماندوست و دیگران اوضاع ما در این حوزه بسیار خوب است و می‌توانیم در این عرصه مدعی باشیم.
این داستان‌نویس افزود: در حوزه داستان وضع به گونه دیگری است؛ تعداد داستان‌های کودکی که بتوانیم ادعا کنیم از جریان ادبی خودمان نشات گرفته و متعلق به جامعه فرهنگی خودمان باشد بسیار کم است. در این زمینه کارهای ترجمه و کتاب‌سازی زیاد صورت گرفته، اما تعداد آثار تولیدی که بتوان واقعا آن‌ها را اثر داستانی ویژه کودک خواند، تقریبا نادر است.
نویسنده «کابوس بارانی گنجشک‌ها» گفت: هر وقت در زمینه داستان کودک با کمبود آثار تولیدی مواجه می‌شویم و به نوعی کم می‌آوریم، زود به سراغ متون کهن ادبیمان می‌‌رویم و آن‌ها را بازنویسی می‌کنیم. بدین ترتیب نمی‌توانیم ادعایی در زمینه داستان کودک داشته باشیم.
آبادیان با تاکید بر اینکه از منظر روان‌شناسانه کتاب‌های قطور معمولا در ذهن کودکان جایی ندارند، گفت: بدیهی است که خواندن داستان کوتاه برای کودکان آسان‌تر است؛ اما اگر پروژه رمان دفتر ادبیات کودک و نوجوان بتواند با آثارش توجه کودکان را جلب کند و جایگاه رمان کودک را باز کند، قدم بسیار مثبت و بزرگی برداشته و باید از این بابت به مسئولان این دفتر تبریک گفت.
وی در پایان گفت: رمان کودک در ادبیات امروز فعلا در مرحله آزمون و خطا است که اگر بتواند موفقیت به دست آورد گام بلندی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان برداشته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز