خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان؛

بیانیهٔ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۸۸۰۵۶

خوشحالیم، چون سرانجام پذیرفتیم ادبیات کودک و نوجوان شایستهٔ توجهی فراگیر و ملی است و باورکردیم کودکان و نوجوانان می‌توانند در جایگاه مخاطب به رسمیت شناخته شوند.

ایلنا: بیانیه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن این پیام به شرح زیر است:

روز به رسمیت شناختن کودکی ونوجوانی
به نام پروردگار کودکی
خوشحالیم!
چون سرانجام پذیرفتیم ادبیات کودک و نوجوان شایستهٔ توجهی فراگیر و ملی است و باورکردیم کودکان و نوجوانان می‌توانند در جایگاه مخاطب به رسمیت شناخته شوند. ازاین جهت روزملی ادبیات کودک ونوجوان تنها یک نامگذاری و صورتی بدون محتوا نیست، بلکه ارج نهادن به مسیری است که در یک صدسال گذشته پیموده شده است. وچنان چه هویت فردی واجتماعی کودکان ونوجوانان ایرانی را درجایگاه مخاطبی هوشمند، موثر و نیزعامل درادبیات به رسمیت نمی‌شناختیم و همچنان آن‌ها را اسیر مناسبات بزرگسالانه می‌کردیم، اکنون درپیش روی خود شاهد چنین کارنامهٔ پرباری نبودیم.
روزملی ادبیات کودک ونوجوان ارج نهادن به تلاش پدیدآورندگانی است که نوشتن برای کودکان ونوجوانان را کاری بزرگ به شمار آوردند واز طعنه و تحقیر کسانی که پدرسالارانه ادبیات کودک ونوجوان را فاقد ارزش ادبی می‌دانستند، بیمی به دل راه ندادند، تا اکنون شاهد پیوستن گروه بزرگی از نخبگان و اندیشمندان به این قافله باشیم.
با مقایسهٔ دستاورد‌ها دریک بازهٔ زمانی صدساله، علاوه بر افزایش چشمگیر تولید کتاب وتنوع درعناوین و موضوعات مورد علاقهٔ مخاطبان، شاهد گسترش نهادهایی هستیم که با محور ادبیات کودک ونوجوان تاسیس شده‌اند. کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، شورای کتاب کودک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک ونوجوان ازجمله نهادهایی هستند که به این حضور اجتماعی عینیت بخشیده‌اند.
همچنین فعالیت‌هایی ازجمله شکل گیری حلقه‌های نقد وپژوهش، رونق جوایزادبی، تاسیس نهادهای آموزشی، راهیابی ادبیات کودک ونوجوان و نیز فلسفه برای کودکان به نظام آموزش عالی، انتشار نشریات تخصصی و فعالیت‌های دیگر به ویژه در دو دههٔ اخیر نقش موثری را در تثبیت جایگاه اجتماعی خانوادهٔ ادبیات کودک ونوجوان ایفا کرده‌اند.
اکنون نمی‌توان نادیده گرفت که پدیدآورندگان کتاب کودک ونوجوان، به عنوان اصلیترین کنشگران صنعت نشر، درمقایسه با گذشته جایگاه شایسته تری پیدا کرده‌اند. چنانچه دردودههٔ اخیر به اعتبار موقعیت اجتماعی خود درشکل گیری برخی پوشش‌های صنفی اهل قلم از جمله بیمهٔ نویسندگان و قانون معافیت مالیاتی کالاهای فرهنگی تاثیرگذارشدند. هرچند تا بازیابی هویت حرفه‌ای وصنفی راه درازی درپیش است. سرقت ادبی، تحمیل شرایط ناعادلانه در برخی قرارداد‌ها، بی‌توجهی بعضی نهاد‌ها به اجرای قوانین حمایتی از جمله معافیت مالیاتی کالاهای فرهنگی، اعمال سلیقه‌های شخصی نهادهای نظارتی درممیزی آثار، نبود مراجع حقوقی و تخصصی دررسیدگی به شکایات اهالی قلم ازجمله مسائلی هستند که امید می‌رود با تغییر نگاه دست اندرکاران بخش فرهنگ، این مسائل به تدریج حل شوند. مهم‌تر از همه توجه به جایگاه مشورتی و کار‌شناسانهٔ پدیدآورندگان ادبیات کودک ونوجوان درسیاستگزاری‌های این حوزه است که باید مورد توجه نهادهای رسمی قرارگیرد.
جای خوشحالی است که با کوشش‌های صورت گرفته اکنون مخاطبان ادبیات کودک ونوجوان، بیش از گذشته گرایش به مطالعهٔ ادبیات داستانی دارند، و به همین خاطر باید با توسعهٔ کتابخانه‌های اختصاصی و همچنین جدی گرفتن کتابخانه‌های مدارس، به این نیاز پاسخ داده شود، تا دایرهٔ مخاطبان ادبیات داستانی، به نسبت آمارجمعیتی آن‌ها رشد وگسترش پیدا کند. از سوی دیگر با آنکه در شرایط کنونی تولید کتاب کودک و نوجوان تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله دارد و شمارگان کتاب تناسبی با آمار جامعهٔ مخاطبان ندارد، اما باور داریم با پرهیز از اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی وگشودن درکتابخانه‌های مدارس به روی تمامی آثار ادبیات کودک ونوجوان، تا حدود زیادی این مشکل حل خواهد شد.
آرزو می‌کنیم گرامیداشت روزملی ادبیات کودک ونوجوان، به منزلهٔ گشوده شدن افق‌های تازه‌ای در فضای فرهنگی کشور عزیزمان باشد تا چنان که شایستهٔ کودکان ونوجوانان ایران زمین است، وی‌ترین کتابفروشی‌ها و قفسهٔ کتابخانه‌ها آراسته به «کتاب‌های خوب برای بچه‌های خوب» باشد.

تیرماه ۱۳۹۲
انجمن نویسندگان کودک ونوجوان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز